ارائه الگوی مدیریت عملکرد بر اساس رویکرد ساختاری-تفسیری با نقش میانجی هوش هیجانی (مورد مطالعه: فدراسیون دوچرخه سواری)
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمحمد جواد کشاورز 1 , سید احسان امیرحسینی 2 , ولی نوذری 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
کلید واژه: هوش هیجانی, مدیریت عملکرد, فدراسیون دوچرخه سواری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش، ارائه الگوی مدیریت عملکرد بر اساس رویکرد ساختاری-تفسیری با نقش میانجی هوش هیجانی بود. تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی است و داده های تحقیق به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان و در بخش کمّی، مدیران فدراسیون، مدیران باشگاه های سطح اول دوچرخه سواری و رؤسای هیأت های دوچرخه سواری استانها، برابر با 74 نفر بود. به دلیل محدود بودن اعضا، جامعه با نمونه برابر شد. ابزار تحقیق در بخش اول، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 35 شاخص مدیریت عملکرد فدراسیون دوچرخه سواری و در بخش دوم، پرسشنامه خودتعاملی ساختاری بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن، با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (88/0=α). برای محاسبه میزان هوش هیجانی از پرسشنامه استاندارد بارآن (2006) استفاده گردید. جهت ساختاردهی مؤلفه های مدیریت عملکرد دوچرخه سواری از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته ها نشان داد که مدیریت عملکرد فدراسیون دوچرخه سواری دارای 9 مؤلفه و 35 شاخص است و مؤلفه ها در شش سطح ساختاردهی شدند. مؤلفه های منابع مالی و نظام رشد آفرین و انگیزشی در سطح زیربنایی و فرایندهای اجرایی در سطح اول مدل قرار گرفتند، همچین هوش هیجانی نقش مهمی در مدیریت عملکرد دارد. می توان گفت که همراه با سازوکارهای تشویقی، توسعه ظرفیت های یادگیری و بازاریابی، درآمدزایی و جذب حامیان مالی، بالابردن سطح هوش هیجانی، ایجاد و یا تقویت دیگر مؤلفه های مدیریت عملکرد فدراسیون دوچرخه سواری را تسهیل و به توسعه این رشته ورزشی کمک خواهد کرد.
The purpose of the research was to present the performance management model of the cycling federation based on the interpretative structural approach with the mediator role of emotional intelligence. This research is practical in terms of purpose and research data was collected in the field and in a mixed way (qualitative and quantitative). The statistical population consisted of 18 experts in the qualitative section and 74 people in the quantitative section, the directors of the federation, the directors of the first level cycling clubs and the heads of the cycling boards of the provinces. Due to the limited number of members, the population was equal to the sample. The research tool in the first part was a researcher-made questionnaire, including 35 performance management indicators of the cycling federation, and in the second part, a structured self-interaction questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by 10 sports management professors of the university and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test (α = 0.88). Also, Baron's standard questionnaire (2006) was used to calculate the level of emotional intelligence. In order to structure the components of cycling performance management, interpretive structural modeling technique was used. The findings showed that the performance management of cycling federation has 9 components and 35 indicators and the components were structured in six levels. The components of financial resources and the growth-creating and motivational system at the infrastructure level and executive processes were placed at the first level of the model. Such emotional intelligence plays an important role in performance management. It can be said that incentive mechanisms, development of learning and marketing capacities, income generation and attraction of financial sponsors, raising the level of emotional intelligence, creating or strengthening other performance management components of the cycling federation will facilitate and help the development of this sport.
_||_