تأثیر کاربرد مطالعه کتاب بر سرمایه های روانشناختی و بهزیستی معنوی دانشجویان دانشگاه
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: دانشجویان, بهزیستی معنوی, واژگان کلیدی: سرمایه های روان شناختی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف کلی پژوهش، بررسی تأثیر کاربرد مطالعه کتاب بر سرمایه های روان شناختی و بهزیستی معنوی دانشجویان بود. از جامعهی آماری مشتمل بر ۲۱۸۱ نفر دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی که در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بودند، تعداد ۴۰ نفر (۲۰ نفر گروه آزمایش و ۲۰ نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون- پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل بود. با استفاده از پرسشنامه های سرمایه روان شناختی لوتانز (۲۰۰۷)، و پرسشنامه بهزیستی معنوی دهشیری (۱۳۸۸) و بهره گیری از روش آماری آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و اطلاعات جمع آوری و تحلیل شد. نتایج نشان می دهد، مطالعه کتاب بر سرمایه های روانشناختی و بهزیستی معنوی دانشجویان تأثیر دارد (۰/۰۱>P). همچنین از دیگر نتایج پژوهش آن بود که مطالعه کتاب بر امیدواری، تاب آوری، خوش بینی و خودکارآمدی و بهزیستی معنوی و وجودی دانشجویان تأثیر دارد (۰/۰۱>P).
Abstract The overall aim of study was to evaluate students reading books on the effect of psychological capital and spiritual well-being. The population consists of students in Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University Central Tehran in the academic year 94-95 were enrolled at the undergraduate level, a total of 40 patients (20 cases and 20 controls) using multi-stage random sampling method were selected. The present research purpose of pre- and post-test research design and experimental and control groups. Using psychological capital questionnaires Luthans (2007), and spiritual well-being questionnaire Dehshiri (1388) and with utilizes multivariate statistical methods and analysis of covariance data was Collected and analyzed. The results suggest that study book affect on psychological capital and spiritual well-being (P<0/01). The results of the study book affect on the hope, resiliency, optimism and self-efficacy and spiritual well-being of students'
_||_