ارائه الگوی فرایند آسیب شناسی بصری نمای شهری (مطالعه موردی: بررسی فرایند آسیب شناسی اجزاء نما در اغتشاش بصری)
مرسده طهماسبی فرد
1
(
گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
فرح حبیب
2
(
گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
زهرا سادات سعیده زرآبادی
3
(
'گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
کلید واژه: فرایند آسیب شناسی, , , , , نمای شهری, , , , , اجزاء نما, , , , , اغتشاش بصری,
چکیده مقاله :
یکی از مهم ترین مسائل شهرسازان امروز، نابسامانی و اغتشاش بصری سیمای شهری است. عوامل مختلفی در شکل دادن به سیمای شهر موثرند که یکی از مهم ترین آن ها نمای شهری است. یکی از اهداف نماسازی زیبایی است که موجب جذابیت ساختمان و در نهایت، افزایش وزن بصری خواهد شد و اثر مطلوب تر و بهتری بر روحیه ساکنان و مخاطبین ساختمان خواهد داشت. نارضایتی از وضع نماهای فعلی، تلاش جهت شهرسازان و معماران را جهت سامان دهی به نماهای شهری به دنبال داشته است. یکی از راه های کمک به این مسئله آسیب شناسی و ارائه الگویی جهت آسیب شناسی بصری نما است. بدین سبب این پژوهش به دنبال ارائه الگوی فرایند آسیب شناسی بصری نمای شهری بوده و به منظور رسیدن به این الگو فرایند آسیب شناسی اجزاء نما در ایجاد اغتشاش بصری را بررسی نموده است. در نهایت این پژوهش شیوه و فرایند آسیبشناسی جدیدی ارائه می کند که میتواند برای بررسی آسیبهای تک نما و جداره و تهیه سند پشتیبان در طراحی و توسعه شهری مورداستفاده قرار گیرد و به سازمانهای زیربط چکلیستی بهمنظور ارزیابی آسیبهای نما (کدهای مشخصشده) ارائه دهد.
چکیده انگلیسی :
One of the most important problems of urban planners today is the disorder and visual clutter of the urban landscape. Various factors effectively shape the city's image, one of the most important of which is the urban facades. One of the goals of creating a beautiful facade is that it will make the building more attractive and ultimately increase its visual weight and will have a better effect on the mood of the residents and visitors of the building. Dissatisfaction with the current state of facades has led to the efforts of city planners and architects to organize urban facades. One of the ways to help this issue is pathology and providing a model for visual pathology. For this reason, this research seeks to provide a model of the visual pathology process of the urban facade and to achieve this model, it has examined the pathology process of the facade components in creating visual clutter. Finally, this research presents a new pathologic method and process that can be used to examine single-facade and urban facade damage and prepare supporting documents in urban design and development, and provide a checklist to subordinate organizations to assess facade damage (specified codes).
ارائه الگوی فرایند آسیبشناسی بصری نمای شهری
(مطالعه موردی: بررسی فرایند آسیبشناسی اجزاء نما در اغتشاش بصری)1
چکیده
يکي از مهمترین مسائل شهرسازان امروز، نابسامانی و اغتشاش بصری سیمای شهری است. عوامل مختلفی در شکل دادن به سيماي شهر مؤثرند که یکی از مهمترین آنها نماي شهري است. يكي از اهداف نماسازي زيبايي است كه موجب جذابيت ساختمان و درنهایت، افزايش وزن بصري خواهد شد و اثر مطلوبتر و بهتري بر روحيه ساكنان و مخاطبین ساختمان خواهد داشت. نارضايتي از وضع نماهاي فعلی، تلاش جهت شهرسازان و معماران را جهت ساماندهی به نماهاي شهري به دنبال داشته است. یکی از راههای کمک به این مسئله آسیبشناسی و ارائه الگویی جهت آسیبشناسی بصری نما است. بدین سبب این پژوهش به دنبال ارائه الگوی فرایند آسیبشناسی بصری نمای شهری بوده و بهمنظور رسیدن به این الگو فرایند آسیبشناسی اجزاء نما در ایجاد اغتشاش بصری را بررسی نموده است. درنهایت این پژوهش شیوه و فرایند آسیبشناسی جدیدی ارائه میکند که میتواند برای بررسی آسیبهای تک نما و جداره و تهیه سند پشتیبان در طراحی و توسعه شهری مورداستفاده قرار گیرد و به سازمانهای زیربط چکلیستی بهمنظور ارزیابی آسیبهای نما (کدهای مشخصشده) ارائه دهد.
