چگونگی نمود عنصر «شرّ» در حدیقةالحقیقه سنایی
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیفاطمه دانشور 1 , جمال احمدی 2 , صادق زمانی 3 , شراره الهامی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران.
2 - استادیار گروه زبان وادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران.نویسنده مسئول: Jahmadi52@yahoo.com
3 - استادیارگروه الهیات و معارف اسلامی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران.
4 - استادیارگروه زبان وادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران
کلید واژه: سنایی, حسن و قبح, حدیقهالحقیقه, Good and Evil, عدل الهی, Divine justice, Sanaei, خیر و شرّ, Hadiqat Al-Haqiqa,
چکیده مقاله :
وجود شرّ قرن ها، به عنوان مسئله ای برای خداپرستان بوده است. باور به اینکه جهان، با شمار زیاد شرور مخلوق و تحت نظارت مطلق خیر اعلی و قادر مطلق و دانای مطلق باشد، مشکل به نظر می رسد. اهمیت جهان بینی درخصوص شرور تا بدان جاست که به عنوان یکی از مضامین مهم و برجسته، نه تنها در متون کلامی و فلسفی و حکمی، بلکه در متون عرفانی نیز به وفور دیده می شود. در این مقاله نگارندگان پس از اشاراتی کوتاه به پاسخ هایی که به مسئله شرور داده شده است، با روش توصیفی-تحلیلی، به مصداق های مسئله شرّ در منظومۀ عرفانی حدیقه سنایی می پردازند. حکیم سنایی از نظر اصول اعتقادی و کلامی دنباله رو اشعری – ماتریدی است و در این سپهر فکری به آن اندیشیده است. نتیجه ای که از این پژوهش به دست می آید حاکی از آن است که سنایی با رویکردی عرفانی در مسئله شرور با حکمای الهی متفق القول است و شرور را به طور کلی نفی می کند. بر اساس منظومه فکری او، اراده الهی خیر محض است و این اصل از اساسی ترین پایه های جهان بینی اوست و با تعبیرهای متفاوت از آن سخن گفته است.
The existence of evil has been a problem for worshipers for centuries. It seems difficult to believe that the world, with its large number of evil creatures and under the absolute control of the supreme good, the omnipotent, the omniscient. The importance of the worldview regarding evil is such that it is seen as one of the most important and prominent themes, not only in theological, philosophical and theological texts, but also in literary texts. In this article, after brief references to the answers given to the problem of evil, the authors deal with the examples of the problem of evil in Sanae'i Hadiqat Al- Haqiqa by descriptive-analytical method. Hakim Sanaei is a follower of Ash'ari-Maturidi in terms of doctrinal and theological principles and has thought about it in this field of thought. The conclusion obtained from this research indicates that Sanaei agrees with the divine sages on the issue of evil and rejects evil in general. According to his system of thought, the divine will is pure good, and this principle is one of the most basic foundations of his worldview, and he has spoken about it in different interpretations.
_||_