بررسی تأثیر خودرهبری بر خودکارآمدی کتابداران با توجه به نقش آوای سازمانی(مطالعه موردی واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : دانش شناسیمریم سادات سیدین 1 , علیرضا اسفندیاری مقدم 2 , عاطفه زارعی 3
1 - دانشجوی دکترای گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
2 - استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
3 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
کلید واژه: خودرهبری, خودکارآمدی, آوای سازمانی, کتابداران دانشگاهی, دانشگاه آزاد اسلامی.,
چکیده مقاله :
هدف: دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سند تحول خود، توجه همه جانبه به کارکنان دارد. شناخت نیروی انسانی و عوامل مؤثر در بهکارگیری هرچه مطلوبتر این سرمایه سازمانی، یکی از دغدغههای مدیران آن است، لذا پژوهش حاضر در این راستا انجام گرفته است و هدف آن، بررسی تأثیر خودرهبری بر خودکارآمدی سازمانی با توجه به نقش آوای سازمانی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی است.
روش پژوهش: پژوهش از نظرهدف، کاربردی و از نظر نوع، همبستگی است. شیوه گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مبتنی بر پرسشنامههای خودرهبری نک و هافتون، خودکارآمدی شرر و آوای سازمانی هامس است .جامعه آماری شامل کتابداران دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای جامع بود که از 105 نفر کتابدار، تعداد 100 نفر به پرسشها پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از روش همبستگی با استفاده از آزمون مدل معادلات ساختاری به وسیله نرمافزارSmart PLS نسخه 2 استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که خود رهبری با ضریب مسیر (417/0) بر خودکارآمدی با نقش میانجی آوای سازمانی تأثیر دارد. همچنین، خودرهبری با ضریب مسیر (833/0) و (692/0) به ترتیب بر خودکارآمدی و آوای سازمانی تأثیر دارد. آوای سازمانی با ضریب مسیر (160/0) بر خودکارآمدی تأثیر دارد.
نتیجهگیری: با توجه به تأیید تأثیر آوای سازمانی در ارتباط بین خودرهبری و خودکارآمدی، میتوان با برنامهریزی و آموزشهای لازم و تشویق کتابداران، رفتارهای خودرهبری، خودکارآمدی و آوا را در آنها تقویت نمود و از نتایج آن در کتابخانههای دانشگاهی بهره برد.
Objective: Islamic Azad University based on its transformation document, pays comprehensive attention to employees. Knowledge of human resources and effective factors in the optimal use of this organizational capital is one of the concerns of its managers, so the present research has been carried out in this direction and its purpose is to investigate the effect of self-leadership on organizational self-efficacy with regard to the role of organizational voice in the libraries.
Methodology: The research is applied in terms of purpose and correlational in terms of type. The method of data collection is a questionnaire based on Neck and Houghton's self-management questionnaires, Sherer's self-efficacy, and Hames' organizational voice. The statistical population included the librarians of the Islamic Azad University of the comprehensive units, out of 105 librarians, 100 answered the questions. To analyze the data, the correlation method was used using the structural equation model test by Smart PLS version 2 software.
Results: Data analysis showed that self-leadership with a path coefficient (0.417) has an effect on self-efficacy with the mediating role of organizational voice. Also, self-leadership with path coefficients (0.833) and (0.692) affects self-efficacy and organizational voice, respectively. Also, organizational voice has an effect on self-efficacy with a path coefficient (0.160).
Conclusion: Considering the confirmation of the effect of organizational voice in the relationship between self-leadership and self-efficacy, it is possible to strengthen the self-leadership, self-efficacy and voice behaviors of librarians by planning and training and encouraging them and benefit from its results in university libraries.
اخوان خرازیان، م.، خاکدامن، ح.، و کشوری راهوار، م. (1393)، آیا کسی صدای مرا میشنود؟ تعریف مفهوم آوای کارمند در سازمان. دومین همایش ملی مدیریت کسب و کار، همدان، ایران.
حسنپور، الف.، و عسگری، م. (1391). سکوت سازمانی و راهکارهای کاربردی برای برون رفت از آن. ماهنامه مدیریت تدبیر؛ 23(248)، 59-64.
راهدارپور، ج.، اکاتی، ح.، و میری، م.(1401). تأثیر خود رهبری بر آینده مدیریت منابع انسانی با توجه به نقش میانجی مشارکت کاری معلمان جوان استان سیستان و بلوچستان. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۶ (۳)، ۵۸۳-592.
رضائی، ح. و زمانی، م. (1400) بررسی نقش تعدیلی خودکارآمدی و خود نظارتی در ارتباط بین انگیزه مدیریت تصویر سازی و رفتار آوا معلمان تربیت بدنی استان گلستان. جامعه شناسی آموزش و پرورش، 7(1)، 185-192 doi:10.22034/ijes.2021.524451.0 .