واژگان کلیدی: فرایند آسیبشناسی، نمای شهری، اجزاء نما، اغتشاش بصری.
مقدمه
یکی از مهمترین فرآیندها در تمامی مراحل ساخت یک بنا و پسازآن، آسیبشناسی ساختمان است. فرآیند آسیبشناسی ساختمانی طیف وسیعی از پروسههای پیشگیری و ترمیم را شامل میشود. این فرآیند میتواند مشکلات فعلی یا احتمالی آینده ساختمان را برطرف نماید. یکی از مهمترین مسائل و آسیبهایی که نظر شهرسازان امروز ايران را به خود جلب کرده مسئله نابساماني و اغتشاش بصري سيماي شهر امروز است. يکي از مهمترین عوامل در شکلدهی به سیمای شهر، نماي شهري است. طراحي نماهاي شهري، نه به دست يک معمار و در يک برههی زماني، بلکه به دست سازندگان و با فواصل زماني نسبتاً بلند انجام میپذیرد. از سوي ديگر، شهر طي زمان هم ساخته میشود و هم بازسازي میگردد. طي اين فرآيند، نماي ساختمانها بهصورت مستقل و جداگانه طراحي و اجرا میشوند. حاصل اين فرآيند در مواردي، چنان تنوعي در سبکها و رنگها و مصالح و نظاير اینهاست، که نامي جز اغتشاش و آسیب بصری نمیتوان بر آن نهاد (رضازاده، 1390). این مسئله تأثیرات بصری نامطلوبی نیز به دنبال خواهد داشت (Hernández et al., 2004) به همین دلیل آسیبشناسی نمای شهری به یکی از مسائل مهم در حوزه طراحی معماری و شهری تبدیلشده است. پژوهش حاضر در راستای کمک به این مسئله باهدف ارائه یک الگوی فرایند آسیبشناسی نمای شهری به بررسی فرایند آسیبشناسی اجزاء نما در ایجاد اغتشاش بصری پرداخته است تا درنهایت الگویی جهت فرایند آسیبشناسی بصری نمای شهری ارائه دهد. این الگو میتواند در راستای شناخت آسیبهای نما و رفع آنها راهگشا باشد.
مبانی نظری پژوهش
امروزه درحالیکه ممکن است ساختمانها هریک بهتنهایی جالبتوجه باشند، تأثیر جمعی آنها مأیوسکننده و نامطلوب است و مجموعه اجزاء هرگز به یک کلیت پیوسته بزرگتر تبدیل نمیگردد (هدمن و یازوسکی، 1392، 6). درواقع نما یکی از مؤثرترین عناصر تأثیرگذار بر کیفیت بصري شهر است که جزئی از منظر و کالبد شهر را میسازد اما به دلیل بینظمی و اغتشاش به یکی از چالشهای اکنونیت شهرهاي ایرانی تبدیلشده است (خاتمی و بوجاری، 1399). به عقیده ویلیام لثابی طراحی نما موضوعی فردی نیست بلکه موضوعی کاملاً عمومی استپ. او برای تمامی شهروندان حق مالکیتی از نماهای خارجی ساختمانها قائل میشود. و اینگونه بیان میکند که: «ناظر تا حدی مالک است و هیچ انسانی نمیتواند این ادعا را داشته باشد که ساختمان را صرفاً برای خودش میسازد. نمایش بد را میتوان ندید، کتاب بد را میتوان نخواند، اما تنها کوری و یا بیحسی قوه باصره میتواند ما را از نماهای بد مجاور خیابان محفوظ دارد» Worpole, 2000, 7)). با توجه به تأثیرات نامطلوب نماهای شهری امروزی آسیبشناسی نماها یکی از ضرورتهای فعلی به شمار میرود.
