قرینگی در هنروعرفان
محورهای موضوعی : عرفان اسلامی
1 - گروه معماری و شهرسازی، واحدزنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان،ایران.
کلید واژه: هنر, قرینگی, عرفان,
چکیده مقاله :
Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} >نگاهی به هنر و عرفان اسلامی از جمله، معماری مساجد، نگارگری، خوشنویسی اسلامی، تذهیب، هنرهای نمایشی (پردهخوانی، تعزیهخوانی) نقاشی قهوهخانهای و سقاخانهای از جمله هنرهای قدسی تلقی میشوند که با به کارگیری صحیح و اصولی از تکنیکها و عوامل مختلف و ارزشهای هنری همه و همه بیانگر این آمیختگی میان فرم و محتوا و تعامل میان هنر با افکار و اعتقادات انسانی است. در اینجا پرسش اساسی این است که امروزه چرا در میان بزرگترین آثار جاویدان ادبی و هنری که به جهت سهولت انتقال پیام و معنا و سرعت نمایش رسانهای آن، جهانی میشوند، سهم آموزههای دینی اندک است؟ در حالی که در گذشته استفاده از رسانهها و هنر کمتر امکانپذیر بود، اما با این وجود هنر بیشتر، مورد استفاده فرهیختگان اسلامی قرار میگرفت، به طوری که کهنترین و با ارزشترین آثار دینی و تاریخی سرزمینهای اسلامی به جهت آمیختگی با هنر پایدار مانده است. با توجه به این نکته که استفاده از ابزار هنری وابسته به خالق اثر هنری است و در هر مسیری میتواند از آن بهرهبرداری نماید لذا هنرهای تجسمی، ادبیات و کلیه رسانهها توانائی این را دارند که بر خلاف کاربرد آنها در مسیر انفعال، در جهت حیات روحی، احیای فطرت و در مسیر حکمت معنوی و حقیقت استفاده گردند
Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; text-align:justify; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} > Painting (screen reading, mourning ceremony), performance arts, miniature, Islamic calligraphy, architecture of mosque, art and Islamic mysticism using techniques and art values appropriately, and coffee house or Saqqa-khaneh are all examples of sacred arts, and constitute samples of the combination of form and contents and indicate interaction between art and human thoughts. Here, what remains a main question today is now that among the greatest immortal literary and art works that become globally significant due to their facilitation power in conveying meaning, massage, and medium displaying speed, then why religious teachings get a very low share in this respect? Although, in the past, using media and art was less possible, art was used more by Islamic scholars so that the oldest and most valuable religious and historical works within Islamic territories have survived for the sake of their mingling with art. Noticing that the use of artistic tools depends on the creator of artistic works who can use them in any way he or she desires, visual arts, literature, and all media are capable of being utilized to boost spiritual life, revival of nature, and spiritual wisdom and truth.