بررسی رابطه بین مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسیده نیلوفر شامرادی 1 , مجتبی معظمی 2
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, اثربخشی سازمانی, دانشگاه فرهنگیان, مؤلفه های مدیریت دانش, مؤلفه های اثربخشی سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین مؤلفههای مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان پرداخته است. پژوهش مذکور از نوع تحقیقات کاربردی و بنا به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، توصیفی-همبستگی میباشد. در این پژوهش مدیریت دانش و مؤلفههای آن متغیر پیش بین و اثربخشی سازمانی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی رسمی و پیمانی پردیس های دانشگاه فرهنگیان به تعداد 856 نفر بودند که از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصائفی خوشه ای متناسب با حجم جامعه و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 265 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای بررسی متغیرها از پرسشنامههای فرایندهای مدیریت (فانگ و چوی، 2009)، و اثربخشی سازمانی (مدل پارسونز) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از این پرسشنامهها به ترتیب 89/0، 75/0 به دست آمد. اطلاعات به دست آمده در این پژوهش در سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با به کارگیری از نرمافزار Spss نسخه 25، تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست از تحلیل دادهها نشانگر آن هستند که بین مؤلفه های مدیریت دانش با کل ابعاد اثربخشی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
The present study investigates the relationship between knowledge management components and organizational effectiveness among faculty members of Farhangian University. The mentioned research is an applied research and according to the nature of the subject and objectives of the research, it is descriptive-correlation. In this research, knowledge management and its components are considered as predictor variables and organizational effectiveness as a criterion variable. The statistical population in this study was all the official and contracted faculty members of Farhangian University campuses, 856 of them, using the cluster random sampling method appropriate to the size of the population and using the Cochran's formula, 265 as Samples were selected. Questionnaires of management processes (Fang and Choi, 2009) and organizational effectiveness (Parsons model) were used to examine the variables. Cronbach's alpha coefficient for each of these questionnaires was 0.89 and 0.75, respectively. The data obtained in this study were analyzed at the level of descriptive statistics and inferential statistics using Spss software version 25. The results of data analysis show that there is a significant relationship between knowledge management components and the overall dimensions of organizational effectiveness.
_||_