شناسایی شاخصهای شایستهگرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزشهای مجازی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیهادی کازرونی شامیری 1 , سعید مرادی 2 , جمال سلیمی 3 , اسفندیار دشمن زیاری 4 , بتول فقیه آرام 5
1 - دانشجوی دکتری علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی درسی و آموزشی، دانشگاه کردستان، ایران
4 - استادیار، واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،، تهران، ایران.
5 - استادیارگروه علوم تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
کلید واژه: آموزش, سبک رهبری, انتخاب مدیران, میزان شایستگی,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف طراحی و ارائه الگوی شایستهگرایی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزشهای مجازی انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از نوع تحقیقات کیفی است. جامعه آماری موردمطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورتگرفته است. جامعه آماری کلیه خبرگان که دارای شرایط حداقل 5 سال سابقه مدیریتی، صاحب نظر در حوزه شایسته گرایی و دارای تجربه و تألیفاتی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تعداد 30 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری گردید و در سی و مین مصاحبه، داده ها به اشباع نظری منتج و مصاحبه ها متوقف گردید. یافته را حاصل تحلیل مصاحبهها نشان داد که مؤلفههای شایسته گرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان منجر به شناسایی 186 گویه، 12 مؤلفه و 4 بُعد بود. شایسته گرایی تخصصی - دانشی (شایستگی های آموزشی، شایستگی های پژوهشی، شایستگی های علمی، شایستگی های مهارتی)، شایسته گرایی ارتباطی (شایستگی های فردی، شایستگی های سازمانی، شایستگی های اجتماعی)، شایسته گرایی ساختاری - حرفه ای (شایستگی های فناوری و تکنولوژی، شایستگی های عقلانی، شایستگی های شخصیتی) شایسته گرایی اخلاقی - ارزشی (شایستگی های اعتقادی، شایستگی های معنوی دینی و فرهنگی) گردید.
This research was conducted with the aim of designing and presenting a model of competency for managers of the Islamic Azad University of Khuzestan province with the approach of virtual education. The research method of this study is a mixed research. The statistical population studied in the qualitative part of the research was based on grounded theory. The statistical population of all the experts who have at least 5 years of managerial experience, experts in the field of meritocracy, and have experience and publications, 30 people were selected as a sample using the purposeful snowball sampling method. Data were collected using semi-structured interviews and in the 30th interview, the data reached theoretical saturation and the interviews were stopped.The results of the analysis of the interviews showed that the competency components of the Islamic Azad University of Khuzestan led to the identification of 186 items, 12 components and 4 dimensions. Expert-knowledge competencies (educational competencies, research competencies, scientific competencies, skill competencies), communicative competencies (individual competencies, organizational competencies, social competencies), Structural-professional competency (technological competencies, intellectual competencies, personality competencies) moral-value competencies (doctrinal competencies, spiritual competencies "religious and cultural").
_||_