160 مؤلفه در ارزیابی تطبیقی کاربردپذیری وب سایتهای کتابخانههای ملی کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عراق و ترکیه
محورهای موضوعی : دانش شناسیصدیقه محمد اسماعیل 1 , سمیه کاظمی کوهبنانی 2 *
1 - عضو هیات علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، ایران، تهران .
2 - کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران، ایران، تهران.
کلید واژه: اینترنت, ارزیابی, جمهوری اسلامی ایران, ترکیه, عراق, وب, مؤلفه, کاربردپذیری, وب سایتها, کتابخانههای ملی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف اصلی از انجام این پژوهش، ارزیابی تطبیقی وب سایتهای کتابخانههای ملی کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عراق و ترکیه از نقطه نظر رعایت معیارهای مطرح در کاربردپذیری وب سایتها است. روش پژوهش: روش شناسی پژوهش حاضر پیمایشی از نوع ارزیابانه است و در آن با استفاده ازسیاهه وارسی، مشتمل بر 11 معیار و 160 مؤلفه وب سایتهای کتابخانههای ملی جامعه مورد نظر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: با توجه به امتیاز وب سایت شاخص فرضی (که در آن کلیه معیارها و مؤلفه ها 100% رعایت گردیده است)، که 663 امتیاز را به خود اختصاص داده است، وب سایت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با 594 امتیاز (5/88 درصد) دارا بودن مؤلفه ها در رده اول، ترکیه با 485 امتیاز (5/70درصد) در رده دوم و عراق با 330 امتیاز (2/46 درصد) در رده سوم قرار گرفتهاند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش پیشنهاداتی به دستاندرکاران و طراحان وب سایت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به تفکیک ابعاد مطرح شده ارائه میشود، تا با رعایت آن کاربردپذیری در سیاهه وب سایت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به لحاظ حفظ موقعیت استراتژیک منطقه ای، به طور صددرصد تامین شود.
Purpose: The main purpose of this study is to do a comparative evaluation of Islamic Republic of Iran, Iraq and Turkey National Library websites, based on important characteristics in usability of websites. Methodology: In this research, assessment of National Library websites has been done using a checklist. The checklist includes 11 criteria and 160 components for reviewing and evaluating websites. Results: According to allocated grade to hypothetical website (with 100% confirmed criteria and components) equal 663 points, the Iran national library website with 594 points (88/5%) has been achieved first rank. Turkey with 485 points (70/5%) and Iraq with 330 points (46/2%) are second and third, respectively. Conclusion: Based on the results of this research, some proposals have been offered to website designers and decision-makers of Iran National Library. Through recommended proposals in the checklist of Iran National Library website, the improvement of the usability of website and preservation of regional strategic position is possible.