تاثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر رابطه والد-فرزندی دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روان
1 - کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهر، اهر، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: بروز آسیبهای روانشناختی همچون اختلال نافرمانی مقابلهای منجر به تخریب رابطههای اجتماعی و خانوادگی کودکان و نوجوانان میشود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر رابطه والد-فرزندی دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای مشغول به تحصیل در مدارس دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه شامل 30 نفر از دانشآموزان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش، آموزش تنظیم شناختی هیجان را طی هشت جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای سلامت روان کودکان و نوجوانان (گادو و اسپرافکین؛ 1994) و پرسشنامه رابطه والد- فرزندی (فاین، مورلند شوبل، 1983) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرمافزار آماری SPSS ویرایش 23 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجان بر رابطه والد-فرزندی دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای تأثیر معناداری داشته است (0001/0>p). بدین صورت که میانگین نمرات رابطه والد-فرزندی با پدر و مادر در گروه آزمایش در مرحله پیشآزمون به ترتیب 42/74 و 14/83 و در مرحله پسآزمون 59/93 و 42/104 به دست آمد. این در حالی بود که میانگین نمرات رابطه والد-فرزندی با پدر و مادر در گروه گواه در مرحله پیشآزمون به ترتیب 68/71 و 31/84 و در مرحله پسآزمون 18/70 و 43/85 محاسبه شد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش تنظیم شناختی هیجان با بهرهگیری از فنون شناختی و هیجانی میتواند رابطه والد- فرزندی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس آموزش تنظیم شناختی هیجان میتواند به عنوان درمانی موثر، جهت بهبود رابطه والد- فرزندی دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای مورد استفاده قرار گیرد