• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی الگوی مفهومی نظام جامع تحقیقات دانشگاه فرهنگیان (رویکرد آمیخته)
        امیر آقائی رشید ذوالفقاری زعفرانی نرگس حسن مرادی
        پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر با هدف، تدوین الگوی مفهومی نظام جامع تحقیقات دانشگاه فرهنگیان و از نوع مطالعات آمیخته بوده است. در بخش کیفی،30نفر از مدیران و صاحبنظران به روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی،374 نفر مدیر و هیات علمی به روش خوشه‌ای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش چکیده کامل
        پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر با هدف، تدوین الگوی مفهومی نظام جامع تحقیقات دانشگاه فرهنگیان و از نوع مطالعات آمیخته بوده است. در بخش کیفی،30نفر از مدیران و صاحبنظران به روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی،374 نفر مدیر و هیات علمی به روش خوشه‌ای نسبی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه بود. پس از تحلیل مصاحبه ها ،17مقوله، 25 مؤلفه و6 بعد، شناسایی و الگوی مفهومی طراحی گردید. تحلیل پرسشنامه نشانگر آن بود که ابعاد ششگانه (30/0<X=b)؛ تأثیرات معناداری در الگو داشته و الگو دارای تناسب آماری است. تحلیل عاملی تاییدی؛ تناسب مدل نهایی را بر اساس شاخص نیکویی برازش مورد تایید قرارداده و یافته های تحقیق نشان داد که بعد مکانیسم های تشویقی پژوهشی؛ مؤلفه توسعه ویژگی‌های بینشی، دانشی و مهارتی و مقوله های توزیع و هزینه کرد بهینه اعتبارات؛ بازشناسی قوانین و مقررات؛ پاسخ‌گویی دانشگاه به نیازهای پژوهشی و راه اندازی انجمنهای علمی، از ضریب تأثیر بیشتری در الگو برخوردار بوده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس
        مریم تقوایی یزدی
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس دخترانه دوره متوسطه شهر ساری بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل‌200 نفر معلمان مدارس دولتی دخترانه دوره متوسطه شهر ساری بوده است که از طریق جدول کر چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس دخترانه دوره متوسطه شهر ساری بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل‌200 نفر معلمان مدارس دولتی دخترانه دوره متوسطه شهر ساری بوده است که از طریق جدول کرجسی و مورگان 132 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. از پرسشنامه‌ی استاندارد استفاده شده است. روایی آن به وسیله کارشناسان و پایایی آن با آلفای کرونباخ تعالی سازمانی 79%، نوآوری سازمانی‌80%، مدیریت دانش 77% ‌تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌ها از جداول و درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، نمودارها و برای تجزیه و تحلیل استنباطی داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان ‌داد که مؤلفه‌های مدیریت دانش بر تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی تاثیرگذار است و با افزایش مدیریت دانش میزان تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی، افزایش می‌یابد و ارتباط معناداری بین مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی معلمان مدارس وجود دارد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در ‌مدیران مدارس ساری رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اعتبارسنجی ارائه الگوی مفهومی تربیت دانشجو معلم کارآفرین در دانشگاه فرهنگیان
        احمد محمدپور حیدر تورانی بیژن عبداللهی
        این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی مفهومی تربیت دانشجو معلم کارآفرین در دانشگاه فرهنگیان به اجرا در آمد. برای تحقق هدف فوق، از روش‌ پژوهش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه اعضاء هیئت علمی و غیرهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان که تعداد 384 نفر از آن چکیده کامل
        این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی مفهومی تربیت دانشجو معلم کارآفرین در دانشگاه فرهنگیان به اجرا در آمد. برای تحقق هدف فوق، از روش‌ پژوهش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از کلیه اعضاء هیئت علمی و غیرهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان که تعداد 384 نفر از آنها به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن از طریق ضریب CVR برابر با 84.09 درصد و پایایی آن براساس آلفای کرونباخ برابر با 0.89 برآورد شد. برای تحلیل داده های پژوهش در بخش توصیف آماری از میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی و در بخش استنباط آماری از تحلیل عاملی تأییدی نوع دوم و با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. براساس نتایج این پژوهش الگوی تربیت دانشجومعلم کارآفرین تمامی گویه‌ها سازه‌های خود را تبیین می‌کند، الگو از برازش مناسبی برخوردار است و تمامی روابط آن براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم معنی‌دار هستند. بنابراین الگوی تربیت دانشجومعلم کارآفرین از اعتبار لازم برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بازشناسی مولفه ها و ابعاد توسعه فرهنگی مدارس به منظور دستیابی به مدل مناسب
        فرانک موسوی
