بررسی نقش کارگاههای آموزشی در ارتقا مدیریت کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت از دیدگاه مدیران
محورهای موضوعی : دانش شناسیزهره میرحسینی 1 * , زهرا اباذری 2 , رضا رستوان 3
1 - دانشیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: کارگاه آموزشی, دانشگاه آزاد اسلامی- منطقه8, کتابخانه دانشگاهی– مدیریت, آموزشهای ضمن خدمت- کتابداران,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر به بررسی نقش کارگاههای آموزشی در ارتقا مدیریت کتابخانهها در دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 پرداخته است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سازمان یافته استفاده شد و میزان ضریب اعتماد یا پایایی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 96/0 است. روایی صوری-محتوایی ابزار نیز توسط چند تن از متخصصان علم اطلاعات مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش به طور جمع 19 واحد دانشگاهی از کلیه کارکنان و مدیران کتابخانه های دانشگاه آزاد منطقه 8 به تعداد 100 نفر است که 94 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. از نرم افزار اس.پی.اس.اس. برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده شده است. یافتهها: طبق نتایج، آموزشهای ضمن خدمت موجب افزایش مهارت شغلی با میانگین 26/3 ، دانش شغلی با میانگین 46/3 و نظم و دقت با میانگین 09/3، ایجاد علاقهمندی نسبت به شغل خویش با میانگین 22/3، افزایش میزان استقلال در انجام وظایف شغلی با میانگین 19/3 و رفع مشکلات با میانگین00/3 میشود. یافته ها همچنین نشان میدهد که آموزش ضمن خدمت، انگیزههای نیروی انسانی را برای رسیدن به اهداف سازمان با میانگین20/3 را تقویت میکند. در زمینه ارتقا شغلی مشاهده گردید که دورههای آموزشی با میانگین 11/3 مطلوب بوده و و باعث ایجاد انگیزه در ارتقا شغلی میشود، اما لزوماً منجر به گرفتن امتیاز برای ارتقا با توجه به میانگین 74/2 نیست. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که از دیدگاه مدیران مشارکت و یادگیری مهارتهای مورد نیاز ارتقا شغلی، سرعت، دقت و نظم، روحیه احترام گذاشتن، برنامهریزی و کنجکاوی، قدرت ارائه نظر و اطاعتپذیری، انگیزه و مسئولیتپذیری از طریق شرکت در دورههای آموزشی در سطح متوسط و نسبتا مطلوب افزایش یافته است.
Purpose: The aim of this study is to investigate the role of educational workshops in promoting library management in Islamic Azad University Region 8 including 15 branches in Tehran and around Tehran. Methodology: Survey method is used for data gathering. An organized questionnaire is used with 96% reliability through Cronbach’s alpha test. Population are 100 managers and librarians of Region 8 of Islamic Azad University. Findings: According to the results, training courses increase job scales with average 3.26, job knowledge with 3.46, accuracy in job tasks with 3.09 and solving problems with 3.00. The data show that training courses stimulate staff for achieving to the objectives of organization with 3.20, and also improve the behavior of the staff. In the field of job promotion, the courses with average 3.11 are desired and stimulate it, but they are not led to advantage of promotion with average of 2/74. Conclusion: Participation and earning needed skills, job promotion, speed, accuracy and order, respect, planning and curiosity, presenting views, obeying and accepting responsibility, are in an acceptable level and it is suggested that the courses would be held periodically.