مقایسه الگوی ارتباطی زوجین و حل مشکل خانواده در بین دانشجویان مرد متاهل حوزوی و دانشگاهی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيجواد آلحبیب 1 , داود معینان 2 , مهریار عناصری 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
2 - عضو هیئت علمی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
3 - عضو هیئت علمی، دکتری تخصصی روانشناسی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران
کلید واژه: الگوی ارتباطی زوجین#حل مشکل خانواده#دانشجویان مرد متاهل حوزوی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه الگوی ارتباطی زوجین و حل مشکل خانواده در بین دانشجویان مرد متاهل حوزوی و دانشگاهی انجام شد. روش پژوهش علّی-مقایسه ای بود. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش کلیه دانشجویان مرد متاهل حوزوی و دانشگاهی شهر قم نمونه ای به حجم 120 نفر (60 دانشجوی مرد متاهل حوزوی و 60 دانشجوی مرد متاهل دانشگاهی) و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های الگوی ارتباطی زوجین (کریستنسن و سالاوی، 1984) و حل مشکل خانواده (احمدی، 1382) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای هر دو پرسشنامه بالای 7/0 به دست آمد. همین طور از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد، که برای این منظور پرسشنامه ها به تأیید متخصصین مربوطه رسید. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS-V24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون های تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که بین الگوی ارتباطی زوجین و مولفه های آن (ارتباط سازنده، ارتباط کناره گیری زن، مقیاس زن متوقع/مرد کناره گیر و مقیاس ارتباط اجتنابی) در بین دانشجویان مرد متاهل حوزوی و دانشگاهی تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که بین حل مشکل خانواده در بین دانشجویان مرد متاهل حوزوی و دانشگاهی تفاوت معناداری یافت نشد. در مجموع اینطور می توان نتیجه گرفت که زوجینی که در فرآیند فرافکنی خانواده قرار می گیرند و به طور معمول در زمان بزرگسالی یا حتی قبل از آن، از راهبردهای مختلفی برای فرار از بند پیوندهای عاطفی حل نشده خانواده استفاده می کنند. که این راهبردها می تواند فاصله گرفتن فیزیکی از خانواده یا ایجاد موانع روانی مانند صحبت نکردن با یکی از اعضای خانواده باشد. زنان که برای بررسی مسائل خود از وجود دیگران استفاده نمی کنند انزوا و تنهایی بیشتری را احساس می کنند.
The aim of this study was to compare the communication pattern of couples and solve family problems among married seminary and university male students. The research method was causal-comparative. In order to achieve the research objectives, all married male seminary and university students in Qom were selected from a sample of 120 people (60 married male seminary students and 60 married male university students) by simple random sampling method. Couples' communication model questionnaires (Christensen and Salawi, 1984) and family problem solving (Ahmadi, 2003) were used to collect data. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha method, the value of which was higher than 0.7 for both questionnaires. Content validity was also used to test the validity of the questionnaire, for which the questionnaires were approved by relevant experts. Analysis of data obtained from the questionnaires was performed through SPSS-V24 software in two descriptive and inferential sections (multivariate and univariate analysis of variance tests). The results showed that there was no significant difference between couples' communication pattern and its components (constructive relationship, female withdrawal relationship, expected female / retired male scale and avoidance relationship scale) among married seminary and university male students. The results also showed that there was no significant difference between solving the family problem among married male seminary and university students. Overall, it can be concluded that couples who are in the process of projecting family and usually in adulthood or even before, use different strategies to escape the unresolved emotional bonds of the family. These strategies can be physical distance from the family or creating psychological barriers such as not talking to a family member. Women who do not use the presence of others to investigate their issues feel more isolated and lonely.
احمدی، خدابخش. (1382). ساخت و اعتباریابی مقیاس حل مشکل خانواده. مجله پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)، 6 (24)، 26-7.
اصغری، فرهاد؛ صادقی، عباس؛ زارع خاکدوست، سمیه و انتظاری، مرجان. (1395). بررسی رابطه بین طرحواره های ناسازگار با تعارض زناشویی و بی ثباتی زناشویی در بین زوجین متقاضی طلاق و زوجین عادی. نشریه آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده، 1 (3)، 46-30.
خجسته مهر، رضا؛ شیرالی نیا، خدیجه و عطاری، یوسف علی. (1387). تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر الگوهای ارتباطی و احساسات مثبت نسبت به همسر در زوجین شهر اهواز. مجله پژوهش های مشاوره، 27 (16)، 96-81.
زارعی محمودآبادی، حسن. (1391). اثربخشی بازآموزی سبک های اسنادی بر بهبود ابعاد عملکرد خانواده زوجین متقاضی طلاق. مشاوره و روان درمانی خانواده، 4 (3)، 387-367.
