• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر برنامه‌های آموزشی رسانه ارتباط جمعی تلویزیون بر ارتقای دانش ترافیکی(مورد مطالعه: شهروندان شهر تهران)
        محمدجواد قائدمحمدی دکتر محمدرحیم رسولی آزاد هدی جنتی
        چکیده: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر برنامه‌های آموزشی رسانه ارتباط جمعی تلویزیون بر ارتقای دانش ترافیکی بود. روش این پژوهش، توصیفی و از حیث هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل شهروندان منطقه 8 تهران به تعداد 378519 بود. به دلیل گستردگی و پراکندگی جامعه، چکیده کامل
        چکیده: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر برنامه‌های آموزشی رسانه ارتباط جمعی تلویزیون بر ارتقای دانش ترافیکی بود. روش این پژوهش، توصیفی و از حیث هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل شهروندان منطقه 8 تهران به تعداد 378519 بود. به دلیل گستردگی و پراکندگی جامعه، نمونه‌ای با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 270 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود. از شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای و سیستماتیک برای توزیع پرسشنامه در تمام محله‌های منطقه 8 بهره گرفته شد. توزیع پرسشنامه تا جایی ادامه پیدا کرد که تمامی 270 پرسشنامه تکمیل شود. برای سنجش روایی مقیاس‌ها از تکنیک تحلیل عاملی و برای سنجش پایایی نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده‌ شد. داده‌های به دست آمده از پرسشنامه‌ها پس از کدگذاری، استخراج و با استفاده از نرم‌افزار SPSS، تجزیه‌وتحلیل شدند. برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون خی‌دو استفاده شد. بر اساس نتایج، میزان هیجان پیام‌های ترافیکی رسانه ارتباط جمعی تلویزیون؛ استفاده از افراد و شخصیت‌های سرشناس؛ استفاده از سبک آموزش انیمیشنی؛ زمان پخش برنامه‌های ترافیکی رسانه؛ و نحوه تکرار برنامه‌های ترافیکی رسانه جمعی تلویزیون در ارتقای دانش ترافیکی شهروندان، تأثیرگذار است. بر این اساس، فرضیه‌های پژوهش تأیید شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ساختار پسامدرن به مثابه‌ی الگوی اصلی جامعه شناختی در آثار فیلیپ سولرس
        سمانه سادات میرعابدی شیرازانی کریم حیاتی آشتیانی
        به‌منظور تعیین جایگاه سولرس در جامعه و ادبیات معاصر فرانسه و تاثیر پسامدرنیسم به مثابه‌ی یکی از اصلی‌ترین الگوهای جامعه شناختی بر ساختار نوشتار او چه درزمینه‌ی رمانی و چه درزمینه‌ی جستاری، شناخت ویژگی‌های بارز آثارش ضروری است که مهم‌ترینِ آن‌ها عبارت‌اند از حضور مؤلفه‌ه چکیده کامل
        به‌منظور تعیین جایگاه سولرس در جامعه و ادبیات معاصر فرانسه و تاثیر پسامدرنیسم به مثابه‌ی یکی از اصلی‌ترین الگوهای جامعه شناختی بر ساختار نوشتار او چه درزمینه‌ی رمانی و چه درزمینه‌ی جستاری، شناخت ویژگی‌های بارز آثارش ضروری است که مهم‌ترینِ آن‌ها عبارت‌اند از حضور مؤلفه‌های ساختاری پسامدرن همچون نقل‌قول، انواع بینامتنیت و سرعت‌بالای روایت داستان‌؛ همچنین پرهیز از هرگونه اضافه گویی و درنتیجه ریتم بسیار سریع روایت‌، رفت‌وآمد پرسوناژ بین رُمان و جستار، وام‌گیری از ادبیات اجتماعی، وفور مولفه‌های جامعه شناختی و درنهایت نوع لحن و زبان پرسوناژهای داستان از طبقات اجتماعی مختلف . این مؤلفه‌ها را می‌توان تعیین‌کننده‌ی سبک نوشتاری فیلیپ سولرس دانست. در مقاله‌ی پیشِ رو، سعی خواهیم کرد این مؤلفه‌های ساختاری پسامدرن را به‌صورت موردی و با به‌کارگیری مثال‌های ملموس بررسی کنیم تا درنهایت به این نکته‌ی بسیار مهم دست پیدا کنیم که اگر جهانِ آثار ارزشمند سولرس، که بازنمای منبعی غنی از الهام و الگوهای زیبایی‌شناختی و جامعه شناختی است، در جایگاه بالایی قرار دارد، به دلیل وجود ساختارهای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی پسامدرنیسم موجود در جامعه‌ی معاصری است که او در جستارها و رمان‌هایش به تصویر کشیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مسئولیت مدنی- اجتماعی خودروساز در ایران
