تحلیل جامعهشناختی بازنمایی سبک زندگی مصرفگرایانه در شبکه اجتماعی اینستاگرم
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعی
امیرحسین حق پرست
1
,
مهرداد نوابخش
2
*
,
عاصمه قاسمی
3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - استادیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, اینستاگرام, اینفلوئنسر, سبک زندگی, مصرفگرایی.,
چکیده مقاله :
امروزه، شبکههای اجتماعی به خصوص اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر فعال به ابزاری قدرتمند برای نمایش و بازنمایی سبک زندگی افراد تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختی بازنمایی سبک زندگی مصرفگرایانه توسط اینفلوئنسرها در شبکه اجتماعی اینستاگرم که یکی از پرکاربردترین نرمافزارها در بین کاربران ایرانی است انجام پذیرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، اکتشافی و از نظر روش، کیفی است و از تحلیل محتوای کیفی استفاده میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل اینفلوئنسرهای فعال در اینستاگرام در 8 حوزه مختلف (مانند ورزش، سلامت و تندرستی، تبلیغاتی و تجاری، فرهنگ و هنر، زیبایی و بهداشت ، مهاجرت، سفر و گردشگری ، غذا و رستوران، مُد و پوشاک، سبک زندگی و زندگی روزمره) میشود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده 106 نفر از اینفلوئنسرها با حداقل 500 هزار دنبالکننده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و سپس، دادههای این پژوهش از طریق استخراج پستهای اینستاگرامی اینفلوئنسرهای منتخب در بازه زمانی مشخص جمعآوری شده است. برای تحلیل کیفی و مضمونی محتوای بازنماییکننده سبک زندگی مصرفگرایانه، دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار MAXQDA ورژن 2020 کدگذاری و پس از تجزیه و تحلیل، مقولات و مفاهیم مربوط به بازنمایی سبک زندگی مصرفگرایانه در اینستاگرام استخراج گردید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اینفلوئنسرها نقشی کلیدی در ترویج و اشاعه سبک زندگی مصرفگرایانه در بین مخاطبان خود ایفا میکنند. آنها با به اشتراک گذاشتن محتوای مرتبط با مد، فشن، تبلیغات، عزت نفس و ارتقای شخصیت، تصویری از یک زندگی ایدهآل و جذاب را به نمایش میگذارند. این پژوهش نشان میدهد که شبکهی اجتماعی اینستاگرام، نقشی کلیدی در بازنمایی و ترویج سبک زندگی مصرفگرایانه ایفا میکنند که میتواند پیامدهای منفی برای افراد و جامعه داشته باشد.
Introduction and Objectives of the research: In recent years, social media platforms, particularly Instagram with over one billion active users, have become powerful tools for displaying and representing individuals’ lifestyles. Influencers, as users with influence and large followings on this platform, play a key role in promoting various lifestyle styles, including consumerist lifestyles. This study aims to explore the sociocultural representation of consumerist lifestyles by influencers on Instagram, which is one of the most widely used apps among Iranian users. Methodology: The study adopts a qualitative approach, utilizing qualitative content analysis. The sample includes active influencers on Instagram across eight different domains (such as sports, health and wellness, advertising and business, culture and art, beauty and hygiene, migration, travel and tourism, food and restaurants, fashion and clothing, lifestyle, and daily life). A total of 106 influencers with a minimum of 500,000 followers were randomly selected for the statistical sample. Data were collected by extracting Instagram posts from the selected influencers during a specific time period. Qualitative and thematic analysis of the content related to consumerist lifestyle representation was conducted using MAXQDA version 2020. Findings: The study findings indicate that influencers play a crucial role in promoting and disseminating consumerist lifestyles among their audiences. By sharing content related to fashion, advertising, self-esteem, and personal development, they present an idealized and exaggerated image of consumption. Conclusion: This research highlights Instagram’s pivotal role in representing and promoting consumerist lifestyles. Influencers use this platform to present an idealized and exaggerated view of consumption to their followers, which may have negative consequences for individuals and society.