واکاوی نمودهای شخصیت خودشکوفا در بوستان و گلستان سعدی با رویکرد تطبیقی به نظریه راجرز
محورهای موضوعی : شاهنامه
سیده فاطمه مظفرپور خوشرودی
1
(دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران)
ناهید اکبرى
2
(استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران(نویسنده مسؤول))
حسینعلی پاشاپاسندی
3
(استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران)
کلید واژه: سعدی, بوستان, گلستان, خودشکوفایی, کارل راجرز,
چکیده مقاله :
نیمة دوم قرن بیستم، مکتب انسانگرایی پدیدار شد. هدف در این مکتب، تلاش برای بالابردن سطح خودآگاهی انسان و کشف توانمندیهای بشر امروزی است. یکی از طرفداران و نظریهپردازان این مکتب کارل راجرز (1902‑1987م.) بود. او ویژگیهایی را برای افراد در مسیر رشد و شکوفایی برگزید. از میان حکیمان و بزرگان ادب فارسی، سعدی در دوران زندگی با مسائل گوناگون اجتماعی روبهرو بوده است. وی در قالب حکایت و شخصیتهای داستانی، راهکارهایی برای رسیدن انسان به رستگاری معرفی میکند. در این پژوهش، شخصیتهای دو اثر مهم و ارزشمند بوستان و گلستان سعدی برپایة الگوی انسان خودشکوفای راجرز بررسی میشود و مطابق با دیدگاه وی تطبیق مییابد. نگارندگان در این پژوهش، خودشکوفایی و انسان خودشکوفا را بحث و بررسی میکنند. نتیجة بررسیها نشان میدهد در این دو اثر تعلیمیِ ارزشمند که رهاورد سیر آفاقی و انفسی سعدی است، شخصیتهایی از اقشار گوناگون، ازجمله عالم، عارف، زاهد، ملکزاده و همسر مرد درویش نقش تأثیرگذاری داشتهاند. آنان با پذیرش روبهروشدن با دشواریهای زندگی، خلّاقیت و ارادة آزاد در تصمیمگیریها، مطابق نظریة راجرز، توانستهاند به خودآگاهی و کمال انسانی راه یابند.
In the second half of the twentieth century, the school of "humanism" emerged and the effort to raise the level of human self-awareness and discover the capabilities of modern human beings became the goal of this school. One of the proponents and theorists of this school was Carl Rogers. He chose characteristics for people on the path of growth and prosperity. Among the sophisticated and great men of Persian literature, Saadi has faced various social problems during his lifetime. In the form of anecdotes and fictional characters, he introduces strategies for man to achieve salvation. In this study, the characters of Saadi's Bustan and Golestan (his two important and valuable works) have been studied according to Rogers's model of self-fulfilling human being and have been adapted according to his view points. In this study, the authors have reviewed the characters of Gulistan and Bustan anecdotes from the perspective of humanistic psychology based on Rogers’s self-actualization model. The results of studies show that in these two valuable educational works, which are the result of Saadi's psychic and spiritual journey, personalities from various walks of life, including scholar, mystic, eremite, lord, and the wife of a mendicant man, have played influential roles. By accepting the difficulties of life, creativity, and free will in making decisions according to Rogers’s theory, they have been able to achieve self-awareness and human perfection.
https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?ID=38891، 130‑140.
_||_