ویژگیهای تصوف و عرفان اسلامی در حیات عملی و نظری توماس مرتن
محورهای موضوعی : عرفان اسلامیرضا رضایی 1 , طاهره حاج ابراهیمی 2 , شهرام پازوکی 3
1 - دانشجوی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه ادیان و عرفان، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.نویسنده مسئول: thajebrahimi@yahoo.com
3 - استاد مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران.
کلید واژه: اسلام, تصوف, Sufism, Islam, مرتن, حیات عملی و نظری, ماسینیون, Merten, practical and theoretical life, Massinion,
چکیده مقاله :
توماس مرتن در سال 1959 با اسلام و آموزه های دینی آن آشنا شد؛ مواجهه او با اسلام از طرق متعددی شکل گرفته است. زمانی که مرتن با مسلمانان و دانشجویان اسلامی ارتباط برقرارکرد، زمانی از حیاتش بود که عرفان و حیاتِ روحانی برایش پررنگ ترین دغدغه های ذهنی به شمارمی آمدند. او با مطالعه اشعار صوفیانه با آثارِ شوان[1] و گنون[2] آشنا شده بود؛ تاثیرگذارترین شخص در آشنایی مرتن با اسلام شخصی به نام لویی ماسینیون بود. توماس مرتن در سالهای پایانی دهه 50 با اسلام و آموزههای آن آشنایی یافت؛ آشنایی و مواجهه وی با اسلام از طرق متعددی شکل گرفته است. از این راههای آشنایی مرتن میتوان به مواجهه و مطالعه متون اصلی دین اسلام از جمله قرآن و همچنین دیدار و مکاتبه با شخصیتهای مسلمان (صوفی) در طول حیاتش اشاره نمود. مرتن تأثیرات زیادی از اسلام پذیرفت و آشنایی او با اسلام در غنابخشی اندیشههای دینی و عارفانهاش نقش بسزایی داشته است؛ از مهمترین تعالیم تصوف که مرتن آن را اخذکرده است میتوان به این آموزه اشاره نمود که تمامی انسانها میتوانند با دنبال کردن ایمان و اعتقادات خویش و نگریستن در نشانههای شخصی خداوند در هرچیزی به شناخت خدا و علم به او دست یابند.
In 1959, Thomas Merton became familiar with Islam and its religious teachings; His acquaintance and encounter with Islam has been formed in many ways. When Mertan established a relationship with Muslims and students of Islamic thought, it was at a time in his life when mysticism and spiritual life were the most prominent mental concerns for him. He was familiar with the works of Schwan and Rene Gunon by studying Sufi poems; The most influential person in Merten's introduction to Islam was a person named Louis Massignon. Thomas Merton became familiar with Islam and its teachings in the late 50s and throughout the 60s; His acquaintance and encounter with Islam has been formed in many ways. Among these ways of getting to know Mertan, we can mention the encounter and study of the main texts of Islam, including the Qur'an, as well as the meeting and correspondence with Muslim (Sufi) figures during his life. The most influential person in Merten's introduction to Islam was a person named Louis Massignon. Merten received many influences from Islam and his familiarity with Islam has played a significant role in enriching his religious and mystical thoughts. One of the most important teachings of Sufism that Merten received is the teaching that all human beings can achieve God's knowledge and knowledge by following their faith and beliefs and looking at God's personal signs in everything.
_||_