        نظر ملک رئیسی حسین مهرپورمحمدآبادی ابومحمد عسگرخانی
        درنظام های حقوقی دنیا ، خودروسازی که خودروی معیوب به افراد جامعه عرضه نموده ضامن خساراتی است که از عیب خودرو به مصرف کننده و اشخاص ثالث وارد می شود. مسئولیت تولیدکننده خودروی معیوب و خطرناک، روش حمایتی و جبرانی است که در این جهت به کار گرفته شده است تا از مصرف کننده به چکیده کامل
        درنظام های حقوقی دنیا ، خودروسازی که خودروی معیوب به افراد جامعه عرضه نموده ضامن خساراتی است که از عیب خودرو به مصرف کننده و اشخاص ثالث وارد می شود. مسئولیت تولیدکننده خودروی معیوب و خطرناک، روش حمایتی و جبرانی است که در این جهت به کار گرفته شده است تا از مصرف کننده به عنوان طرف ضعیف حمایت شود زیرا که این قشر قدرت چانه زنی در مقابل عرضه کنندگان خودرو را ندارند با توجه به سیر تحول مبانی مسئولیت در جبران خسارات، جوامع پیشرفته صنعتی در خودروسازی به نفع مصرف کننده گام برداشته از دکترین سنتی همچون، آگاه باش خریدار، نظریه تقصیر، نظریه تضمین و نظریه های نوین همچون مسئولیت محض و مطلق را می توان نام برد. اما در نظام حقوقی ایران ، مسئولیت تولیدکننده از جمله خودروساز مبتنی بر تئوری تقصیر است که بار اثبات آن بر عهده مصرف کننده می باشد این مسئولیت درجریان سیر تکاملی است. با توجه به تلاش قانون گذار ایران در سال های اخیر قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو (مصوب سال 1386) به تصویب رسید که تحت عنوان دوران گارانتی (تعهد) صرفاً در مدت مذکور گرایش قانون گذار به مسئولیت محض خودروساز است . نظر به قواعد لاضرر و من له الغنم فعلیه الغرم پیش زمینه بسط و توسعه مسئولیت محض مطابق با پیچیدگی های فنی و متنوع در ساخت خودرو در راستای حمایت ازحقوق مصرف کننده به عنوان مبنایی منطقی و معقول که با منافع اجتماعی نیز سازگارتر است درحقوق ایران تحلیل و در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته است بر پایه مبنای یاد شده ، نیازی به اثبات تقصیر نیست و ایجاد نتیجه زیان بار برای مسئولیت مدنی خودروساز و دیگر تولیدکنندگان و حتی برای افرادی که پس از وی خودروی معیوب را عرضه و معامله نموده اند قابل تسری می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - «بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر بروز رفتارهای ناهنجار در میان تماشاگران فوتبال » مطالعه موردی:(تماشاگران تیم های استقلال و پرسپولیس حاضر در ورزشگاه آزادی در سال 1397)
        محمد حسن الهی منش مرجان معصومی
        پژوهش حاضر با عنوانبررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر بروز رفتارهای ناهنجار در میان تماشاگران فوتبال در ورزشگاه آزادی است. هدف از پژوهش حاضر شناخت متغیرهای تاثیر گذار بر بروز رفتارهی ناهنجار است. روش تحقیق از نوع کمی وپیمایش است. جامعه آماری؛ 100000 نفر و روش نمونه گیری ا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با عنوانبررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر بروز رفتارهای ناهنجار در میان تماشاگران فوتبال در ورزشگاه آزادی است. هدف از پژوهش حاضر شناخت متغیرهای تاثیر گذار بر بروز