- آسیبشناسی شناسی نمای شهری
آسیبشناسی ساختمان فرآیند مطالعه عیوب ساختمان برای پیدا کردن مشکلات و راههای برطرف کردن آن است(تنهایی و همکاران، 1391). دخل و تصرفهای انسان در قرنهای گذشته در محیط با انگیزههای زیباشناسانه همراه نبوده و در بسیاری از موارد سود اقتصادی بیشتر و سلطه بر طبیعت بهمنظور منفعت بیشتر انجام گرفتـه است. دخل و تصرف در محیط با چنین رویکردی محیطهای آلوده و زشتی را ازنظر روانی و ذهنـی و ادراک به وجود میآورد که غالباً بر روان خود انسان تأثیر منفی میگذارد. ناهماهنگی که با بهکارگیری نماهـای مختلـف در زمانهای مختلـف به وجود میآید و ناهماهنگی که عنـاصر شهـری با نماها و جـداره خیابانها؛ کلیـت شهر به وجود میآورند، موجب نوعی از آلودگی و آسیب بصـری میشود که به اغتشاش بصـری شهرها دامن میزند (آذرنیوش و روانجو، 1393). به عقیده هدمن و یازوسکی (1392)، تمایل به جدید و متفاوت بودن و مدگرایی یکی از عواملی است که سبب نفی بصری اعتبار ساختمانهای موجود پیرامونی گشته و سبب ایجاد اغتشاش بصری گردیده است. وقتی صحبت از نمای شهری به میان میآید، در درجه اول کیفیت نمای تک بناها و خصوصیات آنها موردتوجه قرار میگیرد و کیفیت ناشی از نحوهی ترکیب و همجواری نماهای مختلف جداره و منظر شهری را ایجاد مینماید. بهعبارتدیگر، بخشی از کارکردهای نما فقط مربوط به تک بنا و بخش دیگر مربوط به همجواری نماها در کنار یکدیگر است. چنانکه تعدادی از کارکردهای زیبایی شناسانه نما در همجواری نماهای مختلف معنا پیدا میکند، درصورتیکه سایر عملکردهای نما در مورد هرکدام از بناها بهصورت منفرد و جداگانه صادق است (به نقل از مظفری و لطیفی، 1395). درواقع نمای یک بنا بهتنهایی نیز بهعنوان یک جزء سازنده سیمای محیط میتواند در ایجاد سامانی خوشایند یا اغتشاشی نامطلوب سهیم باشد (صادق پی، 1394: 9). بدین ترتیب بررسی عوامل ایجادکننده ناهنجاری در نماهای شهری در قالب دو دسته کلی، عوامل مربوط به تک بنا و عوامل تأثیرگذار در همجواری بناها با یکدیگر، نتایج دقیقتری در بر خواهد داشت.
- اغتشاش بصری
آدمی بهطورکلی نمیتواند هرجومرج را در فضای روانشناختی خود تحمل کند. چراکه ذهن ما قادر نیست بینظمی را درک کند و دارای «حد اغتشاش» است (صادق پی، 1394: 57). انسان بهطور خودآگاه یا ناخودآگاه، به دنبال نظم در بینظمی است و تمایل به جستجوی الگوهایی دارد که بر اساس درکش از دنیا معنا یافته و ازنظر زیبایی، دارای تناسبات جز با کل باشد (بل، 1386: 11). گروتر بیان میکند که برای درک و طبقهبندی ظاهر کلی یک ساختمان باید در سه مرحله پیش برویم: مرحله اول مستلزم تمرکز بر سه جنبه از اجزای ساختمان است: تعداد قابلمشاهده آنها در کل سازه، نوع آنها و نحوه چیدمان آنها نسبت به یکدیگر. پس از بررسی مستقل این سه جنبه، مرحله دوم شامل بررسی ارتباط بین این جنبهها است: برای مثال، رابطه بین نوع و تعداد اجزا. مرحله سوم مستلزم بررسی ارتباط احتمالی بین هر سه جنبه است (شکل 1) ((Grutter, 2020: 39.
