بررسی رابطه بین کیفیت زندگی، جو مدرسه و خودکارآمدی با نقش میانجی شادکامی در معلمان
محورهای موضوعی : سلامت اجتماعيسید موسی گلستانه 1 , صادق حکمتیان فرد 2
1 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
2 - دانشجوی دکترای روانشناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
کلید واژه: کیفیت زندگی, جو مدرسه, خودکارآمدی, شادکامی, معلمان. ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی، جومدرسه و خودکارآمدی با نقش میانجی شادکامی در معلمان جزیزه خارگ انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان جزیره خارگ به تعداد 93 نفر (71 زن، 22 مرد) بودند که در سال تحصیلی 98-97 به کار اشتغال داشتند که با توجه به تعداد کم آنها به صورت سرشماری نمونه گیری انجام شد. برای جمع آوری داده¬ها از پرسشنامه کیفیت زندگی شربورن و وار (1992)، پرسشنامه جو مدرسه پاشیاردیس (2000)، مقیاس خودکارآمدی عمومی شوارتزر و جروسلم (1979) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرجیل و همکاران (1989) استفاده شد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون با روش گام به گام، تمامی متغیرهای کیفیت زندگی، جو مدرسه و شادکامی نقش معنی داری در پیش بینی خودکارآمدی معلمان دارند. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مسیرهای کیفیت زندگی به خودکارآمدی و جو مدرسه به خودکارآمدی با میانجی شادکامی معنیدار میباشد.
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between quality of life, school climate and self-efficacy with the role of happiness as a mediator in Jeziza Kharg teachers. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of this research included all the teachers of Kharg Island in the number of 93 people (71 women, 22 men) who were employed in the academic year 2017-2018, and due to their small number, sampling was done as a census. To collect data, Sherborn and Warr's (1992) quality of life questionnaire, Paschiardis school climate questionnaire (2000), Schwartzer and Jerusalem's general self-efficacy scale (1979) and Oxford Argyle et al.'s (1989) happiness questionnaire were used. Based on the results of regression analysis with step-by-step method, all variables of quality of life, school atmosphere and happiness have a significant role in predicting teachers' self-efficacy. Also, the results of the path analysis showed that the paths of quality of life to self-efficacy and school atmosphere to self-efficacy with the mediation of happiness are significant.
منابع افضلی، سیدعبدالرحیم و شاهی، سکینه (1393). بررسی رابطه جو سازمانی مدرسه و خودکارآمدی تحصیلی با ویژگی های کارآفرینی در دانش آموزان هنرستان شهر اهواز سال تحصیلی 93-92، نخستین همایش ملی علوم تربیتی و روان شناسی، مرودشت.
بای، ناصر (1398). مطالعه رابطه بین تبعیض در محیط کار با کیفیت زندگی کاری معلمان تربیت بدنی استان گلستان. نشريه مديريت منابع انسانی در ورزش، 6(2) 344-333.
خوشایند، حمیده و سیدان، سید ابوالقاسمی (1397). نقش میانجی گری هوش هیجانی در ارتباط بین سبک زندگی با کیفیت زندگی کاری معلمان. مجله دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، 61(1)، 238-231.
دیناروند، علی و گلزاری، زینب (1398). تأثیر روش تدریس معکوس بر نگرش حرف های و خودکارآمدی معلمان. نشریه علمی فناوری آموزش، 14(1)، 156- 145.
ربانی باوجدان، مژگان.، ربانی باوجدان، مرجان.، نیک آذین، امیر.، کاویانی، ناهید و خضری مقدم، انوشیروان (1391). رابطه باورهای خودکارآمدی و فراشناخت با راهبردهای مقابله در مردان سوءمصرف کننده مواد. فصلنامه روانشناسی کاربردی،6(3)، 102-85.
زارع، محمدعلی و محمودی، میترا و سامانی، سیامک (1390). رابطه انسجام خانواده و کیفیت زندگی با شادکامی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان مرودشت،دومین همایش ملی روانشناسی - روانشناسی خانواده،مرودشت.
