آزادی ورهایی فکر در جلوه های تربیت خردمندانه قرآن وارایه روش تدریس برمبنای آن
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیراحله آقامحمدی سندانی 1 , خسرو باقری 2 , فهیمه انصاریان 3
1 - گروه آموزشی علوم تربیتی دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
دانشگاه تهران
3 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: آزادی فکر, رهایی فکر, تربیت خردمندانه,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش آسیب شناسی در تعلیم وتربیت اسلامی از جهت فکری وفرهنگی است. یکی از دلایل مهم، ممانعت از روش های منتهی به آزادی فکر در جامعه است برای علت یابی بهتر به سراغ مهمترین منابع آموزه های اسلام، قرآن رفته و ریشه های آن را کشف ومورد ارزیابی قرارمی گیرد .مبانی نظری پژوهش ،براساس عاملیت انسان در قرآن است و مبادی عمل را از حیث گرایشی ،میلی وشناختی مبنا قرارمی دهد . روش شناسی در این پژوهش از نوع توصیفی واستنتاجی است . بعد از بیان وتوصیف ، آیات مربوط به رهایی فکرو آیات مربوط به اسارت آفرینی آیات مربوط به آزادی ورهایی فکر را ارزیابی می نماید.یافته ها، پس ازبررسی نشانگر آن است که آزادی ورهایی فکردر آیات، در مبادی شناختی،موجب اعمال اختیاری بیرونی انسان میشود و در مبادی گرایشی با دورنمودن رذایل و عمل به فضایل اخلاقی موجب ارتقاء روحی ونوعی رهایی فکری و معنوی درونی او می گردد. ودراین راستا بعد از انطباق با آیات قرآن روش تدریس برمبنای آزادی فکر ارایه میگردد .روش های تدریس "عاملیت در کلاس درس "و" روش تفکر انتقادی" و" روش اعطاءبینش رسیدن به درک آگاهانه وشهود"از روش های تدریس برمبنای آزادی فکردر قرآن است .
The purpose of this research is to investigate the causes of damage in Islamic education from an intellectual point of view. One of the important reasons is to prevent the methods leading to freedom of thought in society. The evaluation states that the theoretical foundations of the research are based on human agency in the Qur'an, and the principles of action are based on cognitive and willful tendencies. The methodology in this research is of a descriptive and inferential type, after stating and describing the verses related to the liberation of thought from the verses, it evaluates them based on the two purposes of liberation and creation of freedom. Examining the freedom of thought in the verses in the cognitive principles gives rise to the external voluntary actions of man and in the principles A tendency to stay away from vices and pay attention to and act on moral virtues leads to spiritual upliftment and a kind of inner intellectual and spiritual liberation. In this regard, a new teaching method based on freedom of thought is presented
_||_