شکل1- عوامل دخیل در درک بصری ساختمان (Grutter, 2020:40)
- اجزاء نما
در بحث نما و تأثیرات بصری آن، اجزاء و عوامل متعددی دخیل هستند، ازآنجاکه پژوهش حاضر بر آسیبشناسی اجزاء نما متمرکز است، مطالعه بر روی اجزاء نما از دیدگاه نظریهپردازان میتواند به استخراج این اجزاء کمک نماید. با بررسی دیدگاههای مختلف، میتوان موارد زیر را بهعنوان اجزاء بصری نما مطرح نمود: خطوط (Hedman & Jaszewski,1984؛ Moughtin & Tiesdell, 1999)؛ بازشوها (درب و پنجره) (Hedman & Jaszewski,1984؛ ;Moughtin & Tiesdell, 1999 ;Yammiyavar & Roy, 2019)؛ شکل و حجم (فرم و تخلخل حجمی) (Hedman & Jaszewski,1984 ; ; Hui, 2007; Yammiyavar & Roy, 2019; Wijaya et al., 2019; Erdoğan & Zeybek, 2019; Utaberta et al., 2012)؛ مصالح (Hedman & Jaszewski,1984 Erdoğan & Zeybek, ;2019 Wijaya et al., 2019; Hui, 2007; Utaberta et al., 2012)؛ الحاقات (Hedman & Jaszewski,1984) و سبک و تزیینات (Hedman & Jaszewski,1984 Wijaya et al., 2019; Utaberta et al., 2012).
با جمعبندی مبانی نظری میتوان معیارها و زیرمعیارها را جهت طی فرایند آسیبشناسی اجزاء نما در اغتشاش بصری مشخص نمود. این معیارها و زیرمعیارها در شکل 2 نشان داده شده است.
شکل 2- معیارها و زیرمعیارهای مستخرج از مبانی نظری پژوهش
روش پژوهش
پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی است و از نوع توصیفی و تحلیلی است. این پژوهش درصدد ارائه الگوی فرایند آسیبشناسی بصری است و در فرایند آسیبشناسی ارائهشده روشهای ترکیبی مختلفی را جهت بررسی آسیب پیشنهاد میکند. در فرایند آسیبشناسی پیشنهادی از روش ترکیبی پرسشنامه، تحلیل در نرمافزارهای معادلات ساختاری و کدگذاری و اشتراک گیری کدها استفاده میگردد. اما بخش شناخت عمدتاً توصیفی و با مطالعات کتابخانهای و تحلیل انجامگرفته است. در راستای رسیدن به نتایج در فرایند پیشنهادی از نظرسنجی متخصصین (پرسشنامه) و طیف لیکرت جهت امتیازدهی به معیارها استفاده میگردد. در بررسی فرایند آسیبشناسی اجزاء نما در ایجاد اغتشاش بصری در این پژوهش، سه جداره که دارای اغتشاش بصری بهعنوان آسیب بصری بودند گزینششده و با تصویربرداری از این سه جداره، مطالعه بر روی آنها صورت پذیرفت تا بتوان مراحل فرایند آسیبشناسی را مشخص نمود. این مراحل به شرح زیر است:
1. انتخاب جدارههای دارای آسیب (سه جداره) و تصویربرداری از آنها؛
2. پرسش از متخصصین در خصوص جداره دارای بیشترین اغتشاش بصری و گزینش نماهای دارای بیشترین اغتشاش بصری در میان جدارهها (پرسشنامه اول)؛
3. پرسش از متخصصین در خصوص تأثیر اجزاء نما (معیارهای پژوهش) در ایجاد اغتشاش بصری بر مبنای طیف لیکرت 5 امتیازی در نماهای انتخابی پرسشنامه اول و در جداره دارای بیشترین اغتشاش بصری (پرسشنامه دوم)؛
4. تحلیل دادههای پرسشنامه در نرمافزار SPSS؛
5. تعیین زیرمعیارهای پژوهش بر اساس نوع، تعداد و ارتباط معیارها و کدگذاری زیرمعیارها (شکل 2)
6. بررسی کدهای زیرمعیارهای معیارهایی از نماها که میانگین امتیاز اغتشاش بصری آن معیار در نما بیشازحد متوسط (3 در طیف لیکرت) بوده است.
