رابطه ی بین سبک های تفکر با خودکارآمدی جوانان دختر و پسر پیش دانشگاهی شیراز
محورهای موضوعی : زن و جامعه
سیروس سروقد
1
,
آذرمیدخت رضایی
2
,
فائزه معصومی
3
*
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشتهی روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
کلید واژه: خودکارآمدی, سبکهای تفکر,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی بین سبکهای تفکر و خودکارآمدی جوانان دختر و پسر(دانشآموزان پیشدانشگاهی) شیراز بود. حجم جامعه ی آماری این پژوهش 9109 نفر جوانان دختر و پسر پیش دانشگاهی ( 2965 پسر و 6144 دختر) بود که بر اساس جدول مورگان شرکتکنندگان در این پژوهش 333 نفر( 217 دختر و 116 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های پژوهش از روش پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ و خودکارآمدی نظامی - شوارتزر و جروسلم گرد آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین متغیر خودکارآمدی با همه ی سبکهای تفکر به جز تفکر درون گرا و کل لنگر در سطح یک صدم در کل دانش آموزان رابطهی مثبت معن یدار وجود دارد. همچنین، بین سبکهای تفکر و خودکارآمدی دانش آموزان دختر نیز رابطهی معنیداری وجود دارد، ولی بین هیچکدام از سبکهای تفکر با خودکارآمدی دانش آموزان پسر رابطه ای معنی دار مشاهده نشده است. نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که سبک تفکر آزاداندیش پیش بینی کنندهی قوی تری برای خودکارآمدی کل دانش آموزان است. همچنین، نتایج گویای این مطلب است که از بین سبکهای تفکر قضاوت گر و آزاد اندیش، سبک تفکر آزاداندیش پیش بینی کننده ی قوی تری برای خودکارآمدی دانش آموزان دختر است.
The purpose of this study was to investigate the relationship between thinking styles and self-efficacy in pre-university students of Shiraz. In accordance with Morgan’s table, 333 (217 female and 116 males) students were sampled using random stage cluster sampling out of 9199 students (2965 males and 6144 females). Research data came from Sternberg’s thinking style questionnaire and Nezami, Schwartz and Jerusalem’s self-efficacy questionnaire. The Results of the study revealed that there was a positive and significant relationship between self-efficacy and all thinking styles except local thinking and global thinking. Moreover, as regards girl students, it was shown that there was a significant relationship between thinking styles and self-efficacy, but it was not the case with boy students. The results of regression analysis generally indicated, as well, that liberal thinking style was a better predictor of self-efficacy than local thinking style. With respect to girl students, it was also found that liberal thinking style was a stronger predictor of self-efficacy than judicial thinking style