رفتارهی ناهنجار است. روش تحقیق از نوع کمی وپیمایش است. جامعه آماری؛ 100000 نفر و روش نمونه گیری از نوع تصادفی سیستماتیک است . با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه معادل با 400نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات شامل دو گونه نخست)روش اسنادی که برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روش جمع آوری اطلاعات همانند فیش برداری و... دوم) روش پیمایش که برای سنجش عوامل موثر بر رفتارهای نابهنجار از طریق گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که متغیرهای پایگاه اجتماعی ، ناکامی آموزشی ، ارتباط با خویشان و دوستان نابهنجار ، تنش در منزل ، سابقه دعوا و نزاع ، عوامل ورزشی (چون رفتار مربی ، بازیکن ، داور و ...) در بروز رفتارهای نابهنجار تماشاگران در بین تماشاگران دو تیم در ورزشگاه آزادی موثر است. نتایج پژوهش نشان داد تمامی فرضیه ها اثبات شدند و رابطه معناداری با رفتارهای ناهنجاردارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی نقش شبکه ماهواره ای جم بر فرهنگ جوانان
        فرهاد عابدینی بین کلائی سارا محمدپور
        با روند رو به رشد ابزارهای ارتباطی و تاثیر بلامنازع آن بر زندگی افراد به خصوص در دهه های اخیر و با راه اندازی و افزایش برنامه های شبکه های ماهواره ای و شبکه های فارسی زبان، تغییر سبک زندگی مردم به سمت زندگی غربی و همچنین تغییر الگوهای رفتاری جوانان مورد بحث است که تاثیر چکیده کامل
        با روند رو به رشد ابزارهای ارتباطی و تاثیر بلامنازع آن بر زندگی افراد به خصوص در دهه های اخیر و با راه اندازی و افزایش برنامه های شبکه های ماهواره ای و شبکه های فارسی زبان، تغییر سبک زندگی مردم به سمت زندگی غربی و همچنین تغییر الگوهای رفتاری جوانان مورد بحث است که تاثیرات مستقیمی بر ارتباطات آنان با افراد جامعه، محیط خانواده، جمع دوستان و همسالان داشته و ایجاد خرده فرهنگهای جوانی نظیر نوع پوشش، نحوه صحبت کردن و استفاده از ماشین، موسیقی، تغییر رفتار و پوشش ظاهری باعث به وجود آمدن نگرانی های بسیار در سطح خانواده ها و جامعه شده است که این مهم به دلیل فقدان برنامه ریزی مناسب در خصوص مقابله و تولید محتوا توسط سازمان های متولی داخلی شدت یافته است. هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش شبکه‌ی ماهواره‌ی جم بر فرهنگ جوانان است. چارچوب نظری تحقیق نظریه های استفاده و رضایت مندی، برجسته سازی و کاشت است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و حتی الامکان دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به جهت قشر جوان بوده است. حجم نمو نه تعداد 384 نفر که بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد و جهت سنجش پایایی و اعتبار ابزار از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که برنامه های شبکه ماهواره ای جم بر تغییر فرهنگ جوانان نقش دارد. نتایج حاکی از این است که برنامه های شبکه ماهواره ای جم بر رویکرد اقتصادی، اعتقادات مذهبی و ویژگی های شخصیتی جوانان نقش دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - فراتحلیل مطالعات سلامت اجتماعی و کیفیّت زندگی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار
        زهرا جعفری پورسانیج علی منطقی فسایی
        در این مقاله با استفاده از روش فراتحلیل به تحلیل و ترکیب نتیجه مقاله ها و پایان نامه های مربوط به سلامت اجتماعی و کیفیّت زندگی و نیز بررسی نظریّه های اجتماعی موجود در این زمینه پرداخته شده است که از بین مطالعات بسیار انجام گرفته در باره موضوع مورد پژوهش تعداد 43 تحقیق ا چکیده کامل
