خداشناسی و آخرتشناسی عرفانی از منظر آیت الله شاهآبادی(ره)
محورهای موضوعی : عرفان اسلامی
1 - استادیار گروه ادیان و عرفان، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
nmohammadzadeh35@yahoo.com
کلید واژه: خدا, عرفان, god, mysticism, فطرت, آخرت, Instinct, afterlife,
چکیده مقاله :
در دیدگاه های آیت الله شاه آبادی (ره) دید عرفانی بر نگاه فقهی، کلامی غلبه دارد. مبنای همۀ اندیشه های او از آموزۀ فطرت گرفته شده است. خداوند عاشق خود و کمالش و عالم، تابش و محضر خداست. خودنمایی و اظهار کمال انگیزۀ افعالش است. حق دو ظهور علمی و فعلی دارد که موجب ظهور عوالم گوناگون در قوس نزولی میشود و آنها در طول هم اند. غایت و هدف فعل حق خود اوست. از دید ایشان به حکم فطرت انسان، عالم دیگری وجود دارد که در آن راحتی کامل و حیات جاودانی است. مرگ انتقال از نشئۀ دنیوی به حیات برزخی و اخروی است. برزخ ویژگی های عالم ماده و عوالم بالاتر را با هم دارد و انسان صورت ملکوتی اعمالش را در آخرت مییابد. در پایان این نتیجه حاصل میشود ایشان با آموزۀ محوری خود؛ یعنی فطرت علاوه بر نگاه عرفانی در باب خدا و آخرت، شبهات بسیاری را در مورد مسأله شرور، شیطان، جسم انگاری خدا و رجعت و... پاسخ میدهد.
From the standpoint of Ayatullah Shahabadi, the mystical viewpoint is superior to Kalam and jurisprudential perspective. The basis of his thoughts in all is stemmed from instinct teaching. The Almighty is in love with Himself, His perfectionism, universe, shining, and providence. Exhibition and statement of perfection are the source of His deeds. He is entitled for the two fold scientific and practical emergence that cause the emergence of various universes upon the descending arch while they are parallel to one another. The end point and purpose of the act of God is the Almighty Himself. In his opinion, instinctively there is another world in which there is a perfect and eternal life. Death is the process of transferring from this world to the limbo and eternal life. Limbo is characterized with the worldly and heavenly features, and mankind will witness the divine features of his actions in the afterlife. Finally, it is concluded that with his axial teaching, i.e. instincts, he can respond to a host of ambiguities in terms of vice, satan, embodiment of God, returning and so on in addition to his mystical approach toward God and afterlife.
_||_