مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و مرزی، همدلی و عملکرد نورون های آیینه در افراد با سبک دلبستگی ایمن و نا ایمن
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيمعصومه زارعی 1 , ناصر گودرزی 2 * , نادر منیرپور 3
1 - دانشجو دکترا روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
2 - استادیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی آجا
3 - استادیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران
کلید واژه: شخصیت ضد اجتماعی# شخصیت مرزی# همدلی# عملکرد نورون های آیینهای# سبک دلبستگی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مقایسه اختلال شخصیت ضد اجتماعی و مرزی، همدلی و عملکرد نورونهای آیینهای در افراد معتاد مزمن و افراد بدون سابقه اعتیاد با سبک دلبستگی ایمن و ناایمن بود. روش پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش در بخش افراد معتاد مزمن، شامل کلیه معتادان مرد وابسته به مواد افیونی(تریاک و هروئین) در حال ترک بودند که به مراکز درمان اعتیاد شهر تهران در سال 1398 مراجعه نمودند. روش نمونهگیری این پژوهش روش نمونهگیری هدفمند بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک دلبستگی هازن و شیور (1987)، پرسشنامه همدلی داویس(1983)، پرسشنامه چندمحوری بالینی میلون3 و دستگاه الکتروانسفالوگرافیاست. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که اثر اصلی سبک دلبستگی معنادار بود(p<0.05). براین اساس تفاوت بین دو گروه افراد با سبک دلبستگی ایمن و ناایمن در شخصیت ضد اجتماعی، شخصیت مرزی، همدلی و عملکرد نورون های آینهای در کانال cz تایید شد. براین اساس باید گفت که در هر دو گروه معتاد و غیرمعتاد سبک دلبستگی نا ایمن تاثیر بیشتری بر شخصیت ضد اجتماعی، شخصیت مرزی، همدلی و عملکرد نورون های آینه ای در کانال CZ دارد. همچنین افراد با با سبک دلبستگی ایمن از دیدگاه روانکاوانه- توانایی بهتری برای کنترل نیازهای زودگذر و تکانشهای رفتاری خود دارند. بهرهمندی از یک فراخود (super ego) قوی، به خود (ego) فرد این امکان را میدهد که با قدرت بیشتری به مدیریت و کنترل هیجانات و تکانشهای نهاد (id) بپردازد. به تعویق انداختن نیازهای آنی و زودگذر، توجه و تمرکز انسان را بهسوی ارضای نیازهای مهمتر و بلندمدتتر جلب میکند که نقش مؤثری را در سلامت روانی فرد بازی میکنند و همچنین، از میزان اضطرابهای روانرنجورانه ناشی از درگیریهای بین ساختارهای شخصیت میکاهد و این عوامل منجر کنترل بیشتر بر روی رفتار و کاهش رفتارهای تکانشی در این افراد میگردد.
The purpose of this study was to compare antisocial and borderline personality disorder, empathy, and mirror neuron function in chronic addicts and non-addicts with secure and insecure attachment styles. The research method is causal-comparative. The statistical population of this study consisted of all opioid addicts (opium and heroin addicts) who were referred to addiction treatment centers in Tehran in 2019. Sampling method was purposive sampling. The research instruments included the Hazen & Shaver Attachment Style Questionnaire (1987), Davies Empathy Questionnaire (1983), the Millon 3 Clinical Multidisciplinary Questionnaire, and electroencephalography apparatus. Data were analyzed using multivariate analysis of variance. Results of data analysis showed that main effect of attachment styles was significant (p <0.05). Accordingly, the differences between the two groups of secure and insecure attachment styles in antisocial personality, borderline personality, empathy, and mirror neuron function in the cz channel were confirmed. Accordingly, in both groups of addicts and non-addicts, insecure attachment style had a greater effect on antisocial personality, borderline personality, empathy, and mirror neuronal function in the cz channel. . Also, people with a secure attachment style from a psychoanalytic perspective have a better ability to control their transient needs and behavioral impulses. Benefiting from a strong super ego allows the individual to manage and control the emotions and impulses of the id more powerfully. Postponement of immediate and transient needs draws human attention and concentration to the satisfaction of more important and long-term needs that play an effective role in a person's mental health, as well as the amount of neurotic anxiety caused by interpersonal conflicts. It focuses on the behavior and reduction of impulsive behaviors in these people.
باران اولادی، صادق؛ نویدیان، علی و کاوه فارسانی، ذبیح الله. (1391). بررسی رابطه اعتیاد پذیری با ویژگی های شخصیت، همنوایی و جنسیت دانش آموزان پیش دانشگاهی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، 15(2)، 42-33.
پارویی، مهدی. (1396). بررسی همدلی مبتنی بر نوع هیجان و نورونهای آینهای در نوجوانان مهاجر مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی.
شفیعی، هانیه.، جاویدی، حجت اله.، و کاظمی، سلطانعلی. (1390). مقایسه ویژگی های شخصیتی با سلامت روان زنان و مردان در بیماری قلبی و کلیوی. فصلنامه علمی پژوهشی جامعه شناسی زنان، 2 (2)، 162-149.
