بررسی اسرائیلیات آثار عطَار با تأکید بر منطقالطَیرودر داستان آدم و سلیمان
محورهای موضوعی : عرفان اسلامی
1 - دانش آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: عطار, اسرائیلیات, آدم, سلیمان, منطقالطیر,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضرتلاش شده از منظری دیگر برآفرینشهای ادبی وفکری درنظم عرفانی پرتو افکنده شود و جلوههای اسرائیلیات در اشعار عطار باز نموده شود. در این مقال کوتاه به آن بخش از اسرائیلیات مطرح و اثبات شده از طرف محققان و محدثان بزرگ پیرامون روایات مجعول و اسرائیلیات داستان آدم و سلیمان و نکات مهم تفسیری آن اشاره کرده و بازتاب آن در منطق الطَیرعطَار به عنوان مهمترین اثرمنظوم عرفانی قرن ششم، نشان داده میشود. این مکتوب با روش پژوهشی توصیفی– تحلیلی بوده و هدف آن بررسی روایات مجعول و اسرائیلیات به عنوان اندیشههای غیراسلامی به طور عام و میزان اثرپذیری آثار عطّار به طور خاص میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ورود روایات مجعول به شعر شاعرانی چون عطّار دلایلی داشته است؛ مهمترین علل آن برداشتهای شاعرانه آنها ازتفاسیروروایات نادرست بوده وگاه ناآگاهانه از منابع ضعیف استفاده کرده و صرف نظر از نوع منبع و بدون توجّه به اصالت حکایت و داستان، جهت تعلیم، تأویل و تفسیر آموزههای عرفانی از هر موضوعی سود جستهاند
A lot of mystical poetry works especially during the sixth century have come up with various approaches. This study tries to shed light on literary and mental works in mystical order from a different view so that the manifestation of Israelites could be reflected in their works. In this short paper, that section approved by researchers and great hadith relators who commented on the forged relation of Israelites in the stories of Adam and Solomon and their echoes on Manteghul Tair, as the most important mystical poetry of the six century. This paper has used a descriptive analytic research with the purpose of studying the forged relations and Israelites as the non-Islamic beliefs in general and the level of affectedness of Attar’s works in particular. The founding of the study demonstrates that entry of forged relations into the poetry of those such as Attar comes from some evidences. The most important reason is their poetic implications on the commentaries and incorrect relations and sometimes some weak resources have been used unconsciously. Regardless of the kind of resources and the originality of relation and story, reflection and commentaries of mystical teachings on any issues have been utilized.