7. اشتراک گیری کدها در نماها و تعیین وجه افتراق کدها در جداره (مقایسه کدهای جداره دارای بیشترین و کمترین اغتشاش بصری)؛
8. جمعبندی و اولویتبندی تأثیر معیارها و زیرمعیارها در ایجاد اغتشاش بصری.
بحث و یافتهها
بهمنظور آسیبشناسی اجزاء نما ابتدا تصویر جدارهها و نماهای موردمطالعه با مطالعات میدانی برداشتشده و سپس در پرسشنامهای در اختیار پرسششوندگان قرار گرفت تا از میان جدارهها، یک جداره که دارای اغتشاش بصری بیشتری است انتخاب گردد. سپس با کدگذاری نماهای هر جداره از متخصصین خواسته شد از میان این جدارهها نماهایی که دارای اغتشاش بصری بیشتری هستند، بدون در نظرگیری مجاورتهایشان، مشخص نمایند. بعد از تحلیل پرسشنامه، جداره و نماهای دارای بیشترین اغتشاش بصری مشخص گردیدند. سپس تأثیر 7 معیار (اجزاء نما) در ایجاد اغتشاش بصری برای هریک از این نماها بر مبنای طیف لیکرت 5 امتیازی، توسط پرسششوندگان در پرسشنامه دوم امتیازدهی شد. همچنین از پرسششوندگان درخواست شد تا به تأثیر این معیارها در جداره دارای بیشترین اغتشاش بصری نیز بر مبنای طیف لیکرت امتیاز داده شود. سپس با بررسی و تحلیل میانگین امتیازات2 هر معیار میتوان به میزان تأثیر هریک از اجزاء در تک نما و جداره پی برد و تأثیرات معیارها را مقایسه کرد. همچنین بهمنظور بررسی دقیقتر تأثیرات اجزاء، در هریک از نماهای انتخابی، کدهای زیرمعیارهای معیاری که میانگین تأثیر آنها مقداری بیش از متوسط بود (بیش از عدد 3) استخراج شد. این کدها مطابق با نوع، تعداد و ارتباط اجزاء نما تهیه گردید. این زیر معیارها در جداره با اشراف به این مسئله که میزان جزییات کمتر دیده میشود کمی متفاوت است. در جداول 1 و 2 کدهای هریک از زیرمعیارهای تک نما و جداره به تفکیک ارائه گردیده است. این کدها بهمنظور اشتراک گیری زیرمعیارهای نماها و جدارهها دارای اغتشاش در آسیبشناسی به کار میرود.
جدول1 - کدهای زیرمعیارهای اجزاء نما جهت تحلیل تک نما
معیار | کد زیرمعیار | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
مصالح3 | جنس مصالح | MT | سنگ | MTS | ||
آجر | MTB | |||||
شیشه | ساده | MTG | ||||
رفلکس | MTGR | |||||
بتن و سیمان | MTC | |||||
کامپوزیت | MTCO | |||||
تنوع جنس مصالح | MTV | |||||
رنگ مصالح | MC | رنگی | MCC | سبز | MCCG | |
قهوهای | MCCB | |||||
قرمز | MCCR | |||||
زرد | MCCY | |||||
خنثی | MCN | طوسی | MCNG | |||
کرم | MCNC | |||||
سفید | MCNW | |||||
مشکی | MCNB | |||||
تنوع رنگ مصالح | MCV | |||||
سبک مصالح
| MS
| تاریخی | MSH | |||
مدرن | MSM | |||||
کیفیت مصالح | MQ | کیفیت بد | MQB | |||
کیفیت مناسب | MQG | |||||
ارتباط مصالح | همجنس و همرنگ | MRTC | ||||
همجنس ولی غیر همرنگ | MRTN |
[2] Mean
[3] Materials
|
| غیرهمجنس و غیر همرنگ | MRNN | |||||
غیرهمجنس و همرنگ | MRNC | |||||||
خطوط1
| خطوط قاببندی | LF | عمودی | LFV | ||||
افقی | LFH | |||||||
مورب | LFD
| |||||||
منحنی | LFC | |||||||
