تحلیل ابعاد رهبری تجاری سازی دانش در ارتقاء بهره وری کارکنان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشینبی مصطفی زاده 1 , جواد کیهان 2 , محمد حسنی 3 , مریم سامری 4
1 - دانشجوی دکتری علوم تربیتی ، واحد ارومیه ، دانشگاه آزاد اسلامی
2 - گروه علوم تربیتی- استاد یار دانشگاه آزاد واحد ارومیه
3 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران . استاد و عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه
4 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: بهره وری, دانش, رهبری, تجاری سازی,
چکیده مقاله :
در سازمانها عوامل متعددی زمینه ساز تحقق بهره وری منابع انسانی بوده، که یکی از آنها مهارتها و سبکهای رهبری تجاری سازی دانش می باشد. شناسایی ابعاد این نوع از رهبری و تحلیل تاثیر آن بر بهره وری کارکنان می تواند برای مدیران و سیاستگزاران دانشگاهی راهگشا باشد. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد رهبری تجاری سازی دانش و بررسی تاثیر آن بر بهره وری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود و روش این پژوهش ازنوع ترکیبی (کیفی وکمی )میباشد. در مرحله کیفی 21 نفر از خبرگان تجاری سازی دانش به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند، مدل پژوهش طراحی گردید. در بخش کمی ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می باشد، روایی پرسشنامه توسط اساتید راهنما و متخصصان تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آزمون الفای کرونباخ تعیین شدکه در همه متغیرها بالای 7/. بدست آمد. بر اساس یافته های این پژوهش رهبری تجاری سازی دانش در دانشگاه آزاد تبریز شامل پنج بعد؛ مدیریت کوانتومی، ظرفیت آموزش و پژوهش، یادگیری سازمانی، مزیت رقابتی و هوش سازمانی می باشد. با توجه به مدل به دست آمده در این پژوهش، به طور کلی رهبری تجاری سازی دانش، در مجموع 0.53 از واریانس بهرهوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز را پیش بینی میکند
In organizations, there are many factors that contribute to the realization of human resource productivity, one of which is the skills and leadership styles of knowledge commercialization. Identifying the dimensions of this type of leadership and analyzing its impact on employee productivity can be helpful for university administrators and policy makers. The purpose of this research was to identify the leadership dimensions of knowledge commercialization and to investigate its impact on employee productivity in Islamic Azad University of Tabriz. The method of this research is mixed (qualitative and quality). In the qualitative phase, 21 experts of knowledge commercialization were selected by purposeful sampling, and after semi-structured interviews, the research model was designed. In the quantitative part, the data collection tool is a researcher-made questionnaire, the validity of the questionnaire was confirmed by the supervisors and experts. The reliability of the questionnaire was also determined through Cronbach's alpha test, which was above 0.7 in all variables. Based on the findings of this research, the leadership of knowledge commercialization in Tabriz Azad University includes five dimensions; Quantum management is the capacity of education and research, organizational learning, competitive advantage and organizational intelligence. According to the model obtained in this research, in general, knowledge commercialization leadership predicts a total of 0.53 of the variance of employee productivity in Islamic Azad University of Tabriz.
_||_