زارعی متین، ح.، طاهری، ف.، و سیار، الف. (1390). سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 6(21).
سلیمانی، م. (1398). بررسی تأثیر کار عاطفی بر روی رضایت شغلی با در نظر گرفتن نقش تعدیل گر خودکارآمدی. [ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی].
سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی: برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی(1400-1405) برای تحقق سند دانشگاه اسلامی و دیگر اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری. https://iau.ir/file/download/news/649ff600e266a-new1402.pdf
Referencse
Abid, G., Arya, B., Arshad, A., Ahmed, S., & Farooqi, S. (2021). Positive personality traits and self-leadership in sustainable organizations: Mediating influence of thriving and moderating role of proactive personality. Sustainable Production and Consumption, 25, 299-311.
Akhawan Kharazian, M., Khakdaman, H., Keshvari Rahvar, M. (2013). Does anyone hear my voice? Definition of the concept of employee voice in the organization, the second national business management conference, Hamadan, Iran. [In Persian]
Amiri, M., Vahedi, H., Mirhoseini, S. R., Eghtesadi, A. R., & Khosravi, A. (2019). Study of the Relationship Between Self-Efficacy. General Health and Burnout Among Iranian Health Workers, 10(6), 359–267. https://doi.org/10.1016/j.phrp.2012.03.003
Bendell, B. L., Sullivan, D. M., & Marvel, M. R. (2019). A gender‐aware study of self‐leadership strategies among high‐growth entrepreneurs. Journal of Small Business Management, 57(1), 110-130.
Brinsfield, C. T. (2013). Employee silence motives: Investigation of dimensionality and development of measures. Journal of Organizational Behavior, 34(5), 671-697.
https://doi.org/10.1002/job.1829
Castellano, S., chandavimol, K., Khelladi, I., & Orhan, MA.(2021). Impact of self-leadership and shared leadership on the performance of virtual R&D teams. Journal Of Business Research, 128,578-586. Doi:10.1016/j.jbusres.2020.12.030.
Chipu, M., & Downing, C. (2020). Professional nurses’ facilitation of self-care in intensive care units: A concept analysis. International journal of nursing sciences, 7(4), 446-452.
Cooper, R., Mosseri, S., Vromen, A., Baird, M., Hill, E., & Probyn, E. (2021). Gender matters: A multilevel analysis of gender and voice at work. British Journal of Management, 32(3), 725-743.
Demir, S. (2020). The role of self-efficacy in job satisfaction, organizational commitment, motivation and job involvement. Eurasian Journal of Educational Research, 20(85), 205-224.
Document of transformation and excellence of Islamic Azad University 5-Year Strategic Operational plan to fulfill the document of Islamic Azad University and other upstream documents in the field of science and technology. https://iau.ir/file/download/news/649ff600e266a-new1402.pdf. [In Persian]
Edmondson, A. C., & Besieux, T. (2021). Reflections: voice and silence in workplace conversations. Journal of Change Management, 21(3), 269-286.
Ganesh, M. P., López-Cabarcos, M. Á., &Vázquez-Rodríguez, P. (2019). Are self-leaders more willing to mentor others? A study among Indian and Spanish university teachers. Cross Cultural & Strategic Management, 26(2), 223-245
Harari, M.B., Williams, E.A., & Castro, S.L., Brant, K.K. (2021). Self-leadership: A meta-analysis of over two decades of research. Journal of Occupational & Organizational Psychology, 94, 890–923.
Hassanpoor, A., & Asgari, M(2011). Organizational silence and practical solution to get out it. Journal Of Management Of Tadbir, 23(248), 59-64. [In Persian]
Hu, N., Li, Y., He, S. S., Wang, L. L., Wei, Y. Y., Yin, L., & Chen, J. X. (2020). Impact of the
Family Environment on the Emotional State of Medical Staff During the COVID-19
Outbreak: The Mediating Effect of Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 11, 1–9.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.576515
Hyrkkänen, U., Putkonen, A., & Vartiainen, M. (2007). Complexity and workload factors in virtual work environments of mobile work. Ergonomics and Health Aspects of Work with Computers: International Conference, EHAWC 2007, Held as Part of HCI International 2007, Beijing, China, July 22-27, 2007. Proceedings (pp. 85-94). Springer Berlin Heidelberg.
Jha, S. (2022). Employee voice behavior: A moderated mediation analysis of high-performance work system. International Journal of Productivity and Performance Management, 71(7), 3100-3117.
Li, F., Li, A., & Zhu, Y. (2016). Employee work experience, locomotion, and voice behavior. Social Behavior And Personality: An International Journal, 44(11), 1851-1862.
Liu, W., Zhu, R., &Yang, Y. (2010). I warn you because I like you: Voice behavior, employee identifications, and transformational leadership. The Leadership Quarterly, 21(2010),189-202.