خطوط اجرای مصالح | LM
| عمودی | LMV | |||||
افقی | LMH | |||||||
مورب | LMD | |||||||
منحنی | LMC | |||||||
تنوع شکل خطوط | LTV | |||||||
نوع خط بام | ناصاف | LSTU | ||||||
صاف | LSTF | |||||||
ادغامی | LSTI
| |||||||
نوع خط بستر | ناصاف | LETU | ||||||
صاف | LETF | |||||||
پیلوتی | LETP | |||||||
ارتباط خطوط | متقاطع | LOC | ||||||
موازی | LOP | |||||||
سبک2 و تزیینات | نوع سبک
| ST
| مدرن | STM | ||||
کلاسیک یا تاریخی | STC | |||||||
نئوکلاسیک | STN | |||||||
پستمدرن | STP | |||||||
الحاقات | نوع الحاقات | ET | تابلو | ETP | ||||
کولر و کانال کولر | ETD | |||||||
کابل و سیم | ETW | |||||||
حفاظ | ETG | |||||||
سایر | ETE | |||||||
تعداد الحاقات | EN | کم (کمتر از 3) | ENL | |||||
متوسط (مابین 3-6) | ENM | |||||||
زیاد (بیش از 6) | ENH | |||||||
تنوع الحاقات | ETV | |||||||
فرم و حجم و شکل3 | نوع فرم | FT | مربع | FTS | ||||
مستطیل | FTR | |||||||
مربع و مستطیل شکسته | FTRB | |||||||
ترکیبی | FTC | |||||||
تخلخل4 | FP | بالکن | FPB | |||||
تراس | FPT | |||||||
فرورفتگی ورودی درب5 | FPE | |||||||
کنسول | FPC | |||||||
پیشآمدگی6 پیشانی | FPP | |||||||
تخلخل تزیینی7 | FPD
| |||||||
تناسبات | FPR | دارای تناسب عرض به ارتفاع | FPRN | |||||
غلبه ارتفاع بر عرض | FPRH | |||||||
غلبه عرض بر ارتفاع | FPRW | |||||||
تنوع شکلهای موجود در نما | FTV | |||||||
پنجره8
| قاببندی پنجره | WF | تنوع شکل قاببندی پنجره | کمتر از نیمی از پنجرههای جداره متفاوتاند | WFVL | |||
نیمی از پنجرههای جداره متفاوتاند | WFVM | |||||||
بیش از نیمی از پنجرههای جداره متفاوتاند | WFVH | |||||||
تعداد قاببندی داخلی پنجرهها | کم (4 و کمتر) | WFDL | ||||||
متوسط (4 تا 9 ) | WFDM | |||||||
زیاد (بیش از 9) | WFDH | |||||||
تعداد پنجره | WN | کمتر از 6 | WNL | |||||
متوسط (6-9) | WNM | |||||||
زیاد (بیش از 9) | WNH | |||||||
شکل کلی پنجره | WS | مربع | WSS | |||||
مستطیل | WSR | |||||||
مثلث | WST | |||||||
قوسدار و کرو | WSC | |||||||
ترکیبی | WSCo
| |||||||
تنوع شکل پنجره | WSV | |||||||
تنوع رنگ شیشه | WCV | |||||||
رنگ شیشه | WC | بیرنگ | WCN | |||||
رنگی | WCC | |||||||
رفلکس آبی | WCRB | |||||||
رفلکس برنز | WCRBr | |||||||
رفلکس طلایی | WCRGo | |||||||
رفلکس سبز | WCRG | |||||||
رفلکس دودی | WCRS | |||||||
جهت غالب در پنجره | WO | جهت عمودی | WOV | |||||
جهت افقی | WOH | |||||||
موقعیت پنجرهها نسبت به یکدیگر | WL | غیر همراستا در جهت عمودی | WLNV | |||||
غیر همراستا در جهت افقی | WLNH | |||||||
درب9 | نوع درب | ویترین | DTSh | |||||
ورودی | DTE | |||||||
پارکینگ | DTP | |||||||
تعداد قاببندی | DF | کم (4 تا 6) | DFL | |||||
متوسط (6 تا 9) | DFM | |||||||
زیاد (بیش از 9) | DFH | |||||||
شکل درب
| DS | مربع | DSS | |||||
مستطیل | DSR | |||||||
