بررسی عوامل موثر بر اعتبار تجاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : بازاریابی هوشمند در سایر حوزههای بازاریابی
فاطمه صمدی
1
*
,
شهرزاد شقاقی
2
1 - گروه مدیریت ،واحد تهران شرق ،دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران ؛ایران
2 - گروه مدیریت ،واحد تهران شرق ،دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران ؛ایران
کلید واژه: اندازه شرکت , سن شرکت , تولید , حسابرسی خارجی , نوع مالکیت , صادرات, اعتبار تجاری .,
چکیده مقاله :
اعتبار تجاری یکی از مهمترین منابع تامین مالی کوتاه مدت میباشد. عوامل گوناگونی بر میزان اعتبار تجاری تأثیرگذار است که از جمله مهمترین آنها ساختار مالکیت میباشد.هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر اعتبار تجاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. روش پژوهش از حیث هدف کاربردي و از حیث روش توصیفی- همبستگی قلمداد می شود. جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1400-1393 بوده که از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک تعداد 115 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور توصيف و تلخيص دادههاي جمع آوري شده از آمار توصيفي و استنباطي بهره گرفته شده است. به منظور تحليل دادهها ابتدا پیش آزمون های F لیمر، آزمون هاسمن و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق (نرم افزار ایویوز) استفاده گرديده است. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد،اندازه شرکت ، سن شرکت ،تولید،حسابرسی خارجی ،نوع مالکیت وصادرات بر اعتبار تجاری تاثیر معناداری دارد.
the purpose of this study is to investigate the factors affecting the credit worthiness of accepted companies in tehran stock exchange .the research method in terms of nature and content is of correlation type , which is correlated with the use of secondary data extracted from the financial statements of firms accepted in tehran stock exchange .on the other hand , the present study is ex post facto , which is based on the analysis of past and historical information (financial statements of the company) .this research is a library study and panel data analysis( panel data ) is used .also , the research is applied in terms of objective and descriptive - correlation in terms of objective .the statistical population of this research is the companies accepted in tehran stock exchange during the years 2014 - 2021 which were selected through systematic elimination method of 115 companies as the statistical sample .the results showed that firm size has a significant effect on business reputation .the age of the company , production , type of ownership , exports and external audit have a significant impact on business reputation .