اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی، آموزش حرکات ایروبیک و آموزش همزمان بر حافظه فعال کلامی دانش آموزان با ناتوانی ویژه یادگیری نوشتن
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانمحیا حسینی 1 , حسین مهدیان 2 , فریده حمیدی 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
3 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی، ایروبیک و آموزش همزمان بر حافظه فعال کلامی دانش آموزان دارای اختلال نوشتن را مطالعه کرده است. روش: رویکرد این پژوهش کمی، نیمه-آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی پایه دوم و سوم با ناتوانی ویژه یادگیری شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 48 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی، ایروبیک، آموزش همزمان و کنترل قرارگرفتند. برای جمع آوری داده های پژوهش از مصاحبه ی تشخیصی DSM-V و آزمون هوشی استنفورد بینه کامکاری استفاده شد. یافته ها: در نتایج پس آزمون و پیگیری، گروه آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی با ایروبیک، آموزش همزمان تفاوت معناداری را نسبت به گروه کنترل نشان دادند (05/0>P). میانگین گروه راهبردهای شناختی و فراشناختی از گروه ایروبیک و کنترل بیشتر و از گروه آموزش همزمان کمتر بود. گروه ایروبیک نیز تفاوت معناداری با گروه آموزش همزمان و کنترل داشت (01/0>P). گروه ایروبیک میانگین بیشتری نسبت به گروه کنترل و میانگین کمتری نسبت به گروه آموزش همزمان داشت. تفاوت گروه آموزش همزمان با گروه کنترل نیز در پس آزمون و پیگیری معنادار است (01/0>P). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص است که تأثیر استفاده همزمان از آموزش های شناختی و فراشناختی و تمرین ایروبیک نسبت به زمانی که از این روش ها به تنهایی استفاده می شود، بیشتر است.
آبکنار، سیده سمیه؛ عاشوری، محمد(۱۳۹۲). «نکتههای کابردی برای آموزش دانشآموزان با اختلال یادگیری». مجله تعلیم و تربیت استثنایی. شماره۳. صص ۳۱ - ۳۵.
ارجمندنیا، علی اکبر و شکوهی یکتا، محسن(1392). بهبود حافظه فعال. تهران: انتشارات تیمورزاده.
افروز، غلامعلی(1392). اختلالات یادگیری(چ15). تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
بریس، نیکلا؛ کمپ، ریچارد و سنلگار، رزمری(1384). تحلیل داده های روان شناسی با برنامه اس پی اس اس ویرایش های 8 ، 9، 10 و 11. ترجمه خدیجه علی آبادی و علی صمدی، تهران: نشر دوران.
بهمرد، فرشاد، استکی، مهناز، عشایری، حسن، اسدپور، حاتم. (1391). تأثیر آموزش حرکات درشت و ظریف بر کاهش علائم نارساخوانی. ناتوانی های یادگیری، 2(2)، 25-39.
جعفری اصغر، کامکاری کامبیز، عبدالله نژاد صاحبه(۱۳۹۹). ویژگیهای روانسنجی نسخه نوین هوشآزمای تهران استنفورد- بینه در تشخیص کودکان ناتوان یادگیری. فصلنامه کودکان استثنایی. ۲۰ (۱) :۱۲۹-۱۴۰.
حسینی، سید یعقوب(1382). آمار ناپارامتریک؛ روش تحقیق و نرم افزار آماری SPSS.10. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
رستم اوغلی، زهرا، طالبی جویباری، مسعود، پرزور، پرویز. (1394). مقایسهی سبکهای اسنادی و تاب آوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی. ناتوانی های یادگیری، 4(3)، 39-55.
رضایی شریف، علی؛ لاله، حدیثه(1397). مقایسه راهبردهای یادگیری شناختی، فراشناختی و برنامهریزی شناختی در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی با دانشآموزان عادی. ناتوانی های یادگیری.(1)8.22-7.
سعید، نسیم؛ علی نژاد، مهرانگیز؛ گودرزی، ماندانا.(1394). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بر آمادگی یادگیری خودراهبر دانشجویان. روانشناسی تحولی:روانشناسان ایرانی، 6(1)، 39-47.
سیف، علی اکبر. (1390). روان شناسی پرورشی نوین. تهران، نشر دوران.
سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت الله. (1389). نارسایی های ویژه در یادگیری و چگونگی تشخیص و روش های بازپروری. تهران، انتشارات مکیال.
عابدی، احمد؛ کاظمی، فرشته؛ شوشتری، مژگان(1393). اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب- روانشناختی. ناتوانی های یادگیری: 4(2)؛54-38.
فرگوسن، جرج. ا. و تاکانه، یوشیو(1388). تحلیل آماری در روان شناسی و علوم تربیتی. ترجمه علی دلاور و سیامک نقشبندی. تهران: نشر ارسباران
قمری، نرگس؛ رفیعی، شهلا؛ سلطانی، رمضان؛ قمری، زهرا(۱۳۹۴). تاثیر تمرینات تعادلی همراه با تمرینات حرکات درشت بر روی عملکرد تعادلی و حرکات درشت کودکان کم توان ذهنی. توانبخشی نوین۲: 77-69.
کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنیامین(2013). خلاصه روان پزشکی علوم رفتاری روانپزشکی بالینی. مترجم نصرت الله پورافکاری(1396)، تهران، انتشارات آزاده.