قوسدار | DSC | |||||||
ترکیبی | DCo | |||||||
رنگ درب | DC | مشکی | DCB | |||||
سفید | DCW | |||||||
کرم | DCC | |||||||
خاکستری | DCG | |||||||
رنگی | DCCo | |||||||
جنس درب | DM | چوبی | DMW | |||||
فلزی | DMM | |||||||
شیشهای | DMG | |||||||
ترکیبی | DMC |
جدول 2- کدهای زیرمعیارهای اجزاء نما جهت تحلیل جداره
معیار | زیرمعیار | کد | ||
---|---|---|---|---|
مصالح | تنوع نوع مصالح | MVX | ||
تعداد نماهای دارای تناقض جنس مصالح در جداره | MVTX | |||
تنوع رنگ مصالح | MCX | |||
تعداد نماهای دارای تناقض رنگ مصالح در جداره | MVCX | |||
تعداد نماهای بیکیفیت و فرسوده در جداره | MQBX | |||
خطوط | تعداد خط بام10 | LRX | ||
نوع خط بام | صعودی | LRH | ||
نزولی | LRD | |||
نوع خط بستر | صاف | LES | ||
شکسته | LEZ | |||
سبک | تنوع سبک | SVX | ||
تعداد نماهای دارای تناقض سبک در نما | SVCX | |||
حجم | تعداد نماهای دارای عدم هماهنگی در حجم | FNX | ||
تعداد نماهای دارای تخلخل حجمی | FPX | |||
الحاقات | تعداد نماهای دارای الحاقات در جداره | ENX
| ||
نوع غالب الحاقات | ET | |||
پنجره | شکل غالب پنجره | WF | ||
تعداد نماهای دارای پنجرههای غیر همراستای افقی در جداره | WNX | |||
تنوع شکل پنجرهها در جداره | WVX | |||
درب | تعداد درب بهصورت ویترین | DTSx | ||
نوع غالب درب | DT |
پس از مشخص شدن کدهای زیر معیارها فرایند آسیبشناسی اجزاء نما میتواند بهآسانی با بررسی فراوانی و تکرار این کدها در نماها و افتراق گیری در جداره طی شود. این فرایند در قالب شکل 3 نشان داده شده است.
شکل 3- روش آسیبشناسی بصری اجزاء نما در ایجاد اغتشاش بصری
نتیجهگیری
آسیبشناسی انجام شد در این پژوهش میتواند در راستای اتخاذ تدابیر مربوطه در طراحی نما بسیار حائز اهمیت باشد و در طراحی و قانونگذاری استفاده گردد. این مطالعه میتواند مبنای گسترش مطالعات آتی آسیبشناسی و یا تبیین الگوی طراحی نما برای معماران و طراحان گردد. در این پژوهش فرایند آسیبشناسی بهکاربرده شده میتواند برای بررسی آسیبهای تک نما و جداره و بررسی سند پشتیبان در طراحی و توسعه شهری مورداستفاده قرار گیرد و به سازمانهایی چون نظاممهندسی چک لیستی بهمنظور ارزیابی آسیبهای نما ( کدهای مشخصشده) ارائه دهد. الگو فرایند آسیبشناسی بر مبنای مطالعات این پژوهش در شکل 4 ارائه داده شده است.
شکل 4- الگوی فرایند آسیبشناسی نما و جداره
فهرست مراجع
1. آذرنیوش، محمود؛ روانجو، احد. (1393). بررسی آلودگی بصری و شاخصهای آن در شهرهای ایران (مطالعه موردی: شهر شوشتر)، دوفصلنامه دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران. شماره 6، 75-92.
2. بل، سایمون. (1387). عناصر طراحی بصری در منظر. (محمدرضا مثنوی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
3. تنهایی، سیده نرگس؛ قنوات، عبدالرحیم، معزی، مریم. (1391). آسیبشناسی آثار معماری ایران از ظهور اسلام تا قرن هفتم هجری. تاریخ و فرهنگ، 44(1)، 81-112.
