کاوشی در مفهوم آسیب شناسی تربیت اخلاقی انسان در سوره ماعون
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - ستادیار و عضو هیئت علمی رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور.تهران.ایران
کلید واژه: انسان, تربیت اخلاقی, سوره ماعون, آسیب شناسی,
چکیده مقاله :
زندگی در عصر حاضر با چالش ها و بحران های عمیق اخلاقی، تربیتی و اجتماعی انسان همراه است. از این رو پژوهش حاضر با هدف کاوشی در جهت مفهوم آسیب شناسی تربیت اخلاقی انسان در سوره ماعون صورت گرفت. در همین راستا روش پژوهش توصیفی – تحلیلی و از نوع تحلیل محتوای کیفی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، فیش برداری و تهیه فرم بر اساس آیات قرآن کریم و نیز اسناد و مدارک معتبر مرتبط با موضوع می باشد. یافته ها بر اساس نمودار درختی سوره ماعون در قالب سه نوع آسیب (عدم توجه به ایتام، سهل انگاری در نماز و ریا) قابل دسته بندی بود. یافته های تحلیل نشان داد بر اساس مضامین این سوره سه نوع آسیب شامل: آسیب ریا، سهل انگاری در نماز و عدم توجه به ایتام شناسایی و دسته بندی شد. درنتیجه به دلیل اهمیت تربیت اخلاقی انسان راهکارهای پیشنهادی جهت پیشگیری از آسیب ها مشخص شد.
Life in the present age can be expressed along with the deep moral, educational, and social challenges and crises of human beings. Therefore, the present study was conducted to explore the concept of the pathology of human moral education in Surah Maun. In this regard, the research method was descriptive-analytical and qualitative content analysis. The tools are data collection, filing, and preparation of forms based on the verses of the Holy Quran as well as valid documents related to the subject. Findings could be classified into three types of damage based on the tree diagram of Surah Maun. The findings of the analysis showed that based on the contents of this surah, three types of harm were identified and classified, hypocritical harm, negligence in prayer, and not paying attention to orphans. as a result, due to the importance of human moral education, the proposed solutions to prevent injuries were identified.
_||_