ارائه الگوی مفهومی توسعه فرهنگ عمومی در نظام آموزشی دوره ابتدایی( مبتنی بر نظریه برخاسته از داده ها)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیسمیرا مستعلی 1 , علی اکبر خسروی بابادی 2 , کامبیز پوشنه 3
1 - دانشجوی دکتری علوم تربیتی واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه برنامهریزیدرسی واحد تهران مرکزی- دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
3 - استادیار گروه تربیت و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: نظام آموزشی, الگوی مفهومی, فرهنگعمومی, توسعه فرهنگعمومی, دورهابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی مفهومی توسعه فرهنگ عمومی در نظام آموزشی دورهابتدایی با رویکرد کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از دادههای پارادایمی بود. شرکتکنندگان پژوهش را خبرگانحوزه برنامهدرسی و علوماجتماعی (3نفر در زمینه علوماجتماعی و 9نفر در برنامهدرسی) و دارایرتبه علمی در دانشگاههای کشور تشکیل دادند که با روش نمونهگیری-نظری و هدفمند از نوع گلولهبرفی انتخاب شدند. نمونهگیری از صاحبنظران در این پژوهش تا زمانی ادامه پیدا کرد که فرایند اکتشاف، تجزیه و تحلیل به نقطه اشباع نظری رسید. دادههای پژوهش از طریق مطالعه گستره نظریپژوهش، پیشینههای مطالعاتی و مصاحبه با خبرگان جمعآوری و طی سه مرحله کدگذاریباز، محوری و انتخابی تحلیل و در قالب الگویپارادایمی و مفهومی شکل و پس از مرحلهکدگذاری با استفاده از فندلفی و بارشمغزی توسط خبرگان و صاحبنظرانحوزه برنامهدرسی مورد اعتبارسنجی نظری قرار گرفت. طبق یافتههایپژوهش الگویمذکور در 5بعد و مشتمل بر 17مؤلفه و 347شاخص حول مقولهمحوری الگو یعنی توسعهفرهنگعمومی شکل گرفت.
The main goal of the research was to designing a conceptual pattern of the development of public culture in the elementary school education system with a qualitative approach and based on the grouned theory on paradigmatic data. The participants of the research were experts in the field of curriculum and social sciences (3 people in the field of social sciences and 9 people in the curriculum ) and with scientific rank in the country's universities, who were selected by theoretical and purposeful snowball type. It continued that the process of exploration and analysis reached the point of theoretical saturation. The research data were collected through the study of the theoretical scope of the research, study backgrounds and interviews with experts, and were analyzed during three stages of open, central and selective coding in the form of a paradigmatic and conceptual pattern. After the coding stage, they were theoretically validated using the Delphi and brainstorming techniques by experts in the field of curriculum. According to the findings of the research, the mentioned pattern was formed in 5 dimensions and consisting of 17 components and 347 indicators around the central category of the pattern, as the development of public culture in the curriculum.
_||_