        در این مقاله با استفاده از روش فراتحلیل به تحلیل و ترکیب نتیجه مقاله ها و پایان نامه های مربوط به سلامت اجتماعی و کیفیّت زندگی و نیز بررسی نظریّه های اجتماعی موجود در این زمینه پرداخته شده است که از بین مطالعات بسیار انجام گرفته در باره موضوع مورد پژوهش تعداد 43 تحقیق انجام شده در این خصوص با بهره گیری از چک لیست فراتحلیل به عنوان ابزار اندازه گیری پژوهش برگزیده شدند. بر اساس یافته های به دست آمده در بیش تر مطالعات انجام شده، واحد تحلیل فرد بوده است و در همه ی آن ها برای گردآوری داده ها از روش پیمایشی – نظری استفاده شده است. همچنین نظریّه ی سلامت اجتماعی کییز و پرسشنامه ی وی در این زمینه راهنمای بیش تر پژوهش ها بوده است. علاوه بر این، در بیش تر مطالعات یادشده، تأثیر عامل های گوناگون بر سلامت اجتماعی شناسایی شده اند که از میان این عامل ها؛ کیفیّت زندگی و شاخص های آن و همچنین میزان تحصیلات تأثیری چشم گیر بر سلامت اجتماعی داشته اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - حدود مالکیت خصوصی و عمومی در ایران: نگاهی جامعه‌شناختی
        زهرا سرحدی سیدمحمدمهدی غمامی توکل حبیب زاده
        مالکیت به ویژه دو مقوله مالکیت و فردی و اجتماعی، از بحث برانگیزترین مفاهیم انسانی است. مالکیت فردی و اجتماعی در جوامع مختلف، ارزش متفاوتی دارند. جوامع غربی و سرمایه داری، برای مالکیت فردی و جوامع سوسیایستی و کمونیستی برای مالکیت اجتماعی ارزش بیشتری قائل هستند. این امر پ چکیده کامل
        مالکیت به ویژه دو مقوله مالکیت و فردی و اجتماعی، از بحث برانگیزترین مفاهیم انسانی است. مالکیت فردی و اجتماعی در جوامع مختلف، ارزش متفاوتی دارند. جوامع غربی و سرمایه داری، برای مالکیت فردی و جوامع سوسیایستی و کمونیستی برای مالکیت اجتماعی ارزش بیشتری قائل هستند. این امر پیامدهای مختلفی برای این جوامع داشته است و ساختار اقتصادی آن ها را تحت تاثیر قرار داده است. در جامعه ایران به دلیل تسلط ارزش های اسلامی، حکومت همواره در تلاش بوده که قوانین مالکیت را مطابق با فقه اسلامی تنظیم کند. در حقوق ایران مالکیت و حدود آن، هم شامل مالکیت عمومی است و هم منافع خصوصی را در بر می گیرد. در این مطالعه، به ابعاد مختلف مالکیت از منظر اجتماعی پرداخته می شود. ارزش های اسلامی نقش مهمی در وضع حدود مالکیت و پیامدهایی برای جامعه دارند. برخی از مهمترین ارزش های اسلامی که در تعیین حدود مالکیت اهمیت دارند عبارتند از همبستگی و عدالت. پژوهش حاضر تلاش نمود با اتکا به این ارزش ها، پیشنهادهایی در مورد حدود مالکیت در ایران ارائه کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تاثیر سیاستگذاری عمومی از منظر رفاه عمومی برتوسعه اجتماعی سیاسی مطالعه موردی استان کردستان
        سید رحمت اله برزنجه عطری ملک تاج خسروی
        هدف این تحقیق سیاستگذاری عمومی از منظر رفاه عمومی به مفهوم مطالعه و بررسی خدمات اجتماعی و رفاهی دولت است. این خدمات غیرسیاسی هستند و عمدتا شامل مسکن، تامین اجتماعی، مددکاری اجتماعی و آموزش می‌شود . هدف اصلی سیاست‌های اجتماعی کاهش نابرابری و بهبود رفاه انسانی است. اما بت چکیده کامل
