پدیدارشناسی تجارب زیسته دانش آموزان افغانستانی از برنامههای درسی کسب شده
محورهای موضوعی : برنامه ریزی درسی
مبینا غربا
1
*
,
عليرضا صادقي
2
,
غلامرضا یادگارزاده
3
,
مصطفی قادری
4
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: پدیدارشناسی, برنامه درسی, برنامه درسی کسب شده, دانش آموز افغانستانی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته دانشآموزان افغانستانی از برنامههای درسی کسب شده در ایران بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. با توجه به اهداف این مطالعه و به منظور دستیابی به نمونه پژوهش، از نمونهگیری هدفمند استفاده شد که رویکرد مناسبی برای دستیابی به جمعیت پنهان محسوب میشود. بدین منظور، مشارکتکنندگان در این پژوهش، 15 نفر از دانشآموزان افغانستانی بودند که یا در پایه ششم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند، یا پس از گذراندن این پایه و یا در میانه سال تحصیلی ترک تحصیل کرده بودند. روش گردآوری اطلاعات، استفاده از مصاحبههای نیمه ساختارمند بود. دادههای حاصل بر اساس هرمنوتیک مضاعف تحلیل شد. تحلیل حاصل از مصاحبهها حاکی از پنج مضمون اصلی شامل: جدایی تربیت از چند فرهنگی، جدایی تربیت از سلامت روان همگانی، جدایی تربیت از رفتارهای اجتماعی، جدایی تربیت از ادیان مختلف، و جدال قانونی بود. همچنین، چهارده زیر مضمون چالشهای زبان، آداب و رسوم متفاوت، بیتوجهی، تمسخر، انزوا، نیش وکنایه زدن، مشکلات بهداشتی، شرمساری، بیاحترامی در مقابل بقیه، جدا کردن فرهنگها در مقابل بقیه (والدین دانشآموزان ایرانی، والدین دانشآموزان افغانستانی)، مشکلات شغلی، تفکیک بین شیعه و سنی، مرز بین بودن و نبودن در جرایم قانونی، عدم امکان تملک به دست آمد. نتیجه این که مشکلات از زبان و دیدگاه خود دانشآموزان افغانستانی دریچه جدیدی را به روی مسؤولان میگشاید و آن هم این است که به منظور ایجاد عدالت آموزشی باید حمایت و توجه بیشتری را به دانشآموزان اتباع، خاصه افغانستانی مبذول داشت و نظارت بر عملکرد اولیای مدرسه در این خصوص امری ضروری است.
The aim of the present study was to understand the lived experiences of Afghan students of the acquired curriculum in Iran. This qualitative research was conducted using the phenomenological method. In order to reach the research sample group, according to the objectives of this study, purposive sampling was used, which was considered an appropriate approach to reach the hidden population. The data collection method was the use of semi-structured interviews. For this purpose, data were collected by interviewing 15 Afghan students who were studying in the sixth grade of elementary school or had completed this grade in science, Persian, gifts of heaven, and social classes. Data were analyzed based on double hermeneutics. The analysis of the interviews revealed five main themes including: separation of education from multiculturalism, separation of education from public mental health, separation of education from social behaviors, separation of education from different religions, and legal disputes. 14 sub-themes of challenges were obtained: language, different customs and traditions, neglect, ridicule, isolation, sarcasm, health problems, embarrassment, disrespect towards others, separation of cultures towards others (parents of Iranian students, parents of Afghan students), job problems, gross separation and border between Shia and Sunni, border between being and not being in legal crimes, impossibility of ownership. Finally, the conclusion was reached that the problems of the language and perspective of Afghan students themselves open a new window for the authorities, and that is in order to create educational justice, more support and attention should be given to forgien students, especially Afghans, and monitoring the performance of school parents in this regard is essential.
احمدی، منیژه، قریشی، سیدعلی و گودرزی، فاطمه. (1397). بررسی مشکلات چندفرهنگی در مدارس ابتدایی شهر ساوه و ارائه راهکارهای آن. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(42)، 121-137.