علی پور، احمد؛ و نوربالا، احمدعلی (1378). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه های تهران . فصلنامه اندیشه و رفتار،5(1و 2)، 64-55.
علمی، محمود و هاشم زاده، ابولفضل (1388). بررسی رابطه کیفیت زندگیکاری و بیگانگی اجتماعی دبیران دبیرستانهای شهر تبریز. مطالعات جامعه شناسی. شماره 5، 28-7.
منتظری، علی؛ گشتاسبی، آزیتا؛ و وجدانینیا، مریم (1384). ترجمه، تعیین پایایی و روایی گونه فارسی پرسشنامه SF-36. فصلنامه پایش، 5(1)، 56-49.
مقیمی، محمد و رمضانی، مجید (1390). پژوهشنامه مدیریت. جاد 12. تهران، انتشارات راه دانا.
مهنا، سعید؛ میکائیلی منیع، فرزانه و عیسی زادگان، علی (1394). بررسي روابط ساختاري ادراك از جو مدرسه و اهداف پيشرفت با خودكارآمدي تحصيلي. مجله روانشناسی مدرسه، 4(1)، 138-122.
محمدی، بهرام (1387).بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی در مدارس متوسطه استان کردستان . پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید رجایی تهران.
یوسفلی، صدیقه و افرایی، هادی (1399). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و مولفه های جو سازمانی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر ابهر،هشتمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران،تهران.
Argyle, M., Martin, M., & Crossland, J. (1989). Happiness as a function of personality and social encounters. In J. P. Forgas, & J. M., Innes, (Eds.). Recent advances in social psychology: international perspective. North Holland: Elsevier.
Argyle, M., & Hills, P. (2000). Religious experiences and their relations with happiness and personality. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(3), 157-172.
Albright, M. I., & Weissberg, R. P. (2010). School-family partnerships to promote social and emotional learning. Handbook of school-family partnerships, 246-265.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman Carter, A., Breen, L., Yaruss, J. S., & Beilby, J. (2017). Self-efficacy and quality of life in adults who stutter. Journal of fluency disorders, 54, 14-23.
Compton, W. C. (2005). Introduction to Positive Psychology. Thomson Wadsworth. Peterson, C. (2006). A primer in positive psychology. Oxford university press.
Dursun, E. (2020).The Relationship between Work-Family Conflict and Work Life Quality of Air Transportation Sector Employees. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 5, 1179- 1184.
Erozkan, A., Dogan, U., & Adiguzel, A. (2016). Self-Efficacy, Self-Esteem, and Subjective Happiness of Teacher Candidates at the Pedagogical Formation Certificate Program. Journal of Education and Training Studies, 4(8), 72-82.
Fitria, H., Mukhtar, M., & Akbar, M. (2017). The Effect of Organizational Structure And Leadership Style on Teacher Performance In Private Secondary School. IJHCM (International Journal of Human Capital Management), 1(02), 101-112.
Garaigordobil, M. (2015). Predictor variables of happiness and its connection with risk and protective factors for health. Frontiers in Psychology, 6(1176), 1-10.
Gomez, V., Krings, F., Bangerter, A., & Grob, A. (2009). The influence of personality and life events on subjective well-being from a life span perspective. Journal of Research in Personality, 43(3), 345-354.
Hills, P., & Argyle, M. (2002). The Oxford Happiness Questionnaire A Compact Scale for the Measurement of Psychological Well-Being. Personality and Individual Differences, 33, 1073-1082.
Kılınç, A. Ç., Polatcan, M., Atmaca, T., & Koşar, M. (2021). Teacher Self-Efficacy and Individual Academic Optimism as Predictors of Teacher Professional Learning: A Structural Equation Modeling. Egitim ve Bilim, 46(205).
.Ko, W. H., & Kang, H. Y. (2019). Effect of leadership style and organizational climate on employees' food safety and hygiene behaviors in the institutional food service of schools. Food science & nutrition, 7(6), 2131-2143.
