بررسی اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر شفقت به خود بر تحمل ناکامی و خودکارآمدی درد در زنان مبتلا به میگرن
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
سمیرا میرزایی
1
,
فاطمه محمدی یوزباش کندی
2
*
,
محمدآزاد عبدالله پور
3
1 - کارشناسی ارشد روان شناسی اسلامی مثبت گرا، گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد ملکان، دانشگاه آزاد اسلامی، ملکان، ایران
3 - استادیار، گروه روان شناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
کلید واژه: شفقت به خود, تحمل ناکامی, خودکارآمدی درد, زنان, میگرن,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر شفقت به خود بر تحمل ناکامی و خودکارآمدی درد در زنان مبتلا به میگرن انجام شده است. برای این منظور، یک طرح آزمایشی پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل همراه با دوره پیگیری طراحی شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از زنانی بودند که در حال حاضر بر اساس پرونده پزشکی مبتلا به میگرن هستند و در طی یک سال گذشته به مراکز درمانی مراجعه کرده باشند. از بین این افراد، تعداد 30 نفر از زنان که شرایط ورود به پژوهش را داشتند به صورت در دسترس (داوطلبانه) انتخاب شدند و 15 نفر از آنها تصادفی به گروه آزمایشی و 15 نفر دیگر به گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل برنامه آموزشی شفقت به خود برگرفته از کتاب درمان متمرکز بر شفقت گیلبرت و پرسشنامههای تحمل ناکامی توسط هارینگتون (2005) و پرسشنامه خودکارآمدی درد (PSEQ) 1980 بودند. نتایج نشان میدهد که آموزش مبتنی بر شفقت به خود بر روی متغیرهای وابسته (تحمل ناکامی و خودکارآمدی درد)، تأثیر مثبت و معناداری دارد. با توجه به سطح معناداری کمتر از 0.05، میتوان از قابلیت تعمیم نتایج به جامعهی هدف اطمینان حاصل کرد. طبق نتایج به دست آمده زنان مبتلا به میگرن با شرکت در برنامه آموزشی مبتنی بر شفقت به خود، قادر خواهند بود که درد خود را بهتر کنترل کنند و احساس خودکارآمدی بیشتری در مدیریت درد خواهند داشت.
The present study aims to investigate the impact of a self-compassion-based educational program on frustration tolerance and pain self-efficacy in women with migraine. To this end, a quasi-experimental pre-test/post-test design with a control group and follow-up period was developed. The statistical population of this study consisted of women who are currently diagnosed with migraine based on their medical records and have visited treatment centers in the past year. Among these individuals, 30 women who met the inclusion criteria were selected voluntarily through a convenient sampling method and were randomly assigned to an experimental group and a control group, with 15 participants in each group. The data collection tools included a self-compassion educational program derived from Gilbert's book on Compassion-Focused Therapy, the Frustration Tolerance Questionnaire by Harrington (2005), and the Pain Self-Efficacy Questionnaire (PSEQ). The results indicate that self-compassion-based education has a positive and significant effect on the dependent variables (frustration tolerance and pain self-efficacy). With a significance level of less than 0.05, the generalizability of the results to the target population can be assured. According to the obtained results, women with migraine who participate in the self-compassion-based educational program will be able to better manage their pain and will have higher self-efficacy in pain management.
امیری راد، ملیحه ؛ موسوی، شکوفه ؛ (1400). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت به خود بر کنترل خشم و خودکارآمدی زنان دارای همسر معتاد در شهر مشهد. فصلنامه علمی-پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی, 11(39), 49-66.
حسینی مهر, نجمه, خضری مقدم, نوشیروان, پوراحسان, سمیه. (1400)، اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت بر خودکارآمدی اجتماعی، تحمل پریشانی و خودانتقادی در دختران نوجوان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی، پژوهش نامه روانشناسی مثبت, 7(2), 33-48.
درختکار علی، صفی خانی، آرامه(1398)، رابطه حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابله ای استرس با تحمل ناکامی در دانشجویان دانشگاه شیراز. رویش روان شناسی ۱۳۹۸; ۸ (۱۰) :۱۳۲-۱۲۵.
درخشنده، سیده رویا، نامدارپور، فهیمه، و عابدی، محمدرضا. (1396). تأثیر درمان مبتنی بر شفقت بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه. کنگره بین المللی نقش زن در سلامت خانواده و جامعه.
کرمی پور مرضیه، قاسمی پور یداله، آریاپوران سعید(1401)، رابطه عدم تحمل ناکامی با مشکلات جسمی: نقش واسطهای خشم پنهان. تحقیقات علوم رفتاری ۱۴۰۱; ۲۰ (۳) :۴۶۷-۴۵۹
محمدی عاطفه، خضری مقدم نوشیروان، تاشک آناهیتا. پیشبینی شدت سردردهای میگرنی براساس اضطراب، مکانیسمهای دفاعی و شفقت به خود در بیماران مبتلا به سردردهای میگرنی. رویش روان شناسی ۱۴۰۰; ۱۰ (۲) :۵۶-۴۵.
Gibbons, S., & Newberry, M. (2023). Exploring self-compassion as a means of emotion regulation in teaching. Teacher Development, 27(1), 19-35.
Herzog, W., Herpertz, C., Taubner, S. (2016). Prevention of mental and psychosomatic disorders in occupational and training settings. Mental Health & Prevention, 4, (1):1.
Leppma, M., & Darrah, M. (2022). Self-efficacy, mindfulness, and self-compassion as predictors of math anxietyin undergraduate students. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1-16.
Maagh, L. C., Quinlan, E., Vicary, S., Schilder, S., & Carey, C. (2023). Self-compassion and Mental Health in Australian Women Who Have Experienced Pregnancy Loss. Illness, Crisis & Loss, 10541373221150326.
Nauser, J. (2021). Self-Efficacy, Trait Mindfulness, and Self-Compassion as Predictors of Risk of Substance Use Relapse. West Virginia University
Pudalov, L. (2016). Hope, Self-Compassion, and the Cultivation of Self-Efficacy During Mental Health Training. (Doctoral dissertation, William James College).