ایمانی، نفیسه. (1397). تأملی بر جایگاه اتباع خارجی در آموزش چند فرهنگی. قابل دسترسی از https://anthropologyandculture.com
آبروشن، مصطفی. (1402). آسیبشناسی هجوم غیرقانونی افغانها به ایران. خبر آنلاین.
بهشتی، احمد. (1395). اسلام و تربیت کودکان. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شركت چاپ و نشر بينالملل.
زارعی، داریوش. (1397). مروری بر تطابق برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده درس هنر. چهارمین همایش بینالمللی افقهای نوین در علوم انسانی و مدیریت.
شهری، آذر.(۱۳۹۰). بررسی مفهوم یادگیری برای زندگی کردن با هم در برنامه درسی مدارس ابتدایی کشور بر پایه چارچوب یونسکو. پایاننامهبرای دریافت کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه کردستان.
صادقی، رسول و عباسیشوآزی، جلال. (1395). بازگشت به وطن یا ماندن جوانان افغانستانی در ایران. دوفصلنامه مطالعات جمعیتی، 1(1)، 119-150.
صادقی، علیرضا. (1391). چندفرهنگی و نسبت آن با آموزش. ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی، 28(4)، 427-448.
عزیزی، نعمت اله، بلندهمتان، کیوان و سلطانی، مسعود. (1389). بررسی وضعیت آموزش چندفرهنگی در مراکز تربیت معلم شهر سنندج از منظر دانشجویان. آموزش عالی ایران، 3(2)، 55-78.
غلامی فشارکی، محمد، شعیری، محمدرضا و فتی، لادن. (1395).ساختار عاملی و ویژگیهای روان سنجی نسخه فارسی مقیاس آلودگی ذهنی- پرسش نامه وسواسی جبری ونکوور. روشها و مدلهای روان شناختی، 24، 50-66
فرهادی، فاطمه و ذوقی، خلیل. (1397). نقش مدارس در تربیت دینی و هویت ملی دانشآموزان. همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیشدبستان.
فهیمی، صدیقه و مصطفی شیخزاده (۱۳۹۲). بررسی نقش معلمان در برنامهریزی درسی چند فرهنگی از دیدگاه معلمان مطالعات اجتماعی مقطع متوسطه شهرستان ارومیه. همایش ملی آموزش و پرورش چندفرهنگی. انجمن مطالعات برنامه درسی ایران واحد استان آذربایجان غربی.
کاظمی، علیرضا. (1403). عدد تکاندهنده دانشآموزان اتباع که امسال در مدارس ایران درس میخوانند. اطلاعات، قابل دسترسی از https://www.ettelaat.com/news/67586/
کریمیزاده، نسرین، فتحی واجارگاه، کوروش، عارفی، محبوبه و صادقی، علیرضا. (1401). بررسی تجربه زیسته دانشآموزان افغانستانی در تعاملات و ارتباطات درون مدرسهای در دوره متوسطه اول. پژوهش در برنامهریزی درسی، 95، 75-112.
محمدی، یدالله، خداوری، حسن، کشیشیان، گارینه و مطلبی، مسعود. (1398). علل و ویژگیهای مهاجرت اتباع افغان به ایران و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی. رهیافت انقلاب اسلامی، 13(49)، 65-86.
موسوی، صادق، فتحی، کوروش، حقانی، محمود و صفایی موحد، سعید. (1399). تجارب معلمان دوره ابتدایی از چالشهای آموزش به مهاجران افغان: (یک مطالعه کیفی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. نشریه نامه انجمن جمعیت شناسی ایران، 4، 34-65.
مهدی، مهدی، یمنیدوزی، محمد، سرخابی، رضاییزاده، مرتضی و منادی، مرتضی. (1400). پدیدارشناسی تجارب بیعدالتی آموزشی و پژوهشی دانشجویان مبتنی بر رویکرد قابلیت (مطالعه موردی: یک دانشگاه جامع دولتی در تهران). جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران، 7(2)، 39-51.
