طراحی مدل بازاریابی در جامعه مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعتگردی استان مازندران
گلنار شجاعی باغینی
1
(
استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی ، شاهرود، ایران
)
محبوبه نادری دوست
2
(
;دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ، واحد شاهرود ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شاهرود ، ایران
)
کلید واژه: کلمات کلیدی: تجربه مشتری, طبیعت گردی, بازاریابی,
چکیده مقاله :
چکیدههدف تحقیق حاضر طراحی مدل بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعتگردی استان مازندران می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل تورگردانان، کارشناسان گردشگری و گردشگرانی است که به منظور طبیعتگردی در استان مازندران به مناطق مختلف سفر میکنند. پژوهش از نوع کاربردی می باشد و به صورت کیفی- کمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مولفه ها از طریق ادبیات پژوهش شناسایی شده اند و به منظور غربالگری مولفه ها از تکنیک Delphi استفاده شده است. پرسشنامه ی دلفی در 3 راند توسط کارشناسان گردشگری غربالگری شده است. در گام دوم برای سطح بندی مولفه ها و شناسایی مولفه های تاثیر گذار از تکنیک ISM(ساختاری- تفسیری) بهره برده ایم. نتایج تحقیق حاکی از آن دارد که در گام نخست با توجه به تکنیک دلفی در مدل مبتنی بر تجربه مشتری 3 بعد و 11 مولفه توسط کارشناسان تایید شده است. سه بعد شامل عوامل مرتبط بر تجربه مشتری، عوامل فردی و عوامل محیطی می باشد. در گام دوم در تکنیک ساختاری – تفسیری، مولفه ها در 4 سطح قرار گرفته اند. با توجه به تحلیل وابستگی-نفوذ ، مولفه های عوامل سیاسی و عوامل اقتصادی به عنوان تاثیر گذارترین و کلیدی ترین مولفه در مدل بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعتگردی استان مازندران شناسایی شده اند.کلمات کلیدی: تجربه مشتری، طبیعت گردی، بازاریابی
چکیده انگلیسی :
AbstractThe purpose of this study is to design a design model for the customer experience in nature tourism in Mazandaran province. The statistical population of the study includes operators, tourism researchers and tourists who travel to different areas in Mazandaran province for nature tourism. The components have been identified through the literature and the Delphi technique has been used to screen the components. The Delphi questionnaire was screened in 3 rounds by tourism visitors. In the second step, we use the ISM (structural-interpretive) technique to level the components and identify the effective components. The results of the research indicate that in the first step, according to the Delphi technique in a model for customer experience, 3 dimensions and 11 components have been determined by. Three dimensions include factors related to customer experience, individual factors and environmental factors. In the second step in the structural-interpretive technique, the components are placed on 4 levels. According to the dependence-influence analysis, the components of political and economic factors have been identified as the most influential and key components in comparison models for expert experience in nature tourism in Mazandaran province.Keywords: customer experience, nature tourism, marketing
_||_