King, L. A., & Patterson, C. (2000). Reconstructing life goals after the birth of a child with Down syndrome: Finding happiness and growing. International Journal of Rehabilitation and Health, 5(1), 17-30.
Liaghatdar, M, J., Jafari, M., Abedi, M. R., & Samiee, F. (2008). Reliability and Validity of the Oxford Happiness Inventory among University Students in Iran, the Spanish Journal of Psychology, 11(1), 310-313.
Liang, W., Song, H., & Sun, R. (2020). Can a professional learning community facilitate teacher well-being in China? The mediating role of teaching self-efficacy. Educational Studies, 1-20.
Lavasani, M., Rastgoo, L., & Azarniad, A. (2015). The effect of happiness cognitive-behavioral training on self-efficacy beliefs and academic stress. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 2(3), 1-18.
Loton, D. J., & Waters, L. E. (2017). The mediating effect of self-efficacy in the connections between strength-based parenting, happiness and psychological distress in teens. Frontiers in psychology, 8, 1707.
Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of general psychology, 9(2), 111-131.
Middleton, J., Tran, Y., & Craig, A. (2007). Relationship between quality of life and self-efficacy in persons with spinal cord injuries. Archives of physical medicine and rehabilitation, 88(12), 1643-1648.
Mertoglu, M. (2018). Happiness Level of Teachers and Analyzing Its Relation with Some Variables. Asian Journal of Education and Training, 4(4), 396-402.
Oh, J. (2020). The effect of a 9-week structured-exercise program on health-related fitness, self-efficacy, and quality of life of adults with physical disabilities (Doctoral dissertation).
Penttinen, M., Raitala, L., Reunanen, T., & Kantola, J. (2020, July). The Effects of Leadership and Management to Organizational Atmosphere and the Impact to Cash Flow Earnings: A Study from SME-Companies in Finland. In International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp. 161-166). Springer, Cham.
Peterson, C. (2006). Strengths of character and happiness: Introduction to special issue. Journal of Happiness Studies, 7(3), 289-291.
Purnama, Y. H., Tjahjono, H. K., Elqadri, Z. M., & Prajogo, W. (2020, July). Innovative Work Behavior: The Role of Self-efficacy and Organizational Climates. In Conference on Complex, Intelligent, and Software Intensive Systems (pp. 477-484). Springer, Cham.
Roy, D. (2020). Development and Validation of an Empirical Model-based Instrument to Measure Empathy-driven Organizational Cultures in Indian Schools. Management and Labour Studies, 45(4), 471-499.
Ryan, A., & Mathews, E. S. (2021). Teacher self-efficacy of primary school teachers working in Irish ASD classes. European Journal of Special Needs Education, 1-15.
Salas-Vallina, A., Alegre, J., & Guerrero, R. F. (2018). Happiness at work in knowledge-intensive contexts: Opening the research agenda. European Research on Management and Business Economics, 24(3), 149-159.
Schwarzer, R, Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy Scale. In S. Wright, & M. Johnston, & J. Weinman (Eds.), Measures in Health Psychology: A User’s Portfolio. Causal and Control Beliefs (35–37). Windsor, UK: Nfer Nelson.
Song, H., Gu, Q., & Zhang, Z. (2020). An exploratory study of teachers’ subjective wellbeing: understanding the links between teachers’ income satisfaction, altruism, self-efficacy and work satisfaction. Teachers and Teaching, 26(1), 3-31.
Türkoğlu, M. E., Cansoy, R., & Parlar, H. (2017). Examining relationship between teachers' self-efficacy and job satisfaction.
Ware JE, Sherbourne CD.)1992). The MOS 36 item shortform health survey (SF-36). Medical Care 1992; 30(6): 473-483.
Won, S. D., & Chang, E. J. (2020). The relationship between school violence-related stress and quality of life in school teachers through coping self-efficacy and job satisfaction. School Mental Health, 12(1), 136-144.