مهرابی، فاطمه. (1399). نگاهی به مهاجرت مردم افغانستان به جمهوری اسلامی ایران. مطالعات حقوقی پانتا، 37(1)، 43-55.
میرزایی، آمنه و علاءالدینی، پویا. (1396). ادغام مهاجران افغانستانی در نواحی شهری ایران: مطالعۀ موردی محلۀ هرندی در تهران. پژوهشهای انسانشناسی ایران، 8(1)، 7-25.
نصر اصفهانی، آرش و حسینی، سیدحسن. (1396). بررسی تأثیر سیاستهای تحصیل اتباع افغانستانی در ایران (مورد مطالعه: شهر تهران). راهبرد اجتماعی فرهنگی، 5(20)، 55-83.
Batalova, J., Fix, M., & Murray, J. (2007). Measures of Change: The Demography and Literacy of Adolescent English Learners. Migration Policy Institute, Carnegie Corporation of New York: New York, NY.
Betts, J. (2011). The economics of tracking in education. Handbook of the Economics of Education, 3(341-381), 4.
Cano, M. Á., Schwartz, S. J., Castillo, L. G., Romero, A. J., Huang, S., Lorenzo-Blanco, E. I., Unger, J. B., Zamboanga, B. L., Des Rosiers, S. E., Baezconde-Garbanati, L., Lizzi, K. M., Soto, D. W., Oshri, A., Villamar, J. A., Pattarroyo, M., & Szapocznik, J. (2015). Depressive symptoms and externalizing behaviors among Hispanic immigrant adolescents: Examining longitudinal effects of cultural stress. Journal of Adolescence, 42, 31–39. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2015.03.017
Daglar, M., Melhuish, E., & Barnes, J. (2011). Parenting and preschool child behavior among Turkish immigrant, migrant and non-migrant families. European Journal of Developmental Psychology, 8(3), 261-279.
Erwin, E. J., Brotherson M. J., & Summers, J. A. (2016). Understanding Qualitative Meta synthesis: Issues and opportunities in early childhood intervention research. Journal of Early Intervention, 33(3), 186-200.
Figazzolo, L. (2007). Education behind bars or as self-service? Unions struggle foraccess to education for refugee and migrant children. Education International Report.
Fryer Jr, R. G., & Levitt, S. D. (2004). Understanding the black-white test score gapin the first two years of school. Review of Economics and Statistics, 86(2), 447–464.
Furnham A., & Bochner S. (1982). 7-Social difficulty in a foreign culture: An empirical analysis of cultureshock. Studies in cross-Cultural Interaction, 1, 161-98. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-025805-8.50016-0
Heidegger, M. (1976). Phnomenologie und Theologie (1927). In Heidegger, M. (1994). Einführung in die phnomenologische Forschung (WS 1923/24), GA 17, hrsg. von F.W. von Herrmann, 1. Auflage, Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann. migration, 30, 69-69.
Kouider, Koglin, U., & Petermann. (2014). Emotional and behavioral problems in migrant children and adolescents in Europe: A systematic review. European Child & Adolescent Psychiatry, 23(6), 373-391.
Lee, J-S., Koeske, G. F., & Sales, E. (2004). Social Support buffering of acculturation stress: A Study of mental health symptoms among Korean international students. International of Intercultural Relations, 28(5), 399-414.
Murphy, H. B. (1997). Migration, culture and mental health. Psycho Med, 4(7), 677-684.
Schreyer, I., & Petermann, U. (2010). Behavior problems and quality of life in preschoolchildren and their mothers: Comparing native children and children of immigrantfamilies. Zeitschrift fur Gesundheitpsychologie, Zeitschrift fur Gesundheitpsychologie, 18(3), 119-129.
UNHCR. (1994). Executive Committee Meetings Report of the United Nations High Commissioner for Refugees, A/49/12. Retrieved from https://www.unh cr.org/publications/report-united-nations-high-commissioner-refugees-1994.