طراحی و آزمون مدل تسهیم دانش (مطالعه موردی: کارکنان آموزشوپرورش)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفرهمند زبردست 1 , حسین مهرداد 2 , راضیه جلیلی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
کلید واژه: مدل, تسهیم دانش, طراحی و آزمون, مدل تسهیم دانش و کارکنان آموزشوپرورش,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدل تسهیم دانش (مطالعه موردی در بین کارکنان آموزش و پرورش) انجام گرفته است. در این پژوهش از روش پژوهش ترکیبی یا آمیخته از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی مرحله شامل کلیه اساتید دانشگاهها، کارشناسان و صاحب نظران حوزه مدیریت آموزشی و کارکنان اداری با تجربه آموزش و پرورش بویژه خبرگان دربحث تسهیم دانش بودند و نمونه آماری در این بخش شامل8 نفر از اساتید دانشگاهها، 4 نفر ازکارشناسان و خبرگان حوزه مدیریت آموزشی و 4 نفر از کارکنان اداری آموزش و پرورش بودند که با آنها مصاحبه انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی شامل کلیۀکارکنان اداری آموزش و پرورش بوده است که براساس آخرین آمار و اطلاعات موجود در معاونت پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش در سال تحصیلی 99 - 98 در مجموع 1412 نفر از فرهنگیان در پست های اداری مشغول به کار بودند که محقق با استفاده ار روش خوشه ای چند مرحله ای نمونه ای به حجم 304 نفر از آنان را انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته را به اجرا در آورد ( محقق براساس معیارهای استخراج شده از مرحله کیفی شامل اسناد، کتب، مقالات و مصاحبه نیمه ساختار یافته و در سه مرحله کدگذاری باز ، کدگذاری محوری و کُدگذاری انتخابی به طراحی پرسشنامه محققساخته برای مدل تسهیم دانش در بین کارکنان آموزش و پرورش نیاز اقدام نمود.
The aim of this study was to design and test a knowledge sharing model (a case study among education staff) in which the combined research method was used through a combination of qualitative and quantitative methods. Qualitative stage included all university professors, experts and experts in the field of educational management and administrative staff with education experience, especially experts in the field of knowledge sharing. The statistical sample in this section includes 8 university professors, 4 experts and experts in the field of educational management and 4 The statistical population of this study included a small part of all education administrative staff, which according to the latest statistics and information available in the Deputy of Research and Planning of the General Directorate of Education in In the academic year of 1998-99, a total of 1412 educators were working in administrative positions. The researcher selected a sample of 304 people using a multi-stage cluster method and implemented a researcher-made questionnaire. The researcher based on the criteria extracted from the qualitative stage Amal documents, books, articles and interviews were semi-structured and in three stages of open coding, axial coding and selective coding, a researcher-made questionnaire was designed for the knowledge sharing model among education staff.
_||_