بازنمایی زنان سرپرست خانوار در سینمای ایران: مورد مطالعه فیلم های دهه 80 و 90
محورهای موضوعی :
1 - دانشیار گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی، دانشکده رفاه، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده رفاه تهران
کلید واژه: بازنمایی, زنان, زنان سرپرست خانوار, سینما, تحلیل محتوای کیفی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر بازنمایی زنان سرپرست خانوار در سینمای ایران با تاکید بر فیلم های دهه 80 و 90 می باشد. روش¬: در این راستا تلاش بر آن بوده تا با استفاه از روش تحلیل محتوای کیفی هشت فیلم سینمایی شامل اینجا بدون من، ناهید، نیمه شب اتفاق افتاد، شنل، میم مثل مادر، گیلانه، شیار 143 و ویلایی ها که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. یافته¬ها: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بازنمایی زنان سرپرست خانوار در سه مقوله اصلی (بینش زنان سرپرست خانوار، گرایش زنان سرپرست خانوار و کنش زنان سرپرست خانوار) قابل تقسیم و طبقه بندی می باشد. در مقوله بینش زنان سرپرست خانوار دیدگاههایی مانند دیدگاه وطن پرستی و مذهبی، در مقوله گرایش زنان سرپرست خانوار رویکردهایی از قبیل اقتدارگرا، استقلال طلب، جمعگرا، درونگرا، مهرورزی، ناامیدی، آینده نگری، واقع گرایی، رویاپردازی، سنت گرایی، مدرنیسم و در مقوله کنش زنان سرپرست خانوار فعالیتهایی مانند فعالیت تربیتی، هنری و شغلی از مواردی هستند که مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه گیری: می توان عنوان نمود که مسئولیتپذیری، خودکفایی و قوی بودن، ویژگیهای مشترک همه زنان سرپرست خانوار در فیلم های مورد بررسی است. زنان سرپرست خانوار، با وجود مشکلات جسمی ناشی از کار مضاعف، جهت تداوم زندگی و حفظ فرزندان از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند و سرسختانه تلاش میکنند که فرزندانشان به درجهای از موفقیت و خوشبختی نائل گردند. به بیان دیگر هدف مشترک این زنان خوشبختی و به سعادت رسیدن فرزندان خود می باشد.
Received: Revised: Accepted: Abstract Introduction The purpose of the current research is to represent female heads of the household in Iranian cinema with an emphasis on the films of the 80s and 90s Methods: . In this regard, an effort has been made to use the qualitative content analysis method of eight movies, including Here Without Me, Nahid, It Happened at Midnight, Shenal, Mim Like a Mother, Gilaneh, Shiyar 143, and Villai, which were selected by sampling method. were purposefully selected to be analyzed. Findings: The results of this research indicate that the representation of women heads of households can be divided and classified into three main categories (views of women heads of households, tendencies of women heads of households and actions of women heads of households). In the perspective of female heads of household, there are points of view such as patriotic and religious views, in the category of tendency of female heads of household, approaches such as authoritarian, independence-seeking, collectivist, introverted, loving, hopeless, forward-looking, realist, Dreaming, traditionalism, modernism, and in the category of the actions of women heads of the household, activities such as educational, artistic and occupational activities are some of the things that were investigated. Conclusion: it can be said that responsibility, self-sufficiency and being strong are the common characteristics of all female heads of the household. Despite the physical problems caused by the double work, the female heads of the household do not spare any effort in order to continue life and keep their children and they stubbornly try to make their children achieve a degree of success and happiness. In other words, the common goal of these women is the happiness and prosperity of their children.
1. Moaidfar S, Hamidi N. Women Heads of Household: Unsaid and Social Harms. Journal of Sociological Studies.2008; 2 (32): 131-159
2. Simmons s. Quality of life in community mental health care. Journal of nurse student. 1994; 31 :679-683
3. Soleimani Sassani M, Shams Ismaili M, Jabarpour, F. Analyzing the archetype of male personality in Iranian cinema; A case study of Shalevar film, Sociology of Culture and Art. 2022; 4 (3): 125-145
4. Amaljith N. K. Feminism and Representation of Women Identities in Indian Cinema: a case study. 2021.
5. Saad GE, Ghattas H, Wendt A, Hellwig F, DeJong J, Boerma T, et al. Paving the way to understanding female-headed households: Variation in household composition across 103 low-and middle-income countries. JGlob Health. 2022;12.
6. Zain al-Abidini P ,Shafiyoun H. Gender Stereotyping and Representation of Women in Iranian Cinema, Sociology of Culture and Art, 2023; 5 (2): 19-35.
7. Gudarzi, F, Tajbakhsh Gh, Kavand R. How to represent women of the lower class in the Iranian cinema of the nineties (case study: the film Red Lacquer). Art and Media Studies. 2022; 4 (8): 43-68
8. Sohrabzadeh M, Babaeifard E, Aghabozorizadeh S. under the title Representation of the social base of women in popular Iranian cinema in the 70s. Sociology of Culture and Art. 2022; 4 (4): 24-47
9. Mays A. Female Representation in the Film Industry: Bringing Women In Film to Universities Around the Nation. A Senior Project presented to the Faculty of the Journalism Department, California Polytechnic State University; 2021
10. Kunsey, I .Representations of Women in Popular Film: A Study of Gender Inequality in 2018. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications. 2019; 10 (2) :27-38
11.