مدل مفهومی استفاده از فضای اینترنت توسط مخاطبان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهشهناز هاشمی 1 , فیروز دیندار فرکوش 2 , لیلا احمدی مرویلی 3
1 - ندارد
2 - نویسنده و مسئول مکاتبات
3 - ندارد
کلید واژه: فضای مجازی, اینترنت, رضایت و خشنودی, سواد ارتباطی,
چکیده مقاله :
اینترنت به عنوان یک پدیده جهانشمول فضایی را برای کاربران فراهم میکند که بتوانند تماماطلاعات و خدمات مورد نیاز خود را هر زمان و هر کجا و به هر میزان که بخواهند دریافت کنند.پژوهش حاضر به بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از اینترنت به عنوان فضای مجازی، در بین دانشجویاندانشگاه تهران میپردازد. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها ازطریق پرسشنامه محققساخته با ضریب پایایی(آلفای کرونباخ) 88 % تهیه شده که با توجه به مبانینظری تحقیق، یازده عامل سواد ارتباطی، مدت زمان استفاده، پایگاه اجتماعی خانواده، پایگاه اقتصادیخانواده، اعتماد به فضای مجازی، دسترسی به اینترنت، محل دسترسی به اینترنت، رضایت و خشنودیاز خدمات، سن، جنسیت و محل زندگی به عنوان متغیر مستقل در نظرگرفته است. جامعه موردمطالعه کلیه دانشجویان دانشگاه تهران ، 30000 دانشجو، است و حجم نمونه بر اساس فرمولکوکران، 379 دانشجو در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر اینترنت نشان داد که ازبین عوامل یازدهگانه سواد ارتباطی، مدت زمان استفاده از اینترنت، پایگاه اجتماعی خانواده، اعتماد بهفضای مجازی، دسترسی به اینترنت، محل دسترسی به اینترنت، رضایت و خشنودی از خدمات فضایمجازی، جنسیت و محل زندگی با استفاده از فضای مجازی رابطه مستقیم دارند و عوامل سن و پایگاهاقتصادی خانواده با استفاده از فضای مجازی رابطه ندارند