        هدف از انجام این پژوهش کنکاش مؤلفه‌ها و ابعاد توسعه فرهنگی مدارس به‌منظور ارائۀ مدل توسعه فرهنگی مدارس بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و از روش نظریۀ داده‌ بنیاد استفاده ‌شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی مدیران و معاونان مدارس مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه بوده است. برای گردآوری چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش کنکاش مؤلفه‌ها و ابعاد توسعه فرهنگی مدارس به‌منظور ارائۀ مدل توسعه فرهنگی مدارس بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و از روش نظریۀ داده‌ بنیاد استفاده ‌شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی مدیران و معاونان مدارس مقطع ابتدایی شهر کرمانشاه بوده است. برای گردآوری داده‌های کیفی با ۲۳ نفر از مدیران و معاونان مجرب و نمونه مدارس مصاحبه صورت پذیرفت. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. در این پژوهش به منظور گرداوری داده ها از روش کتابخانه ای ، مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد . به منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایا و روا بودن مصاحبه است. با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش و تجزیه‌ و تحلیل محتوای مصاحبه‌ها، ابعاد توسعه فرهنگی مدارس شناسایی‌شده و طی ۳ مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی الگوی توسعه فرهنگی مدارس در ۶ مقولۀ اصلی شرایط علی، پدیدۀ محوری (کنکاش مؤلفه‌ها و ابعاد توسعه فرهنگی مدارس: شامل ۳ مقوله اصلی اهداف، ویژگی‌ها، شیوه اجرا و ۱۴ مقوله فرعی)، راهبردهای توسعه فرهنگی، زمینه‌ها، شرایط مداخله‌گر و پیامدهای توسعه فرهنگی جهت بهره‌برداری در مدارس ارائه‌ شد. با انجام این پژوهش، مولفه ها و ابعاد توسعه فرهنگی مدارس شناسایی‌شده و مدل توسعه فرهنگی مدارس طراحی می‌شودبنابراین مدل قابل‌اعتمادی را از توسعه فرهنگی مدارس ارائه خواهد کرد تا مدیران بتوانند در جهت بهبود وضعیت موجود از آن استفاده نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شرایط علی ارزیابی سیاست‌های آموزش‌عالی رشته‌های غیرپزشکی (تئوری داده بنیاد)
        بهنام طالبی حکیمه انصاری اسدالله خدیوی
        این پژوهش با هدف بررسی شرایط علّی ارزیابی سیاست‌های آموزش‌عالی رشته های غیرپزشکی انجام پذیرفت. روش تحقیق پژوهش بصورت کیفی(تئوری داده بنیاد)- کمّی(پیمایشی) می‌باشد. تعداد 17 نفر از خبرگان شامل نماینده مجلس، مدیران و اساتید دانشگاهی جهت مصاحبه حضوری با روش غیر‌تصادفی هدفم چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی شرایط علّی ارزیابی سیاست‌های آموزش‌عالی رشته های غیرپزشکی انجام پذیرفت. روش تحقیق پژوهش بصورت کیفی(تئوری داده بنیاد)- کمّی(پیمایشی) می‌باشد. تعداد 17 نفر از خبرگان شامل نماینده مجلس، مدیران و اساتید دانشگاهی جهت مصاحبه حضوری با روش غیر‌تصادفی هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامه‌ها از روی مصاحبه های کدگذاری و تایید شده، با روش سه سو سازی طراحی شد. در بخش کمّی از بین اساتید و مدیران آموزشی رشته های غیر پزشکی استان آذربایجان شرقی، تعداد 200 نفر بر اساس استاندارد تعیین حجم نمونه در تحلیل‌عاملی (رعایت حداقل 200 نمونه) انتخاب شد. به منظور تحلیل داده های بدست آمده از مصاحبه ها، فرایند سه مرحله ای کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. ابعاد و مولفه ‌ها تعیین شد و مدل مورد بررسی قرار گرفت. جهت توصیف داده ها از نرم افزارهای آماریspss و Lisrel استفاده شد. نتایج تحلیل‌عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم نشان داد شرایط علّی ارزیابی سیاست‌های آموزش‌عالی رشته های غیر پزشکی شامل نیاز کشور به نیروی آموزش دیده، نبود برنامه ریزی آموزشی قوی، نبود آموزش‌های مهارتی در سطح آموزش‌عالی، نیاز به هماهنگی سیاست‌های آموزش‌عالی با بازار‌کار می باشد. نتیجه نهایی اینکه شرایط علّی ارزیابی سیاست‌های آموزش‌عالی رشته های غیرپزشکی نیازمند سیاست‌گذاری ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق در حوزه مهارتی و تطابق با بازار‌کار منطقه‌ای می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - الگوسازی روابط ساختاری بایسته‌های راهبردی مدیریت آموزش بانک کشاورزی ایران
        احمد ولی پور علی خلخالی محمود حقانی
        پژوهش حاضر با هدف الگوسازی روابط ساختاری بایسته‌های راهبردی مدیریت آموزش بانک کشاورزی ایران انجام شد. رویکرد این پژوهش کمی، از نوع پیمایشی توصیفی بوده است. در این پژوهش پس از دست یابی به شاخص های راهبردی مدیریت آموزش بانک کشاورزی ، با استناد به پژوهش قبلی نگارندگان مقال چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف الگوسازی روابط ساختاری بایسته‌های راهبردی مدیریت آموزش بانک کشاورزی ایران انجام شد. رویکرد این پژوهش کمی، از نوع پیمایشی توصیفی بوده است. در این پژوهش پس از دست یابی به شاخص های راهبردی مدیریت آموزش بانک کشاورزی ، با استناد به پژوهش قبلی نگارندگان مقاله و با بهره گیری از نظرات 16 تن از مدیران، کارشناسان حوزه منابع انسانی بانک کشاورزی و متخصصان دانشگاهی ، که به طور هدفمند برای مشارکت در این پژوهش دعوت به همکاری شدند، از تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری برای رتبه بندی و ارزیابی شاخص ها استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه ساخت یافته بوده است. نتایج ISM بیانگر آن بود که معیار های سنجش اثر بخش و حرفه ای سازی نقش معیارهای پیشران در مدل کلی را ایفاء می کنند. معیار های توانمندساز در سطح میانی کاربست عوامل برون سازمانی در طراحی واحد آموزشی، تناسب دوره ها بانقش عامل فردی، بازمطالعه مبانی آموزش منابع انسانی، الگوپذیری از استانداردهای آموزشی‌ جهانی و تدوین محتوای منعطف و پویا هستند و معیار های نتیجه ای تحقق مهارت های مورد انتظار، توجه به عوامل زمینه ای در طراحی واحد آموزشی و نیازسنجی حرفه‌ای می باشند. پرونده مقاله