4. خاتمی، سیدمهدی؛ بوجاری، پوریا. (1399). تحلیل چالشهای نماهای شهری تهران در سده اخیر. مدیریت شهری و روستایی. 58 . 91 - 111 .
5. رضا زاده، راضیه. (1390). سامان دهي و بهسازي نماهاي شهري ضرورت برخورد شهرسازانه با مسائل طراحي شهری. دانش نما شماره پياپي 180-179.
6. صادق پی، ناهید. (1394). نگاه به نما. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
7. مظفری، نگین و لطیفی، بیتا. (1395). بررسی و شناسایی انواع ناهنجاری در نماهای شهری، نشریه جستارهای شهرسازی، شماره 46، 182-193.
8. هدمن، ریچارد؛ یازوسکی، اندرو. (1392). مبانی طراحی شهری. (ترجمه: راضیه رضازاده و مصطفی عباس زادگان). تهران: دانشگاه علم و صنعت ایران.
9. Erdoğan, E., & Zeybek, O. (2019). Basic design and visual perception in landscape architecture education. Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 33(1), 113-122.
10. Grütter, J.K. (2020). Basics of Perception in Architecture. Germany: Springer.
11. Hedman, R., & Jaszewski, A. (1984). Fundamentals of urban design. Routledge.
12. Hernández, J., Garcı́a, L., & Ayuga, F. (2004). Assessment of the visual impact made on the landscape by new buildings: a methodology for site selection. Landscape and Urban Planning, 68(1), 15-28.
13. Hui, C., W. (2007), Evaluation of the Façade of Buildings in the “Type ² Residential Area” of the 7th Land Consideration District in Taichung City, Unpublished Master thesis, University of Science and Technology of China, China.
14. Moughtin, C., Oc, T., & Tiesdell, S. (1999). Urban design: ornament and decoration. Routledge.
15. Utaberta, N.; Jalali, A.; Johar, S.; Surat, M.; Che-Ani, A. (2012). 'Building Facade Study in Lahijan City, Iran: The Impact of Facade's Visual Elements on Historical Image'. World Academy of Science, Engineering, and Technology, Open Science Index 67, International Journal of Humanities and Social Sciences, 6(7), 1839 - 1844.
16. Wijaya, B. T., Ernawati, J., & Santosa, H. (2019). Visual Elements Influence at the Facade of Historical Buildings in Jalan Panglima Sudirman Corridor Batu, Indonesia. Local Wisdom: Jurnal Ilmiah Kajian Kearifan Lokal, 11(2), 138-145.
17. Worpole, K. (2000). The Value of Architecture: Design, Economy and the Architectural Imagination. London: Riba Future Studies.
18. Yammiyavar, A. P., & Roy, M. (2019). Influence of Visual Elements in Building Facades in the Formation of Experiential Perception. In Research into Design for a Connected World (pp. 301-314). Springer, Singapore.
Presenting a Model of the Urban Facade's Visual Pathology Process (Case Study: Pathological Process of Façade's Components on Visual Clutter)
Abstract
One of the most important problems of urban planners today is the disorder and visual clutter of the urban landscape. Various factors effectively shape the city's image, one of the most important of which is the urban facades. One of the goals of creating a beautiful facade is that it will make the building more attractive and ultimately increase its visual weight and will have a better effect on the mood of the residents and visitors of the building. Dissatisfaction with the current state of facades has led to the efforts of city planners and architects to organize urban facades. One of the ways to help this issue is pathology and providing a model for visual pathology. For this reason, this research seeks to provide a model of the visual pathology process of the urban facade and to achieve this model, it has examined the pathology process of the facade components in creating visual clutter. Finally, this research presents a new pathologic method and process that can be used to examine single-facade and urban facade damage and prepare supporting documents in urban design and development, and provide a checklist to subordinate organizations to assess facade damage (specified codes).
Keywords: Pathological Process, Urban Facade, Facade Components, Visual Clutter.
[1] Lines
[2] Style
[3] Form
[4] Porosity
[5] Entrance recess
[6] Protrusion
[7] Decorative Porosity
[8] Window
[9] Door
[10] مقصود از تعداد خط بام تعداد خطوطی است که تفاوت ارتفاع ساختمان ها ایجاد می نماید.