زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس ( تحلیل تماتیک)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیآذر سرقینی 1 , بهنام طالبی 2 , امید علی حسین زاده 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شبستر، شبستر، ایران
کلید واژه: مدرسه, تحلیل مضمون, سیاستگذاری آموزشی, اجرای سیاست, زیرساختهای سیاست,
چکیده مقاله :
سیاستگذاری آموزشی نوعی سیاستگذاری عمومی است که می تواند، هم در سطح مدرسه و هم در سطوح میانی و کلان نظام آموزشی انجام پذیرد. با این حال مدارس عمدتا مجری سیاستهای آموزشی هستند. پژوهش حاضر، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس، را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون، با مطالعه دیدگاهها و ادراک متخصصان، مدیران میانی و عملیاتی انجام گرفته است. بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، ادراک 14 نفر با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته، بررسی شده است. روش نمونهگیری، هدفمند از نوع گلوله برفی بوده است. به منظور احراز صحت و دقت اطلاعات تحقیق از معیار اعتماد پذیری با روش بازبینی توسط 10 نفر از مشارکت کنندگان و مرور 2 نفر از خبرگان غیر مشارکت کننده در پژوهش استفاده شده است. تحلیل دادهها با روش تحلیل تماتیک استربرگ صورت پذیرفت. از تحلیل داده ها، 142 کد ، 5 مضمون و 36 زیر مضمون به دست آمده است. بر اساس مضمونهای مستخرج از پژوهش، زیرساختهای پیاده سازی سیاستهای آموزشی در مدارس عبارتند از: مدیریت مدرسه، دانش آموزان و والدین، منابع و زیرساختها، برنامه ریزی مدرسه، تعامل مدرسه با نهادهای محلی. مدارس صرفا مجری سیاستهای آموزشی نمی باشند ولی برای اجرا و پیاده سازی سیاستهای آموزشی نیازمند زیرساختهای مناسب در داخل و خارج از مدرسه می باشند.
Educational policy is a type of public policy that can be done both at the school level and at the middle and macro levels of the educational system. However, schools are mainly implementers of educational policies. The current research has examined the infrastructures for the implementation of educational policies in schools. This study was based on a qualitative approach and thematic analysis method, by studying the attitudes and perceptions of experts, middle and operational managers. Based on the inclusion criteria, the perception of 14 people has been investigated using a semi-structured interview. The sampling method was purposeful snowball type. In order to verify the trustworthiness and accuracy of the research information, the reliability criterion was used with the review method by 10 participants and the review of 2 non-participating experts in the research. Data analysis was done by thematic analysis method of Esterberg. From data analysis, 142 codes, 5 themes and 36 sub-themes were obtained. Based on the themes extracted from the research, the infrastructures for implementing educational policies in schools are school administration, students and parents, resources and infrastructure, school planning, school interaction with local institutions. Schools are not only implementers of educational policies, but for the implementation of educational policies, they need appropriate infrastructure inside and outside the school.
_||_