تعریف جدید از تبلیغات دینی اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
کلید واژه: تبلیغات دینی, تبلیغات اسلامی, تبلیغ و قرآن, تبلیغ و احادیث, تبلیغ و سیره,
چکیده مقاله :
تبلیغات اسلامی: بهرهگیری کم و بیش عمدی، نظاممند و طراحی شده از نمادها به تأسی از رفتارهای منبع ارتباطی که توسط فنون ارتباطی مناسب با هدف ایجاد، تحکیم و تغییر عقاید، ارزشها و در نهایت رفتار دینی افراد انجام میشود. به تأسی از رفتارهای منبع ارتباطی مهمترین رکن و تفاوت تبلیغات اسلامی با دیگر تبلیغات در همسویی و یکسانی عمل مبلغ با محتوای تبلیغ شده است. به عبارت دیگر شاید در تبلیغاتهای دیگر (تجاری و سیاسی) مبلغین با محتوای تبلیغات ارتباطی نداشته باشند و هیچ خللی نیز در تبلیغات آنها ایجاد ننماید اما در تبلیغات اسلامی مخاطبان با توجه به اعمال و رفتار مبلغین در صدد درونیسازی پیامهای تبلیغی برمیآیند. این مقوله در ادبیات ارتباطی تحت عنوان اعتبار آورده میشود. استفاده از فنون ارتباطی بهجای تلقین و تکنیکهای روانی؛ وجه ممیز دیگر تبلیغات اسلامی است. علت استفاده از فنون ارتباطی، حوزه و گستره وسیعتر آن به نسبت فنون تبلیغات است. در خیلی از مواقع مبلغ اسلامی نیاز به تبلیغ ندارد بلکه با اطلاعرسانی و آموزش نیز میتواند دانش، عقیده و رفتار دینی مورد نظر را در مخاطبان خود ایجاد نماید و هیچ نیازی به تلقین پیامهای دینی خود نیز ندارد. مضاف بر اینکه آیات و احادیث نیز تلقین را توصیه نمیکنند.
Islamic Tabligh: intention systematic and designed benefiting form of the symbols, flowing the behavior of communicating source Which is done by appropriate communicative skills, aims to make, strengthen and change the ideas values and ultimately the religious behavior of individuals. Aspect definition varies, from the behavior and lifestyle of the prophet with definitions of religious advertising, is the source of communication in Islamic advertising. In other words, speech and the expression of the prophet of Islam or Islamic teachings are not only the audience stretching tool, But they behavior was the most important factor in attracting followers and a coordination of speech and behavior can be seen in them. Keywords