صابری زفرقندی، محمد باقر و خانی پور، حمید. (1397). پیش بینی شدت اعتیاد براساس نقش عوامل جمعیت شناختی، سابقه آزاردیدگی، ابعاد خلق و خو و طرح واره های هیجانی. فصلنامه کومش، 73، 115-109.
صیدی، معصومه.، غفوری، اعظم.، و جلالی، محمدرضا. (1393). بررسی ویژگی های شخصیتی و سبک های مقابله ای در سه گروه از زنان تن فروش، معتاد و عادی. فصلنامه اعتیاد پژوهی سوءمصرف مواد، 8 (29)، 105-89.
غلامی زاده بهبهانی، مژده. (1391). بررسی و مقایسه مکانیسمهای دفاعی و سبکهای دلبستگی در افراد معتاد و غیرمعتاد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
قجاوند، کاظم. (1395). بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سوء مصرف مواد جوانان شهر اصفهان. پنجمین همایش ملی روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی.
کاپلان، هارولند و سادوک، بنیامین. (2001). خلاصه روانپزشکی. ترجمه نصرت الله پور افکاری. (1390). تهران: انتشارات شهرآب.
محمدی، مسعود. دهگانپور، محمد (1394). آسیب شناسی روانی سوء مصرف مواد. به سفارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، پژوهشکده ملی مطالعات مواد مخدر ایران. انتشارات آینه کتاب، تهران.
Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. N. (2015). Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Psychology Press.
Bentea, C. C. (2015). Relationships between personality characteristics and attitude towards work in school teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 1562-1568.
Chun, S., Harris, A., Carrion, M., Rojas, E., Stark, S., Lejuez, C., . . . Bornovalova, M. A. (2017). A psychometric investigation of gender differences and common processes across borderline and antisocialpersonality disorders. Journal of Abnormal Psychology, 126(1), 76-88.
Conway, F. (2014). The use of empathy and transference as interventions in psychotherapy with attention deficit hyperactive disorder latency-aged boys. Psychotherapy, 51(1), 104-109.
Doinita, N. E., & Maria, N. D. (2015). Attachment and Parenting Styles. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 203, 199-204.
Hazan,C.,& Shaver,P.(1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 511- 542.
Iacoboni, M.( 2009). Imitation, empathy and mirror neurons. Annual Review of Psychology .60, 653–670.
Jolliffe, D.; Farringto, D.P. (2006). Examining the relationship between low empathy and bullying. Aggress Behav, 32 (6), 540 -550.
Kilner, M. James., Neal, Alice ., Wieskopf, Nikolaus ., Friston, J. Karl .,and Frith, D. Chris .(2009).Evidence of Mirror Neurons in Human Inferior Frontal Gyrus.Neurosience.29(32),10153-10159.
Lacoste-Badie, S., & Droulers, O. (2014). Advertising memory: The power of mirror neurons. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics, 7(4), 195-202.
Merrill, J. E., Lopez-Vergara, H. I., Barnett, N. P., & Jackson, K. M. (2016). Hypothetical evaluations of positive and negative alcohol consequences in adolescents across various levels of drinking experience. Psychology of Addictive Behaviors, 30(8), 811-818.
Owens, M. M., Syan, S. K., Amlung, M., Beach, S. R. H., Sweet, L. H., & MacKillop, J. (2019). Functional and structural neuroimaging studies of delayed reward discounting in addiction: A systematic review. Psychological Bulletin, 145(2), 141-164.
Peter, H., Meister, J.C., Pier, J. (2014). Narrative Empathy. 2nd. Berlin: DeGruyter.
Peterson, S. J., Davis, H. A., & Smith, G. T. (2018). Personality and learning predictors of adolescent alcohol consumption trajectories. Journal of Abnormal Psychology, 127(5), 482-495.
Savage, J. E., Kaprio, J., Korhonen, T., Pulkkinen, L., Rose, R. J., Verhulst, B., & Dick, D. M. (2016). The effects of social anxiety on alcohol and cigarette use across adolescence: Results from a longitudinal twin study in Finland. Psychology of Addictive Behaviors, 30(4), 462-474.
Teding van Berkhout, E., & Malouff, J. M. (2016). The efficacy of empathy training: A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Counseling Psychology, 63(1), 32-41.
Turgoose, D., Glover, N., Barker, C., & Maddox, L. (2017). Empathy, compassion fatigue, and burnout in police officers working with rape victims. Traumatology, 23(2), 205-213.
Wetterneck, C. T., Lee, E. B., Flessner, C. A., Leonard, R. C., & Woods, D. W. (2016). Personality characteristics and experiential avoidance in Trichotillomania: Results from an age and gender matched sample. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 8, 64-69.
Widiger TA, Co-bitt EM. (2012).Anti social personality disorder. The DSM-IV personality disorder. New York: The Guilford Press.
Zhao, W., Young, R. E., Breslow, L., Michel, N. M., Flett, G. L., & Goldberg, J. O. (2015). Attachment style, relationship factors, and mental health stigma among adolescents. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 47(4), 263-271.
_||_