اثربخشی مشاوره شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری شفیع آبادی بر مهارتهای کارآفرینی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر
محورهای موضوعی : زن و جامعهپریسا حریری 1 , کاترین فکری 2 , حجت الله فانی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2 - استادیار گروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
کلید واژه: مشاوره شغلی, مهارتهای اجتماعی, الگوی چند محوری ( شفیع آبادی), مهارتهای کارآفرینی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی مشاوره شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری شفیع آبادی بر مهارتهای کارآفرینی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی مدرسه شاهد ناحیه 3 شیراز در سال تحصیلی 93- 92 بودند. نمونهگیری به صورت تصادفی انجام شد. به این صورت که پس از اجرای پرسشنامه مهارتهای کارآفرینی فکری، شفیع آبادی، نورانی پور و احقر (1391) و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی TISS از بین دانشآموزانی که نمرهای کمتر در پرسشنامه گرفته بودند، 40 نفر به تصادف انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل 20 نفری جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش بر اساس الگوی چند محوری به مدت 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش مهارتهای کارآفرینی و مهارتهای اجتماعی دریافت کردند و در گروه گواه هیچ مداخله ای انجام نگرفت. دادههای بدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که بین مهارتهای کارآفرینی (خرده مقیاس های مهارتهای فردی، مهارتهای بین فردی، مهارتهای کاربردی، مهارتهای تفکر انتقادی و خلاقانه) و مهارتهای اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد، یعنی مشاوره شغلی مبتنی بر الگوی چند محوری شفیع آبادی موجب افزایش مهارتهای کارآفرینی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان شده است.
Current research examines the effectiveness of vocational counseling based on Shafiabady’s multi-axial pattern on entrepreneurship skills and social skills of female secondary school students, grade 3. Research method was semi-experimental with pre-test, post-test and control group. Statistical community included all Shahed female secondary school students at grade 3, district 3, Shiraz, during academic year of 2013-2014. Random sampling was used in current work. After performing the questionnaire of thoughtful entrepreneurship skills presented by Shafiabady, Nooranipour & Ahghar (2012) and the questionnaire of social skills (TISS), 40 students with lower scores in the questionnaire were randomly selected and placed into two experimental and control groups, each with 20 members. Then, the experimental group received training of entrepreneurship skills and social skills according to Shafiabady’s multi -axial pattern in 8 sessions of one and half an hour. No intervention was made in the control group. Data was analyzed using covariance analysis method. The results indicated that there was a significant difference between experimental and control groups in terms of entrepreneurship skills (personal skills sub-scales, interpersonal skills, practical skills, and critical and creative thinking skills) and social skills, that is, vocational counseling based on multi-axial pattern has increased students’ entrepreneurship skills and social skills.
Akef. (2014). examined the barriers to creativity and innovation in design and engineering, design and construction projects, entrepreneurship and strategic innovation annual conference, Shahid Beheshti University. PERSIAN.
- Bakker, M.P. Ormel, J. & Lindenberg, S. et al (2010) Generation of Interpersonal stress ful Events: The Role of Poor Social Skills and Early Physical Maturation in young Adolescents - The TRAILS Study. http://jea.sagepub.com
- Dobbins, N. Higgins, K. Pierce, T. Tandy, R. & Tingahi, M. (2010). An Analysis of social Skills instruction Provided in Teacher Education and in Service Training Programs for General and Spocial Educators. Remedial and special edacation 2010, Vol 31, no 5, 308-367.
- Fazli, M.H. & Ghahar Ahangi Kalaee, M. (2014). Examine the role of self-leadership in fostering organization entrepreneurship,entrepreneurship and strategic innovation annual conference, Shahid Beheshti University. Persian.
- Fekri, K. & Shafiabady, A. (2014). Application of Shafiabady's multi-axial Pattern of Vocational Choice (SMPVC) on entrepreneurial behavior and entrepreneurship skills training ,entrepreneurship and strategic innovation annual conference, Shahid Beheshti University. Persian.
-Fekri, K., Shafiabady,A., Nooranipour, R., Ahghar, GH. (2011). Enabling the family attending women through teaching entrepreneurship skills (by designing job consultancy sessions based on Shafiabadi multi-centre pattern), the national conference of family attending women, Shahid Beheshti University, PERSIAN.
-Fekri, K. Shafiabady, A. Nooranipour, R. & Ahghar, Gh. (2012-A). Preparation and validation Entrepreneurship skills questionnaire, Scientific of Journal Educational researches, 31,101-116, PERSIAN.
-Fekri, K. Shafiabady, A. Nooranipour, R. & Ahghar, Gh. (2012-B). Determine and Compare Effectiveness of entrepreneurship education Based on Multi – axial model and Theory of constraints and compromises on learning entrepreneurship skill . Procedia – Social and Behavioral Sciences Journal .69. Turkey: 566- 570.
-Fekri, K. Shafiabady, A. Nooranipour, R. & Ahghar, Gh. (2012-C). Comparison of effectivness of Vocational counseling with shafiabady multi- axial model and Gottfredson circumscription and compromise theory on increasing Entrepreneurial behaviour and Entrepreneurship skills of the Humanities students Science and Research Branch of Tehran, Ph.D Thesis ,Islamic Azad University Science and Research branch, PERSIAN.
-Fekri, K. & Shafiabady, A. (2013). Compilation of Multi – axial Model and Social Learning Theory At Entrepreneurship Education , Advances in Environmental Biolody. 7 (8). Jordan : 2013-2019.
-Fekri, K. Shafiabadi, A. Refahi, Zh, Zaboli, P. (2014-A). Comparing the Effectiveness of Vocational Counseling Basedon theShafiabady's Multi-axial Pattern of Vocational Choice (SMPVC) with Krumboltz's Social Learning Theory in Entrepreneurship Skills of the Students at Marvdasht, International Conference on Entrepreneurship: Emphasizing improvement of Business Environment ,22-23 Feb 2014, Tehran.
-Fekri, K. Shafiabadi, A. Refahi, Zh. & Zaboli, P. (2014-B). Comparison of efficacy two native and non-native multiaxial approaches on personal, interpersonal, and practical of entrepreneurship, Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences , Vol. 4. 940-946.
- Inderbitzen, H.M. & Foster, S.L. (1992). The Teenage Inventory of Social Skills: Development, reliability and Validity .Psychological Assessment, 4,451-459.
- Kartlaj, G.& Milbrn, Y. (1985). Teaching social skills to children, translated by Mohammad Hossein Nazari Nejad (1996). Astan Quds Razavi Mashhad published.
- Moradi, R. Sharifidaramadi, P. (2013). The Effectives of Multimedia Learning on Development of Student’sSocial Skill, 6 th International congress on Child and Adolescnt Psychiatry. PERSIAN.
- Shafiabady, A. (2013). Guidance and Career Counseling and Theoreis of Job selection , Tehran : Roshd, PERSIAN.
- Shahrokhi, M. Latifi, S. Hashemi, S. & Abakhti, M. (2013). The Effects of Collaborative Learning on Student’s Social Skill, , 6 th International congress on Child and Adolescnt Psychiatry. PERSIAN.
- Shekoohiyekta, M. Davaei, M. Zamani, N. Poorkarimi, j. Sharifi, A. (2013). The Effectiveness of Puppet Show on Increase Social Skill of Low Mental Girl’s, 6 th International congress on Child and Adolescnt Psychiatry. Persian.
- Yenwu, C. Yuley, F. H. Loy. (2010). Social Skills Training for Taiwanese Students at Risk for Emotional and Behavioral Disorders, Journal of emotional and Behavioral Disorders vol 18, no 3, 162-177.
_||_