بررسی آموزش زنان در جامعه با رویکرد آموزش از راه دور بر ارتقاء سطح دانش (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت)
محورهای موضوعی : زن و جامعه
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، مرودشت، ایران
کلید واژه: یادگیری, آموزش از راه دور(مجازی), آموزش زنان جامعه, فعالیتهای اجتماعی,
چکیده مقاله :
امروزه آموزش برای خدمت به جهان صنعتی و با هدف کاریابی در جوامع و توسعه مهارتها طراحی شده است. با تغییرات فناوری که دنیا را در برگرفته، مشاغل به زودی تغییر خواهند کرد. آنچه می خواهیم، نظام آموزشی بسیار فراگیری است که بین شکافهای عمیقی که در گذر زمان پدید آمده، پل بزند. نیاز اساسی این است که بگذاریم تا انسانها با سرعت خودشان یاد بگیرند. در این میان سرمایهگذاری در آموزش زنان نه تنها شکاف جنسیتی در جوامع را کاهش میدهد بلکه موجب ارتقای سطح بهره وری، تولید بیشتر و درآمد بالاتر خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه و تاثیر آموزش از راه دور (مجازی) بر ارتقا سطح دانش زنان شاغل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت انجام شده و طی آن با استفاده از روشهای آماری استنباطی و بهرهگیری از نتایج بدست آمده از توزیع پرسشنامه و انجام تحلیلهای آماری به تایید فرضیههای فرعی پژوهش پرداخته شده، جامعه آماری شامل تمامی اساتید و کارکنان زن شاغل و نمونه آماری شامل 50 نفر میباشد. براساس نتایج بدست آمده ساختارهای تکنولوژیکی(فناوری)، توسعه منابع انسانی بویژه توسعه آموزش زنان، در ارتباط با آموزش از راه دور همچنین، ساختار نوین مدیریتی عوامل اصلی در بهبود روند کارکرد آموزش زنان به شکل مجازی خواهد بود.
Today education and industry with the aim to serve the employment and skills development has been designed. Technological changes that have taken over the world will change businesses soon. What we need, is the educational system that is very common among deep gap that emerged over this time, to make bridge. It is essential to let people learn at their own pace. The study population included all female faculty and staff employed in Islamic Azad University. Among them, 50 students and two faculties cluster has been selected as a statistical sample. This applied research is generally a descriptive and correlation one. The investment on women's education not only reduces the gender gap, but also improves the efficiency of production and higher income. This study investigated the relationship and impact of distance education (virtual) on the promotion of women in Islamic Azad University of Marvdasht. The results of questionnaire and statistical analysis confirmed the hypothesis. Based on the results technological structures, the development of human resources particularly women's education development and novel management structures are the main factors to improve the performance of management in developing women’s education in distance education.
Ahadian, M. (2004). Basics of Educational Technology, published twenty-fifth, publishing and promoting human. Tehran University.
- Tavakoli, A. (2010). Basics of educational technology, printing, Doshanbe, Tajik National University, published Erfan.
- Haghighat dost, Z. (2005). Education and Development in the Age of Technology, Journal of Information Science and Technology, Volume 4 (3). Pages 66-49.
- Khosravi, M. & Ebrahimi, Z. (2003). E-Learning in the village, Paper presented at the Conference on Application of Information and Communication Technology in the village, Institute of Electronic Science and Technology University, Tehran.
- Sholtz, P. (1995). Returns to women's education, the role of women in economic development, collecting Elizabeth King, the translation of GH release Armaki, Tehran: the intellectuals and women's studies.
- Asemi, F. (1979). Metadata in training, information and documentation institute's magazine, the first issue, 6th.
- Robabeh, F. (2004). Learning new paradigm in the information age, Journal of Information Science and Technology, Volume 21, Issue 1.
- Rozbahani, M. & Taromi, A. (2004). Motivational Factors for university entrance. Journal of Research and Planning in Higher Education, Winter 84, No. 37 and 38, pp. 103-126.
- Ball,A.L. (2005). The Aspiration of Farm Parents and Pre-adolescent Children for Generational Succession of The Family Form, journal of Agricultural Extensions Educational 46(2),Pp.36-46
- Owen, M. (1999). Factor Related to use of Internet by North Carolina Cooperative Extension Field Faculty (unpublished).
- United Nations Educational, Scientific, and cultural Organization (UNESCO) Institute for Statistics, Financing Education-Investments and Return, Analysis of The World Education Indicators, Online, (2002). Edition: Executive Summary, accessed online at http://portal.unesco.org/
_||_