زبان طراحی تویتر و فیس بوک و فرهنگ غیرکلامی ایران
هانا ناصرزاده
1
(
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
)
سید محمد دادگران
2
(
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکزی
)
افسانه مظفری
3
(
معاون پژوهشی واحد علوم تحقیات تهران دانشکاه ازاد اسلامی
)
کلید واژه: فیس بوک, عامل طراحی, فرهنگ شبکه, تویتر, کاربر کنشگراایرانی, سایتهای رسانههای شبکه محور,
چکیده مقاله :
با فراگیری نا گریز و روزافزون رسانههای مجازی و سایتهای شبکههای اجتماعی نزد پیر و جوان، دلمشغولی پژوهشگران و برنامه ریزان کشورهای غیر انگلیسیزبان که تنها مصرفکنندهی تولیدات نرمافزاری و رسانهای بشمار میروند، نیز رو به افزایش است. در این بررسی تلاش شده است بر نقش عامل "طراحی" در قالب ریختار نرم و سختافزاری ارائهشده در رایانه تمرکز شود که بیتوجه به فرهنگ کاربر و مصرفکنندگان درروند تولید فضاهای مجازی و برنامههای تعاملی کاربران به زعامت کاربران انگلیسیزبان و خردهفرهنگهای غیربومی، ساختهوپرداخته میشود، نگاهی دقیقتر در چارچوب تحلیل تطبیقی و دیدگاه جامعهشناسی رسانه (به شیوه مصاحبه عمقی و نیمهمتمرکز) درباره دو سایت تویتر و فیس بوک انداخته و به کاربران فارسیزبان ایرانی پرداخته شود.
چکیده انگلیسی :
This essay is about to shed light on the main factor of “designe” as plasy the pivotal role in the way users of networked media interact in this field and with the other users or third parties, involved in them. When it comes to term of” designe” essentially the soft ware planning crosses to the mind and in this regard several defenitions emerge. By this research, the Iranian users have bben studies thotuought the profound interview and compatative methods of accessing their tendencies and reasons toward their interaction in two main sites of the tweeter and the face book. Hence, their respounces and data sheets have been analysed closely among 50 accepted ones to sume up with an idea, that designe factor is more important than ever and beyond what has been assumed so far.
_||_