Makara-Studzińska, M., Golonka, K., & Izydorczyk, B. (2019). Self-efficacy as a moderator between stress and professional burnout in firefighters. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(183), 1–16.
Megheirkouni, M. (2018). Self-leadership strategies and career success: insight on sports organizations. Sport, Business and Management: An International Journal, 8(4), 393-409.
Neck, C. P., & Houghton, J. D. (2006). Two decades of self‐leadership theory and research: Past developments, present trends, and future possibilities. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 270-295.
Pekkala, K., & van Zoonen, W. (2022). Work-related social media use: The mediating role of social media communication self-efficacy. European Management Journal, 40(1), 67-76.
Pohler, D., Luchak, A. A., & Harmer, J. M. (2020). 11. The missing employee in employee voice research. Handbook of Research on Employee Voice, 177.
Rahdarpour, J., Okati, H., & Miri, M.(2022). The Impact of Self-Leadership on the Future of Human Resource Management with Regard to the Mediating Role of Work Participation of Young Teachers in Sistan and Baluchistan Province. Islamic Life Style, 6 (3), 583-592. [In Persian]
Rezaei, H., & Zamani, M. (2021). Investigating the Modulatory Role of Self-Efficacy and Self-Monitoring in the Relationship between Illustration Management Motivation and AVA Behavior of Physical Education Teachers in Golestan Province. Iranian Journal of Educational Society, 7(1), 185-192. doi: 10.22034/ijes.2021.524451.0. [In Persian]
Rošková, E., & Faragová, L. (2020). Job Crafting, Work Engagement, Burnout: Mediating Role of Self-Efficacy. Studia Psychologica, 62(2), 148–163.
Rasheed, M. A., Shahzad, K., & Nadeem, S. (2021). Transformational leadership and employee voice for product and process innovation in SMEs. Innovation & Management Review, 18(1), 69-89.
Sampl, J., Maran, T., Furtner, & M. R. (2017). A randomized controlled pilot intervention study of a mindfulness-based self-leadership training (MBSLT) on stress and performance. Mindfulness, 8, 1393-1407.
Schwarzer, R. (1993). Measurement of perceived self-efficacy: Psychometric scales for crosscultural research. Free University of Berlin
Sifatu, W. O., Sjahruddin, H., Fajriah, Y., Dwijendra, N. K., & Santoso, A. (2020). Innovative work behaviors in pharmacies of Indonesia: Role of employee voice, generational diversity management and employee engagement. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(2), 725-734.
Song, Y., Tian, Q. T., & Kwan, H. K. (2022). Servant leadership and employee voice: a moderated mediation. Journal of Managerial Psychology, 37(1), 1-14.
Sun, J., Song, Y., & Yu, G. (2021). How to Expand and Fill the Self in Organizations: The Role of Interpersonal Processes in The Employee Organizational Identity Construction. Frontiers In Psychology, 12, 634-691.
Talsma, K., Schüz, B., & Norris, K. (2019). Miscalibration of self-efficacy and academic performance: Self-efficacy≠ self-fulfilling prophecy. Learning and Individual Differences, 69, 182-195.
Travis, DJ., Gomez, JR., & Mor Barak, ME. (2011). Speaking up and stepping back: Examining the link between employee voice and job neglect. Children and Youth Services Review, 33(10), 1831-1841
Ugurluoglu, O., Saygılı, M., Ozer, O., & Santas, F. (2015). Exploring the impacts of personal factors on self‐leadership in a hospital setting. The International Journal of Health Planning And Management, 30(1), 3-13.
Van Dorssen-Boog, P., De Jong, J., Veld, M., & Van Vuuren, T. (2020). Self-leadership among healthcare workers: A mediator for the effects of job autonomy on work engagement and health. Frontiers In Psychology, 11, 1420.
Van Dorssen‐Boog, P., van Vuuren, T., de Jong, J. P., & Veld, M. (2021). Facilitating health care workers’ self‐determination: The impact of a self‐leadership intervention on work engagement, health, and performance. Journal Of Occupational And Organizational Psychology, 94(2), 259-281
Wang, T., Wang, D., Liu, Z. (2021). Feedback-seeking from team members increases employee creativity: the roles of thriving at work and mindfulness. Asia Pacific Journal of Management, 1-20.
Wilson, F., Kickul, J., Marlino, D., Barbosa, S. D., & Griffiths, M. D. (2009). An analysis of the role of gender and self-efficacy in developing female entrepreneurial interest and behavior. Journal Of Developmental Entrepreneurship, 14(02), 105-119.
Yun, S., Cox, J., & Sims Jr, H. P. (2006). The forgotten follower: a contingency model of leadership and follower self‐leadership. Journal of managerial psychology, 21(4), 374-388.
Zareematin, H., Taheri, F., & Sayyar, A. (2012) Organizational silence: concepts, antecedents, and consequences. Iranian Journal of Management Sciences, 6 (21), 77-104. [In Persian]