        هدف این تحقیق سیاستگذاری عمومی از منظر رفاه عمومی به مفهوم مطالعه و بررسی خدمات اجتماعی و رفاهی دولت است. این خدمات غیرسیاسی هستند و عمدتا شامل مسکن، تامین اجتماعی، مددکاری اجتماعی و آموزش می‌شود . هدف اصلی سیاست‌های اجتماعی کاهش نابرابری و بهبود رفاه انسانی است. اما بتدریج گستره‌ و دامنه‌ی سیاست‌های اجتماعی از تعریف اولیه‌ی خود فراتر رفته است و شامل مواردی چون بهداشت، تغذیه، اشتغال‌زایی و سایر خدمات دولتی می‌شود. با این تعریف، مقاله حاضر برای بیان تاثیر سیاستگذاری عمومی از منظر رفاه عمومی به بررسی سیاست های اجتماعی دولت ایران با تاکید بر دوره ریاست جمهوری حسن روحانی می پردازد. برخلاف تحقیقات بنیادی که هدف اصلی و اساسی در آن ، افزایش حیطه فهم و دانش در ارتباط با یک موضوع خاص است و درآن از روش های کیفی از جمله روش دلفی در فرایند تحلیل استفاده میشود ، این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که وظیفه آن کشف علمی نیست و باتوجه به الگوی خاص خود، پژوهشی کاربردی تلقی می‌شود، زیرا هدف اصلی آن ، آزمودن وبررسی امکان کاربرد دانش موجود است تا از این طریق قادر به ارایه راهکار برای حل مسایل خاص سیاستگذاری ازمنظر رفاه عمومی و کمک به کارگزاران جهت انجام وظایفشان باشد. نتایج آزمونهای این تحقیق که با استفاده از روش دلفی صورت گرفته ، نشان میدهد که ضریب توافق کندال بالاتر از 4/0 قرار داشته و با توجه به کمتر بودن مقدار سطح معنی داری از 05/0 می توان گفت که ضریب توافقی کندال معنادار بوده است و درسطح اطمینان 95% اتفاق نظر بین خبرگان وجود داشته است. هرچه ضریب توافقی کندال به ،،یک ،، نزدیک تر باشد، اتفاق نظر بین خبرگان بیشتر می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تاثیر آموزش چشم انداز زمان برتعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان
        مهکامه حسینی مژگان عارفی ایلناز سجادیان
        از آنجا که چشم انداز زمان نقش تنظیم کننده اعمال انسان را داشته و بر فعالیتهای فردی، اجتماعی و روحی- روانی وی اثر دارد و پایستگی تحصیلی به توانایی دانش آموز در غلبه بر مشکلات و موانع و چالش‌هایی که در زندگی تحصیلی بیشتر دانش آموزان به طور معمول رخ می‌دهد مانند نمره‌های پ چکیده کامل
        از آنجا که چشم انداز زمان نقش تنظیم کننده اعمال انسان را داشته و بر فعالیتهای فردی، اجتماعی و روحی- روانی وی اثر دارد و پایستگی تحصیلی به توانایی دانش آموز در غلبه بر مشکلات و موانع و چالش‌هایی که در زندگی تحصیلی بیشتر دانش آموزان به طور معمول رخ می‌دهد مانند نمره‌های پایین، فشار امتحان، تکالیف مشکل و بازخوردهایی در ارتباط معلم و شاگرد و رقابت و از دست دادن انگیزه اشاره دارد، تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش چشم انداز زمان بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم شهر تهران انجام گردید. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دختر پایه نهم شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بودند. از میان دانش آموزان مذکور با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 60 نفر که تعادل زمانی نداشتند در دو گروه 30 نفره آزمایش و گواه به طور تصادفی تخصیص یافتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه های چشم انداز زمان زیمباردو(1999) ، پایستگی تحصیلی مارتین و مارش(2008) و بسته آموزشی چشم انداز زمان بود. برای تحلیل داده های جمع آوری شده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0=α و با بکارگیری نرم افزار-22 spss استفاده گردید. یافته ها نشان داد که آموزش چشم انداز زمان، بر تعادل زمانی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان اثر داشته و تفاوت معناداری بین دو گروه بود(001/0≥p ) واین تأثیر در مرحله پیگیری دو ماهه پایدار ماند(001/0≥p ).بنابراین تعادل زمانی در ابعاد مختلف با آموزش چشم انداز زمان میسر است و به دنبال آن پایستگی تحصیلی را می توان افزایش داد و بدین صورت دانش آموزان موثرتری برای اداره جامعه فردا تربیت نمود. پرونده مقاله