شکوهی یکتا، محسن؛ اکبری زردخانه، سعید و محمودی، مریم. (1394). آموزش شیوه تعامل مبتنی بر حل مساله و اثر آن بر سبک های تربیتی والدین و حل مشکل در خانواده. فصلنامه علوم روانشناختی، 55 (11)، 373-356.
عبادت پور، بهناز. (1379). هنجاریابی پرسشنامه الگوهای ارتباطی زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
قاسمی، سیمین؛ اعتمادی، عذرا و احمدی، سیداحمد. (1394). رابطه تعاملات منفی بین زوجین و خانواده همسر با صمیمیت زوجین و تعارضات زناشویی در زنان. نشریه آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده، 1 (3)، 31-14.
مام صالحی، حسین؛ مرادی، امید؛ عارفی، مختار و یاراحمدی، یحیی. (1398). بررسی رابطه طرحواره های جنسی و رضایت جنسی زوجین: نقش واسطه ای الگوهای ارتباطی. فصلنامه سلامت و مراقبت، 21 (3)، 81-51.
متین، حسین و حیاتی، مژگان. (1396). اثربخشی آموزش گروهی ایماگوتراپی بر مکانیزم های دفاعی و حل مشکل زنان. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 32 (12)، 87-63.
میکائیلی، نیلوفر؛ رحیمی، سعید و صداقت، مهرناز. (1397). نقش الگوهای ارتباطی خانواده، ساختار انگیزشی و انعطاف پذیری روان شناختی در پیش بینی طلاق هیجانی زوجین. نشریه آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده، 7 (1)، 16-1.
Akbari, B. (2017). The relationship among family socioeconomic status, learning strategies and mathematic problem solving ability among students. Research in Curriculum Planning, 1(25), 101-130.
Bernardino, R., & Paias, A. (2018). Solving the family traveling salesman problem. European Journal of Operational Research, 267(2), 453-466.
Chan, K. K. S., & Leung, D. C. K. (2020). The impact of child autistic symptoms on parental marital relationship: Parenting and coparenting processes as mediating mechanisms. Autism Research, 13(9), 1516-1526.
Cheng, H. Y., Chair, S. Y., & Chau, J. P. C. (2018). Effectiveness of a strength-oriented psychoeducation on caregiving competence, problem-solving abilities, psychosocial outcomes and physical health among family caregiver of stroke survivors: A randomised controlled trial. International Journal of Nursing Studies, 87, 84-93.
Costa, C. B. D., & Mosmann, C. P. (2020). Aspects of the marital relationship that characterize secure and insecure attachment in men and women. Estudos de Psicologia (Campinas), 37.
Crapo, J. S. (2020). Family Development and the Marital Relationship as a Developmental Process.
Delatorre, M. Z., & Wagner, A. (2019). How do couples disagree? An analysis of conflict resolution profiles and the quality of romantic relationships. Revista Colombiana de Psicología, 28(2), 91-108.
Fisher, A. P. (2020). The relation between therapeutic processes and outcomes in Online Family Problem-Solving Therapy for pediatric traumatic brain injury (Doctoral dissertation, University of Cincinnati).
Hanson, T. A., & Olson, P. M. (2018). Financial literacy and family communication patterns. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 19, 64-71.
Holth, A. (2017). Family Problem-Solving and its Relationship to Adolescent Risk-Taking Behavior.
Janning, M., Gao, W., & Snyder, E. (2018). Constructing shared “space”: Meaningfulness in long-distance romantic relationship communication formats. Journal of Family Issues, 39(5), 1281-1303.
Pasch, L. A., & Sullivan, K. T. (2017). Stress and coping in couples facing infertility. Current opinion in psychology, 13, 131-135.
Peng, R. Z., & Wu, W. P. (2019). Measuring communication patterns and intercultural transformation of international students in cross-cultural adaptation. International Journal of Intercultural Relations, 70, 78-88.
Tao, Q., & Zhang, J. (2019). Problem-Solving Based Intervention for Informal Caregivers: A Scoping Review. Open Journal of Nursing, 9(9), 951-971.
Ussher, J. M., & Perz, J. (2017). Evaluation of the relative efficacy of a couple cognitive-behaviour therapy (CBT) for Premenstrual Disorders (PMDs), in comparison to one-to-one CBT and a wait list control: A randomized controlled trial. PloS one, 12(4), e0175068.
Uzunçakmak, T., & Yilmaz, F. A. (2020). Determination of Dyadic Adjustment, Happiness and Related Factors in Married Turkish Women Living in Anatolia. Journal of religion and health, 1-15.
Yeon, E. M., & Choi, H. S. (2020). Trajectories of Mothers' Perceived Marital Conflict and its Relationship to Depression and Children'School Readiness, Self-esteem, and Happiness. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society, 21(5), 344-352.
_||_