الگوی روابط بین راهبردهای مقابله با تعارض و سرمایه اجتماعی با قصد و رفتار تسهیم دانش در بین دبیران متوسطه اول شهر اصفهان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیفاطمه نیکبخت نصرآبادی 1 , فریبا کریمی 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: تسهیم دانش, سرمایه اجتماعی, راهبردهای مقابله با تعارض, هنجارهای ذهنی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش، تبیین رابطه راهبردهای مقابله با تعارض و سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش بین دبیران متوسطه اول انجام شد. از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش همبستگی می باشد. جامعه آماری را دبیران شهر اصفهان به تعداد2234 نفر تشکیل داد. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 327 نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه راهبردهای تعارض پوتنام و ویلسون (1994)، سرمایه اجتماعی لی و همکاران (2014) و رفتار تسهیم دانش چناماننی (2006)، قصد تسهیم دانش، هنجارهای ذهنی پیرامون تسهیم دانش و نگرش به تسهیم دانش بوک و همکاران (2005) بود که روایی صوری و محتوایی و روایی سازه آنها تایید و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 78/0 ، 83/0، 92/0 ، 90/0، 81/0 و87/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss و Amos انجام شد. نتایج نشان داد بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (شناختی، ساختاری، رابطه ای) با قصد تسهیم دانش رابطه مستقیم وجود داشت. بین استراتژی راهحلگرایی و قصد تسهیم دانش رابطه مستقیم و بین استراتژی عدم مقابله و قصد تسهیم دانش رابطه معکوس وجود داشت (p<0/01). بین استراتژی کنترل و قصد تسهیم دانش رابه معناداری مشاهده نشد. مدل تحلیل مسیر نشان داد راهبردهای مقابله با تعارض، ابعاد سرمایه اجتماعی، نگرش به تسهیم دانش و هنجارهای ذهنی بر قصد تسهیم دانش و قصد تسهیم دانش بر رفتار تسهیم دانش موثر بودند.
The purpose of the research was to explain the relationship between strategies for dealing with conflict and social capital with knowledge sharing among first secondary teachers. In terms of purpose, it is practical and in terms of method, it is correlation. The statistical population was 2234 teachers of Isfahan city. Using the table of Kerjesi and Morgan (1970), 327 people were selected by cluster random method. The research tools were the conflict strategies questionnaire of Putnam and Wilson (1994), social capital by Lee et al. (2014) and knowledge sharing behavior by Chenamanani (2006), intention to share knowledge, subjective norms around knowledge sharing and attitudes towards knowledge sharing by Bok et al. (2005). form and content validity and construct validity were confirmed and reliability was estimated using Cronbach's alpha coefficient 0.78, 0.83, 0.92, 0.90, 0.81 and 0.87 respectively. Data analysis was done using spss and Amos software. The results showed there was a direct relationship between social capital and its dimensions (cognitive, structural, relational) and the intention to share knowledge. There was a direct relationship between the strategy of solution orientation and the intention to share knowledge, and there was an inverse relationship between the strategy of non-confrontation and the intention to share knowledge (p<0.01). No significant difference was observed between control strategy and intention to share knowledge. The path analysis model showed that conflict coping strategies, dimensions of social capital, attitude towards knowledge sharing and subjective norms were effective on knowledge sharing intention and knowledge sharing intention on knowledge sharing behavior.