عامل های ارتباطی تاثیرگذار بر مشارکت زنان روستایی در فعالیت های پس از برداشت محصولات کشاورزی بخش آسارا،کرج
محورهای موضوعی : زن و جامعهمهدیه السادات میرترابی 1 , یوسف حجازی 2 , سید محمود حسینی 3
1 - کارشناس ارشد ترویج کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
2 - دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
3 - استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تهران
کلید واژه: زنان روستایی, مشارکت, عامل های ارتباطی, فعالیت-های پس از برداشت,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی عامل های ارتباطی تاثیرگذار بر مشارکت زنان روستایی بخش آسارا در فعالیت های پس از برداشت محصولات کشاورزی می باشد. این پژوهش پیمایشی، از نوع توصیفی همبستگی می باشد. جامعه ی آماری مورد نظر شامل زنان روستایی 15 سال به بالا بخش آسارا می باشد(2810N=). تعداد 120 نفر از زنان روستایی به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسشنامه با کسب نظرات کارشناسان مورد تایید قرار گرفت. آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی بخش مشارکت زنان روستایی در فعالیت های پس از برداشت محصولات کشاورزی استفاده گردید که مقدار آن 94/0 بدست آمد. نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی نشان داد که مهم ترین عامل های ارتباطی منابع و داده های محلی می باشند و پس از آن، به ترتیب منابع و داده های سازمانی و ارتباط جمعی می باشند که حدود 5/63 درصد از واریانس را تبیین کردند. نتایج تحلیل همبستگی نشان دادند که رابطه ای مثبت و معنی دار بین متغیر وابسته ی مشارکت در فعالیت های پس از برداشت و میزان استفاده از داده ها و منابع ارتباطی شامل منابع ارتباطی سازمانی و رسانه های جمعی وجود دارد. در تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام منابع و داده های سازمانی و منابع ارتباط جمعی، در مجموع 6/32 درصد از واریانس متغیر وابسته ی مشارکت زنان روستایی در فعالیت های پس از برداشت را تبیین کردند
The purpose of this research was to investigate communication factors influencing rural women’s participation in post harvest activities in Asara. This survey involved a sample of 120 rural women selected from among 2810 women in the population employing stratified random sampling. They were older than 15 and living in Asaran. Content validity of the questionnaire was established by a panel of experts. A use was made of Cronbach’s alpha to measure its reliability (r=0.94). Factor analysis of the data identified the following factors; local resources/channels, organizational and mass resources/channels. These factors cumulatively accounted for 63.5 percent of the total variance. The results of ANOVA showed that there was a significant and positive correlation between rural women’s participation in post harvest activities and the rate of the use of organizational and mass communication resources/channels. Further, On the basis of step by step regression analysis, it was found that using organizational and mass communication resources/channels could explain 32.6 percent of the variation in rural women’s participation in post harvest activities