پیش بینی میزان قلدری بر اساس شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در دانش آموزان ابتدایی منطقه یک شهر تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: سبکهای دلبستگی, دانش آموزان, شیوههای فرزندپروری, واژگان کلیدی: قلدری,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین میزان قلدری، شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در دانش آموزان ابتدایی منطقه یک شهر تهران بوده است و همچنین به پیش بینی میزان قلدری بر اساس شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی در دانش آموزان پرداخته شده است. روش طرح تحقیق حاضر توصیفی است و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان دوره ابتدایی منطقه یک شهر تهران تشکیل داده است. تعداد 160 از دانش آموزان دوره ابتدایی منطقه یک شهر تهران نمونه پژوهش را تشکیل داد. این تعداد بر اساس جدول مورگان تعیین شد. روش نمونه گیری در این پژوهش خوشهای چند مرحلهای بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد و از آمار استنباطی مانند همبستگی و رگرسیون استفاده شد. دادهها از طریق نرم افزار 16 spss- تحلیل شد. یافتهها نشان داد که تنها بین دو مؤلفه ارتباط و بیگانگی با قلدری همبستگی مثبت وجود دارد و این که 4/11 درصد از واریانس متغیر قلدری توسط 2 مؤلفه اعتماد و ارتباط و 4 مؤلفه بیگانگی، شیوه سهل گیرانه، شیوه استبدادی و شیوه قاطع تبیین میشود. به عبارت دیگر؛ 4/11 درصد از پراکندگی مشاهده شده در متغیر قلدری توسط این متغیرها توجیه میشود. نتیجه گیری: عوامل مختلف و متعددی بر میزان قلدری کودکان دبستانی وجود دخیل است که بسیاری از آنها ریشه در تربیت و محیط خانواده دارند.
Abstract The purpose of this paper is the study of the relationship between parenting style and attachment styles with one region primary school students bullying Tehran & the prediction of bullying based on parenting style and attachment styles. Method: the method of this study is correlational. The population is all one region primary school students in Tehran. The sample was 160 students who were selected via clustering method. Data were analyzed by descriptive & inferential methods ( like ; mean, standard deviation, correlational method & regression) via SPSS-16. Results: results show ; there are relationships between parenting style and attachment styles with bullying behaviors. Also , 11.4 percent of bullying behaviors are predicted by parenting styles and attachment styles. In another word; 11.4 of observed variances in bullying behaviors are justified by these variables.
_||_