نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین اجتناب تجربی با انزوای اجتماعی و اعتیاد به گوشی همراه در نوجوانان
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعي
1 - کارشناس ارشد مشاوره گرایش توانبخشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در عصر دیجیتال کنونی، گوشیهای همراه به یکی از ابزارهای اصلی ارتباطی و تفریحی تبدیل شدهاند، بهطوریکه استفاده مفرط از آنها به یک چالش جدی برای نوجوانان تبدیل شده است. اعتیاد به گوشی همراه و انزوای اجتماعی دو پدیدهای هستند که بهطور فزایندهای در میان این گروه سنی مشاهده میشوند و میتوانند تأثیرات منفی قابل توجهی بر سلامت روان و کیفیت زندگی آنها داشته باشند. اجتناب تجربی، بهعنوان یک استراتژی مقابلهای، میتواند نقش مهمی در این فرآیند ایفا کند. نوجوانانی که بهدلیل احساسات منفی و تجربیات ناخوشایند، به اجتناب از موقعیتها و احساسات خود میپردازند، ممکن است به استفاده بیش از حد از گوشیهای همراه روی آورند تا از مواجهه با این احساسات دوری کنند. این اجتناب میتواند منجر به افزایش انزوای اجتماعی و در نهایت اعتیاد به گوشی همراه شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین اجتناب تجربی با انزوای اجتماعی و اعتیاد به گوشی همراه در نوجوانان انجام شد. روش پژوهشی توصیفی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان منطقه 4 تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های اعتیاد به گوشی همراه (اون وهمکاران، 2013)، تنظیم شناختی هیجانی (گرانفسکی و همکاران، 2001)، پرسشنامه انزوای اجتماعی کالیفرنیا و پرسشنامه اجتناب تجربی(گامز و همکاران، 2011) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-26 و AMOS-24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به گوشی همراه با انزوای اجتماعی، تنظیم شناختی هیجان و اجتناب تجربی همبستگی معناداری وجود دارد و همچنین بررسی روابط غیرمستقیم نیز نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش از برازش لازم برخودار است و تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین اجتناب تجربی و انزوای اجتماعی و اعتیاد به گوشی همراه نقش میانجی دارد. این یافتهها اهمیت تنظیم شناختی هیجان را بهعنوان یک عامل کلیدی در درک و مدیریت اعتیاد به گوشی همراه و انزوای اجتماعی در نوجوانان برجسته میکند. بهویژه، نشان میدهد که تقویت مهارتهای تنظیم هیجان میتواند به کاهش اجتناب تجربی و در نتیجه به کاهش انزوای اجتماعی و اعتیاد به گوشی همراه کمک کند.
Abstract
In the current digital age, mobile phones have become one of the primary tools for communication and entertainment, to the extent that excessive use of them has turned into a serious challenge for adolescents. Mobile phone addiction and social isolation are two phenomena that are increasingly observed among this age group and can have significant negative impacts on their mental health and quality of life. Experiential avoidance, as a coping strategy, can play an important role in this process. Adolescents who avoid situations and emotions due to negative feelings and unpleasant experiences may resort to excessive use of mobile phones to escape facing these emotions. This avoidance can lead to increased social isolation and ultimately to mobile phone addiction. Therefore, The present study aimed to investigate the mediating role of emotion regulation in the relationship between experiential avoidance, social isolation, and smartphone addiction among adolescents. The research method was descriptive and utilized structural equation modeling. The statistical population of the study included all adolescents in District 4 of Tehran, from which 200 individuals were selected as the sample using a convenience sampling method. Participants responded to the smartphone addiction questionnaire (Owen et al., 2013), the emotion regulation questionnaire (Gross and colleagues, 2001), the California Social Isolation Questionnaire, and the experiential avoidance questionnaire (Gámez et al., 2011). Data were analyzed using SPSS-26 and AMOS-24 software. The results indicated that there is a significant correlation between smartphone addiction and social isolation, emotion regulation, and experiential avoidance. Furthermore, the examination of indirect relationships showed that the proposed model of the study had a good fit, and emotion regulation played a mediating role in the relationship between experiential avoidance and social isolation, as well as smartphone addiction. These findings highlight the importance of emotion regulation as a key factor in understanding and managing smartphone addiction and social isolation among adolescents. In particular, it suggests that enhancing emotion regulation skills can help reduce experiential avoidance and, consequently, decrease social isolation and smartphone addiction.