رابطه خوش بینی تحصیلی معلمان با بکارگیری روشهای فعال تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان بناب
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمرتضی نورمحمدگل 1 , محمدعلی مجلل 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، ,واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
کلید واژه: روش تدریس, مدارس ابتدایی, تدریس فعال, خوش بینی تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق تبیین رابطه خوش بینی تحصیلی معلمان با بکارگیری روشهای فعال تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان بناب در سال تحصلی 96-1395 می باشد. جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بناب می باشد که تعداد آنها 489 نفر بود. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 215 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خوش بینی تحصیلی بیرد و هوی و پرسشنامه محقق ساخته بکارگیری روشهای تدریس فعال می باشد که پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ 72/0 و 87/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری آزمون کولموگروف اسمیرنوف و همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج بیانگر آن است که بین خوش بینی تحصیلی معلمان با به کارگیری روشهای فعال تدریس و تمامی ابعاد آن (بجز بعد روش تدریس غیر مستقیم) در سطح مدارس ابتدایی شهرستان بناب رابطه معنی داری وجود دارد.
The aim of the research is to explain the relationship between teachers' academic optimism and the use of active teaching methods in primary schools of Bonab city in the academic year 2015-2016. The statistical population is the teachers of primary education schools in Benab city, whose number is 489, the statistical sample size is estimated to be 215 using Cochran's formula and selected by stratified random sampling. The data collection tool is Baird and Hoy's academic optimism questionnaire and the researcher-made questionnaire of using active teaching methods, whose reliability was equal to 0.72 and 0.87. Kolmogorov Smirnov test and Pearson correlation test were used to analyze the collected data. The results show that there is a significant relationship between teachers' academic optimism with the use of active teaching methods and all its dimensions (except for the indirect teaching method) in the primary schools of Bonab city.
_||_