کامکاری، کامبیز؛ افروز، غلامعلی؛ شکرزاده ، شهره؛ حلت، احمد(1394). راهنمای اجرا، نمره گذاری و تفسیر مقیاس های تکمیلی هوش وکسلر کودکان-نسخه چهارم. تهران : علم استادان.
کرمی، بختیار؛ کرمی، آزاداله؛ هاشمی، نظام(1392) . اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 2(4)، 139-121.
محمدی آریا،علیرضا؛ سیف نراقی، مریم؛ دلاور، علی؛ سعدی پور، اسماعیل.(1391). تاثیرآموزش راهبردهای شناختی و شناختی- فراشناختی بر عملکرد حل مساله و رفتار سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی. افراد استثنایی: 2(8)، 55
مساواتی آذر، پریسا؛ کیامنش، علیرضا؛ احدی، حسن(1395). نقش کارکردهای توجهی اجرایی حافظه فعال در عملکرد ریاضیات. پژوهش های نوین روانشناختی. 11(42) ، 193-210.
نریمانی، محمد؛ سلیمانی، اسماعیل؛ تبریزچی، نرگس(1394). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ADHD. روان شناسی مدرسه، 4(2)، 118-134.
هالاهان، دانیل پی؛ جان و، لوید؛ جیمز م. کافمن؛ مارگارت پی. ویس؛ الیزابت ا . مارتینز .(2013). اختلالات یادگیری(مبانی و ویژگی ها و تدریس موثر)؛ ترجمه حمید علیزاده، قربان همتی علمدارلو، صدیقه رضایی دهنوی و ستاره شجاعی(1394). تهران: نشر ارسباران.
Alloway, T. P., Gathercole, S. E., & Elliott, J. (2010). Examining the link between working memory behaviour and academic attainment in children with. ADHD.
www.autismrpphub.org/sites/default/files/articles/abstracts.pdf
Berninger, V. W., Raskind, W., Richards, T., Abbott, R., & Stock, P. (2008). A multidisciplinary approach to understanding developmental dyslexia within workingmemory architecture: Genotypes, phenotypes, brain, and instruction. Developmental Neuropsychology, 33(6), 707-744.
Brandenburg, J., Klesczewski, J., Fischbach, A., Schuchardt, K., Büttner, G., & Hasselhorn, M. (2014). Working memory in children with learning disabilities in reading versus spelling: Searching for overlapping and specific cognitive factors. Journal of learning disabilities, DOI: 10.1177/0022219414521665.
Cole., P. G., & Chan., L. K. (2010).Methods and strategies for special education. New York: Prentice Hall.
Elizabeth G., Charls G.G.( 2002).neurogenesis in adult mammals: some progress and problems ,The journal of neuroscience, , 3:619-623.
Fitzpatrick, C., McKinnon, R. D., Blair, C. B., & Willoughby, M. T. (2014). Do preschool executive function skills explain the school readiness gap between advantaged and disadvantaged children? Learning and Instruction, 30, 25-31.
Gupta, S. K., & Venkatesan, S. (2014). Reappraisal of research on executive function training in children with learning disabilities. International Journal of Psychology and Psychiatry, 2(1), 7-18. doi: 10.5958/j.2320-6233.2.1.002.
Geary, David C. (2005).“Role of cognitive theory in the study of learning disability in mathematics”.Journal of learning Disabilities. V38. 14 P 305(3). University of missouri columbia.
Flavell JH, Miller P.(1998). Social cognition. 5th ed. In: Doman W, Kuhn D, Siegler R, editors. Hand book of child psychology: Cognition perception and language. New York: John Wiley and Sons.
Gartland, D., & Strosnider. R. (2007). Learning disabilities and young children Identification and intervention. Learning Disability Quarterly, 30(1), 63-72.
Geary, D.C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133.
Kirk HE, Gray K, Riby DM, Cornish KM.(2015) Cognitive training as a resolution for early executive function difficulties in children with intellectual disabilities.
Litzinger, T., & Firetto, C.M. (2010). A Cognition Study of Problem Solving in Statics . Journal of Engineering Education, 337- 353.
Osborn., G. W. (2002). Metacognition in the classroom; A review of currently available measures. Department of EducationalPsychology, Retrieved; http//www.mwsn.eda/coe/prateces/meta.htm
Ozsoy, G.(2011). An investigation of the relationship between metacognition and mathematics achievement . Journal of Asia Pacific Education . 12: 227-235.
Pazzaglia, F. & Passolunghi, M. C. (2005). A comparison of updating process in children good or poor in arithmetic word problem solving. Learning and individual differences ,15, 257-269.
Shaul, S., & Schwartz, M. (2014). The role of the executive functions in school readiness among preschool-age children. Reading and Writing, 27(4), 749-768.
Silver, C. H. (2008). Learning disabilities : The need for neuropsychological evaluation. Archives of Clinical Neuro - Psychology, 23, 217 - 219
Teong, S. K. (2013). The effect of metacognitive training on mathematical word- problem solving . Journal of Camputer Assisted Learning, 19, 45-46.
vollte, E. (2011). Effectiveness of self-monitoring on the on-task behavior and vocational task production rates of students withmoderate mental retardation. Journal of Behavioral Education,4 (4) 439-457.
Zach Shipstead, Thomas S. Redick, and Randall W. Engle. (2012). Is Working Memory Training Effective? . Psychological Bulletin © 2012 American Psychological Association. Vol. 138, No. 4, 628–654 .