مولفه های همگرایی رسانه ای خبرگزاری های ایرنا وفرانس پرس در انتخابات 1396ریاست جمهوری ایران و فرانسه
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - گروه تبلیغ وارتباطات،دانشکده فرهنگ وارتباطات،دانشگاه سوره،تهران،ایران
کلید واژه: « ایرنا», :«مولفه های همگرایی», «شبکه های اجتماعی», « همگرایی رسانه ای», « خبرگزاری فرانسه»,
چکیده مقاله :
همگرایی رسانه ای، شرایط جدیدی را برای تعامل خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی درجهت حل مساله کاهش مخاطبان به وجود آورده است.هدف این پژوهش شناخت مولفه های همگرایی رسانه ای درخبرگزاری ها است. در این پژوهش که با روش ترکیبی ،تحلیل محتوای کمی و روش دلفی در اردیبهشت 1396 انجام شد، تحلیل محتوای خروجی خبرگزاری جمهوری اسلامی )ایرنا( و خبرگزاری فرانس پرس مشخص کرد که در ایرنا ابتدا مطالب درسایت اصلی منتشر میشود و بیشتر به تلگرام توجه شده و تنها در ماههای اخیر به دلیل فیلترینگ حوزه کاری خود را به شبکههای دیگر داخلی منتقل کرده است. در حالی که فرانس پرس، پیش از انتشار مطالب تولیدی درسایت اصلی خود ابتدا آنها را در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر مینماید. همچنین، این دو خبرگزاری در نحوه تولید محتوای مطالب مانند منبع خبر، سبک مطالب، جهت گیری، موضوع وگرایش رویدادگرایی و فرآیندمداری نیز درمولفه های برای همگرایی رسانه ای با یکدیگر اختلاف دارند. نتیجه تحقیق بر اساس نظرات نخبگان و کارشناسان بیانگر آن ست که تعامل و همگرایی رسانه ای بین خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی در پنج مولفه: نوآوری، شبکههای اجتماعی، همپوشانی رسانه ای، ارزشهای خبری در شبکههای اجتماعی و نگارش خبر برای شبکههای اجتماعی تبیین شده است.این تحقیق نشان داد نخبگان و کارشناسان بر اولویت دادن به شبکههای اجتماعی، همپوشانی رسانه ای بین خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی توافق دارند و ضرورت توجه به ارزشهای خبری در شبکههای اجتماعی و نگارش خاص برای شبکههای اجتماعی را تایید میکنند.
Media convergence has created new conditions for the interaction of news agencies and social networks to address the problem of reducing audience. The purpose of this research is to identify the components of media convergence in the news agencies. In this research, which was done by the Mixed method, quantitative content analysis and Delphi method in May 2017, the analysis of the content of the output of the Islamic Republic News Agency (IRNA) and the agency france presse indicated that in IRNA, first, the main content is published, And has only moved to other internal networks in the recent months due to filtering its business area. While Frans Press publishes them on the Twitter social network before publishing its original content, the two news agencies How to produce content such as news source, story style, orientation, subject matter Event- oriented and process-oriented issues also differ in the contexts for media convergence. The results of the research, based on the opinions of the elite and experts, indicate that the media interaction and convergence between news agencies and social networks in five components: innovation, social networks, media overlapping,m News values for social networks and news writing for social networks. The research showed that elites and experts agree on prioritizing social networks, media overlap between news agencies and social networks, and the need to pay attention to news values in social networks And authorize specific editions for social networks.
_||_