نگاهی به تفسیر نسیء به مدد تقویم شناسی
محورهای موضوعی : تاریخ قرآن
مجبوبه موسائی پور
1
*
,
قاسم صادق پور
2
1 - استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه میبد، ایران.
کلید واژه: حج, کلید واژه:قرآن, نسیء, تقویمهای سهگانه, شمسیقمری, کبیسهگیری, هجری قمری,
چکیده مقاله :
درک معنا و پیام قویم آیات قرآن منوط به فهم واژگان و مصطلحات بکار رفته در آن است. یکی از این اصطلاحات که ناظر برسنتی جاهلی است؛ نسیء است که قرآن آن را باطل اعلام نموده است. مروری بر منابع تفسیری و لغت نشان می دهد؛ حقیقت و فرایند این مفهوم برای قرآن پژوهان مسلمان در ابهامات بسیاری قرار دارد. این پژوهش با هدف جبران این خلأ مطالعاتی، با تکیه بر دانش تقویم شناسی و به روش توصیفی تحلیلی سعی بر کشف زاوایایی پنهان از این سنت منسوخ جاهلی دارد. بدین منظور ضمن بررسی های تفسیری- لغوی با تحقیق در سابقه یادگیری و استفاده از تقویم در بین اعراب عصر نزول، کبیسه گیری را خاطر نشان کرده ایم و با محاسبه و جدول نشان داده ایم که آنان چگونه و بنا بر چه اهدافی از تقویم شمسی قمری استفاده می کردند که گاه منجر به سیزده ماهه شدن سال و جابه جایی حج و دیگر ماه های حرام می شد به گونه ای که درازای هرسی وسه سال، دو یا سه سال ذی الحجة دوباره به جای خود برمی گشت. همچنین کوشیده ایم دلیل تحریم قرآن را با توجه به اهداف و تبعات این سنت، تحلیل کنیم.
Understanding the meaning and strong message of Quranic verses depends on understanding the words and terms used in it. One of these terms that is an ignorant observer; It is a tradition that the Qur'an has declared invalid. It shows a review of interpretative sources and vocabulary; The truth and process of this concept are in many uncertainties for Muslim Quran scholars. With the aim of filling this research gap, relying on the knowledge of calendrology and descriptive analytical method, this research tries to discover the hidden angles of this outdated Jāhīli tradition. For this purpose, in addition to interpretative-lexical investigations, we have noted the leaping and using calculations and tables, how and according to what goals they used They used the "solar-lunar calendar" which sometimes led to thirteen months of the year and the shifting of the forbidden months in such a way that every three years, two or three years of Dhul-Ḥijjah were replaced again. He was coming back. We have also tried to analyze the reason for banning the Quran according to the goals and consequences of this tradition.