رابطه باورهای هستهای ضداجتماعی، اضطراب اجتماعی و هیجان تحصیلی با توجه به نقش واسطهای اجتناب تجربهای و حل مساله اجتماعی در دانشآموزان 15 تا 18 ساله
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحسین رضاپور 1 , منصوره بهرامی پور اصفهانی 2 , هاجر ترکان 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: حل مساله اجتماعی, اضطراب اجتماعی, هیجان تحصیلی, اجتناب تجربهای, باورهای هستهای ضد اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه باورهای هستهای ضداجتماعی، اضطراب اجتماعی و هیجان تحصیلی با توجه به نقش واسطهای اجتناب تجربهای و حل مساله اجتماعی در دانشآموزان 15 تا 18 ساله انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها و نحوه پژوهش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان نوبت دوم ناحیه 2 آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر اصفهان که 3000 نفر میباشند. از این میان با روش نمونهگیری خوشهای و بااستفاده از جدول مورگان تعداد 341 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای باورهای هستهای ضداجتماعی (آپشه و دی-مئو، 2012)، اضطراب اجتماعی نوجوانان (پاکلک، 2004)، هیجان تحصیلی (پکران و همکاران، 2002)، اجتناب تجربهای پذیرش و عمل (باند و همکاران ،2011) و توانایی حل مساله اجتماعی (درزیلا و همکاران، 2011) استفاده گردید. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده نرمافزارهای SPSS-24 و AMOS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اجتناب تجربهای نقش واسطهای در ارتباط میان متغیرهای عنوانشده را به خوبی ایفا کرده و تمامی اثرات در سطح 05/0 معنادار بوده و بجز در مورد اثر مستقیم باورهای هستهای ضداجتماعی بر حل مساله اجتماعی سطح 01/0 قابل تعمیم خواهد بود.
The present study was conducted to determine the relationship between core anti-social beliefs, social anxiety and academic excitement, considering the mediating role of experiential avoidance and social problem-solving in 15-18 years-old students. The research method is applied in terms of purpose and descriptive correlation in terms of the type of data and research method. The statistical population includes 3000 male high school students in the second round of the 2nd education district in the academic year of 2022 in Isfahan City. Among these, 341 people were selected as a sample using the cluster sampling method and using Morgan's table. To collect data from questionnaires of antisocial core beliefs (Apshe and De-Meo, 2012), adolescent social anxiety (Paklek, 2004), academic excitement (Pekrun et al., 2002), experimental avoidance of acceptance and action (Bond et al., 2011) and the ability to solve social problems (Drizila et al., 2011) were used. The collected data were analyzed using SPSS-24 and AMOS-26 software. The results showed that experiential avoidance plays a mediating role in the relationship between the mentioned variables and all the effects are significant at the 0.05 level and can be generalized except for the direct effect of antisocial core beliefs on social problem-solving at the 0.01 level.
_||_