تبیین ویژگی محیطهای داخلی بر سلامتروان و رفتار شغلی پرسنل در فضای اداری (گسترۀ واکاوی: مجموعۀ شهرداری کلانشهر تبریز)
محورهای موضوعی : پژوهش های میان رشته ای در حوزه های معماری، شهرسازی، روانشناسی، علوم تربیتی
محمد دبدبه
1
,
بیتا باقری صیقلانی
2
,
سارا پورمختار
3
1 - معمار دبدبه، پژوهشگر، تحلیلگر-نظریهپرداز فعال مسائل حوزۀ تخصصی معماری-معماریداخلی و مدرس.
2 - استادیار گروه معماری، واحد میانه، دانشگاه آزاداسلامی، میانه، ایران.
3 - گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در سطح جهانی، تأثیر ویژگیهای محیطهای داخلی بر سلامتروان و رفتار شغلی پرسنل، بهعنوان یکیاز موضوعات کلیدی در تحقیقهای محیطی و روانشناختی مطرح است. بهطورمشخص، پرسنل اداری بخش قابلتوجهی از روز را در فضاهای کاری میگذرانند، بههمین دلیل فراهمکردن محیطی سالم و دلپذیر از ابعاد جسمی و روانی، ضرورت قابلتوجه است. هدف ازاین مطالعه وارسی تأثیر ویژگیهای محیطهای داخلی بر سلامتروان و رفتار شغلی پرسنل در فضاهای اداری مجموعۀ شهرداری تبریز و واکاوری اثرات آن بر بهبود شرایط کاری است. این پژوهش با رویکردی ترکیبی از روشهای کمی و کیفی بوده و چارچوب اصلی آن برپایۀ روش توصیفی-تحلیلی است. در بخش کمی، جامعۀ آماری بهمثابۀ پرسنل مجموعۀ شهرداری کلانشهر تبریز درنظر گرفته شد؛ 388نفر از پرسنل بهصورت کاملاً تصادفی و برپایۀ فرمول-“COCHRAN”، انتخاب و پرسشنامهای میان آنها توزیع گردید. در بخش کیفی، چشمانداز حرفهای از افراد متخصص با گسترۀ بینرشتهای گردآوری شد. همچنین دادههای گردآوری شده با نرمافزار-“SPSS”، و ضریب همبستگی-“PEARSON”، واکاوی و در پایان با نرمافزار-“AMOS”، پردازش شدند. نتایج پژوهش حاکی ازآن استکه میان ویژگیهای کیفی محیطهای داخلی و سلامتروان و رفتار پرسنل رابطۀ مثبت و مستقیمی وجود دارد و بیتوجهی به نیازهای محیطی میتواند آثار نامطلوبی بر رفتار و انگیزۀ پرسنل بگذارد. درنتیجه، این مطالعه تلاشی برای دستیابی به درک عمیقتری از اهمیت محیطهای داخلی در بهبود سلامتروان و احساس مطلوبیت شغلی پرسنل مجموعۀ شهرداری کلانشهر تبریز است. بهکارگیری اصول صحیح در طراحی محیطهای کار میتواند به ارتقای بهرهوری، بهبود کیفیت زندگی شغلی و توانمندسازی منابع انسانی در فضاهای اداری بیانجامد و عملکرد کلی سازمانی را تحتتأثیر قرار دهد.
Globally, the impact of interior environment characteristics on employees' psychological health and occupational behavior is a key topic in environmental and psychological research. Administrative employees spend much of their day in workspaces, making it crucial to provide a healthy and pleasant environment, both physically and psychologically. This study aims to explore the impact of interior environment characteristics on employees' psychological health and behavior in the office spaces of the Tabriz Municipality Complex and investigate how these factors influence work conditions. A mixed-methods approach combining quantitative and qualitative research methods was used, with a descriptive-analytical framework. The quantitative section involved employees of the Tabriz Metropolitan Municipality Complex. A random sample of 388 employees was selected using the "COCHRAN", formula, and a questionnaire was distributed. In the qualitative section, insights from interdisciplinary experts were gathered. The collected data were analyzed using "SPSS", software, with the "PEARSON", correlation coefficient applied. Finally, "AMOS", software was used for data processing. The results indicate a positive relationship between the qualitative characteristics of interior environments and employees' psychological health and behavior. Ignoring environmental needs negatively affects employee behavior and motivation. This study aims to provide a deeper understanding of the role of interior environments in improving psychological health and job satisfaction among employees at the Tabriz Municipality Complex. Proper design principles in workspaces can enhance productivity, improve work-life quality, and empower human resources, ultimately improving overall organizational performance