اثربخشی طرحوارهدرمانی بر سازگاری و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانزهره شفیعی 1 , ایلناز سجادیان 2 * , محمد علی نادی 3
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - استاد گروه علوم تربیتی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحوارهدرمانی بر سازگاری و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل دانشجویان دانشگاههای سراسری شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش تعداد 30 دانشجو با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند (در هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش مداخله طرحوارهدرمانی را در طی 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. در این پژوهش پرسشنامه سازگاری تحصیلی (بیکر و سایریک، 1984) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که طرحوارهدرمانی بر سازگاری و اهمالکاری تحصیلی دانشجویان تأثیر معناداری داشته است (p<0/001). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که طرحوارهدرمانی با بهرهگیری از تکنیکهایی همچون آموزش سبکهای مقابلهای، برقراری ارتباط بین مشکلات فعلی و طرحوارهها، اولویتبندی و مشخص کردن مشکلسازترین رفتارهای تحصیلی و ارائه شیوههای رفتاری مناسب میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود سازگاری تحصیلی و کاهش اهمالکاری تحصیلی دانشجویان مورد استفاده گیرد.