جنبههای چند بعدی فرآیند تغییر دین از تجربه زنان مسیحی شده ایرانی پناهجو در اسکیشهیر/ترکیه
محورهای موضوعی : زن و جامعهرایحه مظفریان 1 , فواد گولوپینار 2
1 - دکترای بورسیه جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آنادولو، اسکی شهیر، ترکیه
2 - استادیار گروه جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه آنادولو، اسکی شهیر، ترکیه
کلید واژه: اسلام, ", تغییر دینی", زنان ایرانی", مسیحیت", ایران",
چکیده مقاله :
هدف: مقاله پیشرو بر آن است تا با رویکردی کیفی و با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با زنان تغییر دین داده پناهجوی ایرانی نگاهی دوباره به نظریه های تغییر دین داشته باشد. این پژوهش از لحاظ روش کیفی است که در آن با استفاده از تحلیل مصاحبههای نیمه ساختاریافته نظریههای تغییر دین را مورد نقد قرار میدهد. روش: تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار MAXQDA10 انجام شده است. در نهایت با استفاده از دسته بندیهای متفاوت نظریهها مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافته ها: بسیاری از نظریهپردازان به موضوع تغییر دین پرداختهاند. این نظریهپردازان را میتوان به دو گروه کلاسیک و مدرن تقسیم کرد. آنها ایمان آورندگان را براساس نوع اعمالشان در لحظه ایمان آورندگی به گروههای منفعل و فعال تقسیم کردهاند. یکی از نظریههای کامل و طبقه بندی شدهای که به موضوع تغییر دین پرداخته است، نظریه کیلبورن و ریچاردسون است که ترکیبی از کنشهای فعال و منفعل است. اما نسبت به این نظریه و نظریههای پیشین نقدهایی وجود دارد که در این پژوهش با کمک مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای که با 27 زن پناهجوی ایرانی مسیحی شده انجام شد، نگاه دوگانه فعال- منفعل مورد نقد قرار گرفته است. هر دو کنش فعال و منفعل این زنان مربوط به لحظه اولیه تغییر دین یا در روند مسیحی شدن اتفاق افتاده است. در نتیجه، یافته ها نشان می دهند که 1. تغییر دین یک فرایند همیشه پویا است. 2. تغییر دین میتواند در برخی جهات فعال و در برخی بخشها به طور همزمان منفعل باشد و این سیالیت برای همیشه حتی پس از انتخاب دین جدید رخ خواهد داد. 3. تغییر دین به صورت فعال و منفعل انواع مختلفی دارد که با توجه به شرایط هر مورد میتواند ترکیبی از هر کدام باشد.
Many theorists have addressed the issue of religious conversion. These theorists can be divided into two classical and modern groups. They separated converters into passive and active groups based on the type of their acts at the moment of their belief. One of the complete and classified theories that have dealt with the issue of religious conversion is the theory of Kilborn and Richardson, which is a combination of active and passive actions of converters.
With the help of the semi-structured interviews that were conducted with 27 Christianized Iranian asylum-seeking women, the active-passive dual view of the converters’ actions is reviewed.
This article presents an analysis of how the constantly dynamic process of religious conversion is presented so that a multi-dimensional view of this issue can be taken. Both, the active and passive actions of these women were related to the initial moment of a religious conversion or happening during the process of becoming a Christian.
Consequently, 1. Religious conversion is an always dynamic process 2. Religious conversion can be active in some aspects and passive in some parts simultaneously, and this fluidity will happen forever, even after the establishment of the new religion 3. Religious conversion in active and passive terms has different types, which can be a combination of each of them according to the circumstances of each case.